فرهنگی

ماجرای نامه جلیلی به رهبری

خبرمهم: سعید جلیلی اخیرا نامه‌ای به مقام رهبری نوشته و در این نامه از روند مذاکرات هسته‌ای وین انتقاد کرده است. اما به نظر می‌رسد که آنچه جلیلی در این نامه عنوان کرده فراتر از نقد برجام است و پیشنهاد خروج از آن را مطرح کرده است. دلیل نگارش این نامه چیست؟

سعید جلیلی نامه‌ای ۲۰۰ صفحه‌ای به مقام رهبری نوشته و در آن پیشنهاد داده که ایران سریع‌تر از برجام خارج شود و غنی‌سازی اورانیوم را در پیش بگیرد. این نامه دقیقا زمانی نوشته شده که گفته می‌شود مذاکرات وین به توافق نزدیک است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،اما ماجرای نامه سعید جلیلی به رهبری چیست و جلیلی در این نامه چه نوشته است؟ فرارو نوشت جلیلی در این نامه، روند حرکت تیم باقری‌کنی در مذاکرات وین را به ضرر ایران دانسته و گفته در شرایط فعلی نباید مذاکره کرد و صرفا باید امتیاز قابل اندازه‌گیری و بررسی از آمریکایی‌ها گرفت.

جزئیات نامه جلیلی به رهبری

اما شرق جزئیاتی از نامه جلیلی منتشر کرده و به نقل از یک منبع آگاه نوشته که جلیلی در این نامه صراحتا مخالفت خود را با مسیری که در حال‌حاضر درحال طی‌شدن است، اعلام کرده و راهکار خود را پیشنهاد داده است.

راهکار جلیلی این است که ایران فورا از برجام خارج شود و غنی‌سازی اورانیوم را با قدرت انجام دهد. در گام بعد، طرف‌های دیگر برجام برای پیگیری سازوکار ماشه و بازگرداندن تحریم‌های اصلی هسته‌ای به مشکل حقوقی خواهند خورد و نیازمند مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند. اما در آنجا روسیه و چین از حق وتو استفاده می‌کنند و تلاش اروپایی‌ها و ایالات متحده به نتیجه نمی‌رسد.

مرحله بعدی پیشنهاد جلیلی افزایش غنی‌سازی و ارتقای آن به سطوح بالاتر تا حتی ۹۰ درصد است. به گفته او پس از آن ایران باید وارد مذاکره مستقیم با آمریکا شود و امتیازات لازم و رفع تحریم‌ها را آنجا از آمریکا بگیرد.

این سناریویی است که گفته شده جلیلی آن را مطرح کرده است. سناریویی که در آن قرار است ایران به امید حمایت چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، بتواند گره پرونده هسته‌ای را باز کند.

جواب منفی وزارت امور خارجه به جلیلی؟

البته گفته شده که جلیلی پیش‌تر و قبل از ارسال این نامه، با وزیر امور خارجه و معاون او، مذاکره کرده و نتوانسته آنها را با راهکار خود همراه کند.

اما آیا ارسال این نامه صحت دارد؟ روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه در جواب سوالی درباره نامه جلیلی گفت: «من خبری از این موضوع ندارم. مناسب است درمورد این مسئله از خود ایشان سؤال کنید.»

اما نکته‌ای که خطیب‌زاده به آن اشاره کرده این است که روند مذاکرات بر اساس اجماع پیش می‌رود نه دیدگاه فردی! این همان نکته مهمی است که در جریان مذاکرات دولت دوازدهم هم بارها به آن اشاره شده بود. اینکه تیم مذاکره‌کننده ایران در این مذاکرات، با هماهنگی کامل با مقامات داخلی مذاکرات را پیش می‌برند.

چه در این دور از مذاکرات وین و چه در مذاکرات سال ۹۴، چندین بار مذاکرات نیمه کاره رها شد تا طرفین برای رایزنی و مشورت به کشورهای خود برگردند. روندی که نشان می‍‌داد مذاکرات با هماهنگی کامل در جریان است.

اما بعید است که جلیلی با چنین روندی آشنا نباشد. به خصوص اینکه او سال‌ها دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و در دولت احمدی‌نژاد فرمان مذاکرات هسته‌ای را در دست داشت. پس یا محتوای نامه‌ای که او ارسال کرده چیز دیگری است و یا اینکه جلیلی به‌عنوان یک چهره اصولگرا می‌خواهد راه خود را از این دولت اصولگرا جدا کند!/تجارت نیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا