اقتصادی

ثبات قیمت طلا ونوسانات بازار سرمایه

خبرمهم: درروزهای اولین هفته دی ۱۴۰۰ نرخ سکه با ثبات نسبی همراه بود و بازار سرمایه نیز نوسان محدودی داشت.

،در اولین هفته دی روند معاملات نرخ ارز و سکه با ثبات نسبی همراه  بود به طوری که دلار و سکه  وارد کانال قیمتی  جدیدی نشدند و نرخ سکه در مرز ۱۳ میلیون تومانی باقی ماند و گاهی این کانال را رد می کرد.
به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، شاخص کل بورس تهران،  شنبه (چهارم دی ماه) در ابتدای معاملات با رشد ۸ هزار و ۲۶۹ واحد در ارتفاع یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحدی قرار گرفت. سه نماد فملی، فولاد و فارس در بیشترین تاثیر را بر شاخص بورس داشته‌اند. فولاد، خودرو و فملی نیز سه نماد پرتراکنش بازار بود.در آخرین روز معاملات هفته شاخص کل بورس تهران،  چهارشنبه (هشتم دی ماه) در ابتدای معاملات با رشد ۲۳۳ واحد در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. سه نماد وغدیر، وبملت و فملی بیشترین تاثیر را بر شاخص بورس داشته‌اند. شستا، کدما و برکت پرتراکنش‌ترین نماد  بازار بود.

نام محصول شنبه (۴دی) یکشنبه (۵ دی) دوشنبه

(۶ دی)

سه شنبه

(۷ دی)

چهار شنبه

(۸ دی  )

پنجشنبه

(۹ دی  )

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۳.۰۰۰.۰۰۰ ۱۲.۹۷۰.۰۰۰ ۱۳.۰۸۰.۰۰۰ ۱۳.۰۰۰.۰۰۰ ۱۲.۹۸۰.۰۰۰ ۱۳.۰۰۵.۰۰۰
سکه تمام طرح قدیم ۱۲.۸۰۰.۰۰۰ ۱۲.۷۰۰.۰۰۰ ۱۲.۸۰۰.۰۰۰ ۱۲.۸۰۰.۰۰۰ ۱۲.۷۰۰.۰۰۰ ۱۲.۸۰۰.۰۰۰
نیم سکه بهار آزادی ۶.۸۵۰.۰۰۰ ۶.۸۰۰.۰۰۰ ۶.۸۰۰.۰۰۰ ۶.۸۰۰.۰۰۰ ۶.۷۸۰.۰۰۰ ۶.۸۵۰.۰۰۰
ربع سکه بهار آزادی ۳.۸۳۰.۰۰۰ ۳.۸۰۰.۰۰۰ ۳.۸۵۰.۰۰۰ ۳.۸۳۰.۰۰۰ ۳.۸۲۰.۰۰۰ ۳.۸۰۰.۰۰۰
سکه گرمی ۲.۳۰۰.۰۰۰ ۲.۳۰۰.۰۰۰ ۲.۳۰۰.۰۰۰ ۲.۳۰۰.۰۰۰ ۲.۳۰۰.۰۰۰ ۲.۳۰۰.۰۰۰
اونس جهانی یک هزار و ۸۰۹ دلار و ۵۰ سنت یک هزار و ۸۰۹ دلار و ۵۰ سنت یک هزار و ۸۰۹ دلار و ۱۵ سنت یک هزار و ۸۱۵ دلار و ۲۵ سنت یک هزار و ۸۰۶دلار و ۸۲سنت ۱.۷۹۹ دلار
طلای ۱۸ عیار ۱.۲۹۵.۹۰۰ ۱.۲۸۵.۸۰۰ ۱.۲۹۶.۲۰۰ ۱.۲۸۴.۶۰۰ ۱.۲۸۵.۸۰۰ ۱.۲۹۲.۹۹۰

این هفته بازار طلا و سکه باثبات بود

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:در این هفته بازار طلا و سکه باثبات بود و از نوسان کمی  برخودار بود قیمت اونس جهانی به دلیل مصادف شدن با روزهای پایانی میلادی نوسانات طبیعی داشت که  در سال  های گذشته نیز شاهد آن بوده ایم. به طور متوسط قیمت هر اونس طلا به مقدار ۱۰ دلار کاهش  یافته است و به یک هزار و ۸۰۰ دلار رسید.

او افزود: قیمت ارز  به نسبت اول هفته تغییرات زیادی را نداشته است البته در  طول  هفته نوساناتی  داشت اما این تغییرات به زیاد نبود.  بنابراین نرخ طلا و سکه تغییر چندانی نداشته است ولی به دلیل  کاهش عرضه در بازار قیمت  سکه دارای حباب شد و افزایش یافت.

کشتی آرای بیان کرد:در آخرین معاملات قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است که ۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی داشته است. قیمت سکه طرح جدید ۱۳ میلیون و ۸۰ هزار تومان است که نسبت به اول  هفته ۱۲۰ هزار تومان افزایش نرخ را تجربه کرده است. قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که هیچ گونه تغییری در این هفته نداشته است.

او افزود: ربع  سکه با افزایش ۳۰ هزار تومانی به ۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید. سکه های  یک گرمی  بانک مرکزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که بدون تغییر در نرخ بوده. هر مثقال  طلای آب شده به ۵ میلیون و ۶۱۸ هزار تومان رسید که نسبت اول هفته ۱۸ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به طور متوسط ۴ هزار تومان افزایش یافت و در آخرین معاملات هفته به یک میلیون و ۲۹۵ هزار تومان رسیده است.

کشتی آرای تصریح کرد: حباب سکه با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی به ۳۸۰ هزار تومان رسید و اگر قیمت سکه افزایش یافته است در حقیفت حباب آن افزایش یافته است.

نقش حقیقی ها در بازار بورس پر رنگ شد

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار سرمایه  در اولین هفته دی ۱۴۰۰، گفت: با خروج ۱۴۴۰ میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها طی هفته ای که گذشت مشخصا بازار حمایتی بود و افزایش ارزش معاملات خرد تا ۳۶۰۰ میلیارد تومان در روز نیز، ناشی از استفاده حقیقی ها از این حمایت برای نقد کردن پیش از شروع مذاکرات برجامی و افزایش عدم اطمینان در بازارها بود. شاخص کل و هم وزن مشابه هم رشد ۲.۸ درصدی داشتند و رشد بازار از دو هفته قبل به نزدیک درصد رسید و به نظر می رسد که برای هفته آتی بعد از این رشد باید منتظر بازار متعادل و کم رونق باشیم مگر اینکه اخبار جدیدی منتشر شود.

او افزود: با شروع مذاکرات برجامی عدم اطمینان نسبت به آینده افزایش یافت که خروج پول گویای این مساله است. البته رشد نرخ ارز نیمایی به داد صنایع دلاری رسید و اخبار ضد و نقیض در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی از صنایع کوچک را با نوسان زیادی مواجه کرد. در روزهای آخر هفته نیز اظهار نظرهای مسئولین در مورد وضع مالیات بر دارایی، سود سرمایه ای و نیز سپرده های حقوقی بر پیچیدگی بازار افزود و حفظ نرخ بازدهی تا سررسید در سطوح بالای ۲۵ درصد در بازار بدهی مانع از ادامه دار شدن رشد بازار در هفته بعد خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هر لحظه اخبار جدید بر روند بازار اثرگذار خواهد بود ولی با لحاظ اطلاعات فعلی، به نظرم بازار متعادل خواهیم داشت، احتمال افت یا اصلاح پس از رشد ۸ درصدی بازار در اوایل هفته وجود دارد ولی احتمالا این افت در انتهای هفته جبران شده و نهایتا بازار بدون تغییر خاصی به کار خود پایان دهد./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا