فناوری

گوشی آیفون ۱۴ نخرید

خبرمهم: براساس اطلاعیه سامانه همتا درباره گوشی‌های آیفون۱۴ حاکی از آن است که مشکل رجیستری این گوشی حل نشده و تمام این گوشی‌های موجود در بازار قاچاق هستند.

براساس اطلاعیه سامانه همتا درباره گوشی‌های آیفون۱۴ حاکی از آن است که مشکل رجیستری این گوشی حل نشده و تمام این گوشی‌های موجود در بازار قاچاق هستند.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرمهم، نخستین گوشی‌های آیفون۱۴ اواخر شهریورماه وارد ایران شدند و از همان رو تاکنون با مشکل رجیستری مواجه شده‌اند و امکان فعال‌سازی ندارند. با وجود این که در روزهای اواسط مهر برخی رسانه‌ها از حل مشکل رجیستری این کالا در سامانه همتا خبر داده بودند، اما پیگیری‌های زومیت از انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نشان داد که این مشکل رفع نشده است. محمدرضا عالیان روز بیستم مهرماه اعلام کرد هیچ یک از گوشی‌های آیفون۱۴ که به‌صورت مسافری وارد شده، ازطریق سامانه همتا رجیستر نشده است و ادامه داد: «من از همتا پیگیری کرد‌ه‌ام و گفتند شناسه در این سامانه نشسته اما ندیدیم کسی رجیستر را انجام داده باشد.»

امروز، هفتم آبان، سامانه همتا در اطلاعیه‌ای به این مسئله پرداخته و درباره این مدل از گوشی‌های آیفون به واحدهای صنفی هشدار داده است. در متن این اطلاعیه چنین نوشته شده است:

پیرو اخبار ضدونقیض در رسانه‌ها و سوالات مکرر مخاطبان در مورد وضعیت آیفون۱۴، به اطلاع می‌رساند با توجه به عدم واردات قانونی این مدل از گوشی‌ها، کلیه گوشی‌های آیفون۱۴ بازار قاچاق هستند. لذا به کلیه واحدهای صنفی اکیداً توصیه می‌شود تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون۱۴ از خرید و فروش آن خودداری کنند.

در این اطلاعیه همچنین به لزوم برخورد با واحدهای صنفی که برخلاف رویه قانونی اقدام به فروش این گوشی‌ها کرده‌اند اشاره شده است: «متأسفانه واحدهای صنفی متخلف با وعده و وعید، این گوشی‌ها را به مردم می‌فروشند که ضروری است اتحادیه‌های مربوطه و نهادهای نظارتی با آن‌ها برخورد کنند.»

طبق اطلاعیه سامانه همتا، در استعلام اصالت این سامانه، قاچاق بودن این گوشی‌ها اعلام می‌شود. استعلام اصالت ازطریق ارسال شناسه ۱۵ رقمی IMEI به سامانه همتا از درگاه‌های کد دستوری #۷۷۷۷*، سایت hamta.ntsw.ir و اپلیکیشن همتا امکان‌پذیر است. شناسه IMEI با شماره‌گیری کد دستوری #۰۶#* روی دستگاه یا از روی جعبه قابل ملاحظه است. همچنین، قاچاق بودن این گوشی‌ها به محض قرار دادن سیم‌کارت در قالب پیامک از طرف سامانه همتا اعلام می‌شود.

هرچند سامانه همتا در این اطلاعیه صرفاً عدم امکان رجیستری گوشی‌های آیفون۱۴ را اعلام کرده و نسبت به خرید و فروش آن هشدار داده است، اما هنوز خبری از تعیین تکلیف برای رجیستری این گوشی‌ها نیست و موعدی برای رفع این مشکل مشخص نشده است. سازمان گمرک هم تا امروز پاسخی به پیگیری‌های ما نداده و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار کسانی است که جدیدترین مدل گوشی‌های شرکت اپل را خریداری کرده‌اند.

علاوه بر خریداران، فروشندگان این مدل هم اعلام کرده‌اند که تعدادی آیفون۱۴ ازطریق مسافری به کشور وارد کرده‌اند و با عدم امکان رجیستری حالا سردرگم مانده‌اند. با توجه به این که گوشی‌ها یک ماه فرصت برای رجیستر شدن دارند و پس از این مدت آنتن آن‌ها قطع می‌شود، حالا تعدادی از این گوشی‌ها عملا غیر قابل استفاده شده و مشخص نیست در آینده مشکلاتشان رفع خواهد شد یا نه.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا