اقتصادی

جورچین اتصالات سامانه جامع تجارت تکمیل می شود

خبرمهم: طی فعالیت دولت های قبلی این چهارمین بار است که وعده تکمیل سامانه جامع تجارت داده می‌شود.

از آدامس و شکلات تا کالا‌های سنگین و گران قیمت قاچاق کالا، به جان تمام اقتصاد افتاده است، همین سبد گسترده باعث شده تا طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجموع ارزش سالیانه قاچاق ورودی کشور به ۱۲.۵ میلیارد دلار باشد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، با توجه به واردات ۳۸ میلیارد دلاری کشور در سال ۹۹، میزان قاچاق بیش از ۳۰ درصد کل واردات کشور ارزش داشته است که آسیب زیادی را به همراه دارد. تنها قاچاق پوشاک؛ سالیانه ۱۵۱ هزار شغل را از بین می‌برد.

قاچاق دو میلیارد دلاری پوشاک در سال!

قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و‌ پوشاک گفت: اگر قاچاق سالیانه پوشاک را دو میلیارد دلار و نرخ دلار را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم سالیانه ۵۰ هزار میلیارد تومان قاچاق پوشاک در کشور داریم که رقم و آسیب بزرگی برای این صنعت است.

به همین دلیل رئیس جمهور راهکار را هوشمند سازی شبکه مبارزه با قاچاق می‌داند. او دستورالعملی ۹ بندی برای مبارزه با قاچاق ابلاغ کرد که در بند ۴ آن به موضوع سامانه‌ها اشاره شده است.

در این بند نوشته شده: به منظور پیشگیری و مقابله سامانه محور در مبارزه با قاچاق کالا و رسیدگی دقیق و فوری به جرائم و تخلفات این حوزه، دستگاه‌های مسئول با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه‌های جامع تجارت، گمرکات کشور و دیگر سامانه‌های موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با فوریت تکمیل و عملیاتی نموده و ارتباط فیمابین سامانه‌ها را برقرار نمایند و تمامی اطلاعات مورد نیاز در این سامانه‌ها بارگذاری شود به گونه‌ای که زنجیره ورود، کشف، رسیدگی و تعیین تکلیف اموال قاچاق به صورت برخط قابل بهره‌برداری و رصد باشد، بازرسی ویژه پیشرفت کار و دستگاه‌هایی را که همکاری بایسته ندارند، معرفی تا برخورد لازم صورت گیرد.

تمام سامانه‌های حوزه بازرگانی و مبارزه با قاچاق در کنار هم، سامانه‌ جامع تجارت را تشکیل می‌دهند.

آقای محمدجواد هادی معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: ابلاغیه ۸ آبان معاون اول رئیس جمهور تکلیف دستگاه‌های مختلف برای اتصال به سامانه جامع تجارت را مشخص کرد. در بخش‌های باقی مانده مثل گمرک هم توافقاتی بین دو وزیر شده تا اقدامات انجام شود.

در قانون مبارزه با قاچاق منظومه‌ای از سامانه‌ها طراحی شده است که سامانه جامع تجارت به عنوان محور، درگاه ورود فعال اقتصادی و گذرگاه تبادل اطالاعات سامانه‌ها است.

طرحی که حتی در دولت قبل و آذر ۹۹ یک بار افتتاح شد و قرار بود در کمتر از ۲ ماه تکمیل شود. این وعده محقق نشد و حالا به دولت جدید رسیده است. سید رضا فاطمی امین در اوایل سکانداری وزارت صمت وعده داد تا پایان سال این سامانه تکمیل می‌شود.

گمرک کمترین اتصال به سامانه جامع تجارت را دارد

بررسی عملکرد سازمان نشان می‌دهد وزارت صمت با ۹۰ درصد بیشترین و گمرک با ۱۰ درصد در کنار سایر زیر مجموعه‌های وزارت اقتصاد کمترین پیشرفت فیزیکی را دارد. موضوع را از وزیر اقتصاد پیگیری کردیم، اما حاضر به پاسخگویی نشد.

در حالی که کمتر از یک ماه به سررسید وعده وزیر صمت باقی مانده، مسئولان این سامانه از مشکلات تکمیل آن خبر می‌دهند.

هادی معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: آخرین وعده زمانی داده شده پایان سال ۱۴۰۰ بود، اما با توجه به تاخیری که در توافق بین دو وزیر ایجاد شد با توجه به حجم کار تحقق آن را امکان پذیر نیست. عمده تخلفات حوزه قاچاق ناشی از عدم یکپارچگی اطلاعات و تبادل بین آن‌هاست.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق از ورود معاون اول رئیس جمهور به این موضوع خبر می‌دهد. قرار است این سامانه نه تا پایان سال، که تا دو ماه آینده تکمیل شود.

آقای دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در خصوص سامانه جامع تجارت خود آقای مخبر ورود کردند؛ ما هم سامانه‌ای را تهیه کردیم که پیشرفت تکالیف دستگاه‌ها را رصد می‌کند و امیدواریم تا انتهای فروردین اهداف محقق شود./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا