اجتماعیسلامتورزشی

کرونا و سرنوشت لیگ

خبرمهم: تعطیلی کامل لیگ اصلا راهکار منطقی و درستی نیست. درست است که شیوع بیماری برنامه‌ریزی را دچار مشکل کرده ولی انجام نشدن لیگ عاقلانه به نظر نمی‌رسد. اما اگر لیگ تعطیل شود؛ در حالی که هنوز مسابقات به اتمام نرسیده، مشخص کردن قهرمان نیز تصمیم درستی نخواهد بود.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، «یکی از دغدغه‌های اصلی فوتبال ایران در حال حاضر سرنوشت مسابقات لیگ برتر و سایر دسته‌های پایین‌تر است. در آخرین خبرها آمده است که کلیه مسابقات ورزشی تا پایان فروردین ۹۹ لغو شده‌اند اما از این که ادامه مسابقات از چه زمانی استارت می‌خورد، حرفی به میان نیامده. با توجه به این که زمان مشخصی را برای خارج شدن بیماری کرونا از کشور نمی‌توان تعیین کرد، دو راهکار برای مقابله با این روند به نظر می‌رسد: یکی موکول کردن ادامه لیگ به بعد از فروردین و دیگری ناتمام گذاشتن مسابقات این فصل و اتمام آن در همین برهه. هر دو راهکار اما مشکلاتی را با خود به همراه می‌آورد. در حال حاضر با توجه به درگیر بودن کشورمان با معضل بیماری بدون شک تعطیلی مسابقات عاقلانه‌ترین راهکار ممکن است. اما برای ادامه مسابقات باید تدبیر جدیدی اتخاذ کرد. به نظر من بهترین راه این است که یک برنامه و راهکار مشخص به تیم‌ها اعلام شود. اگر قرار است بعد از فروکش کردن بیماری ادامه لیگ برگزار شود، باید خیلی صریح و واضح به تیم‌ها و باشگاه‌ها گفته شود. این که اعلام نمی‌شود سرنوشت مسابقات در نهایت به کجا ختم خواهد شد و صرفا حرف از تعطیلی موقت مسابقات تا فلان تاریخ زده می‌شود بلاتکلیفی تیم‌ها را به دنبال خواهد داشت. به هر حال تیم‌ها باید برای تمرینات آماده‌سازی خود برنامه‌ریزی کنند.
ممکن است سوال پیش بیاید که وقتی هیچ‌کس نمی‌داند تکلیف بیماری چیست، چطور برنامه‌ریزی مشخصی به تیم‌ها اعلام شود؟ پاسخ این است که ما می‌دانیم پایان شیوع بیماری به این زودی‌ها نخواهد بود ولی تجربه کشورهای دیگر نشان داده که بعد از دوره پیک بیماری می‌تواند با در نظر گرفتن مسائل بهداشتی ادامه مسابقات پیگیری شود. حداقل چیزی که تیم‌ها الان به آن احتیاج دارند این است که یک زمان تقریبی به آنها اعلام شود؛ حتی اگر به این قیمت باشد که برنامه‌ریزی خیلی فشرده و سنگینی را در ادامه پیش رو داشته باشیم.
حال بیایید فرض کنیم که ادامه لیگ بعد از تاریخ ۳۱ فروردین ۹۹ تحت هیچ شرایطی ممکن نباشد. در این صورت سوال اصلی در مورد تیم قهرمان، تیم‌هایی که سهمیه می‌گیرند و تیم‌هایی که باید به دسته پایین‌تر سقوط کنند به وجود می‌آید. در ابتدا باید به این نکته اشاره شود که تعطیلی کامل لیگ اصلا راهکار منطقی و درستی نیست. درست است که شیوع بیماری برنامه‌ریزی را دچار مشکل کرده ولی انجام نشدن لیگ عاقلانه به نظر نمی‌رسد. اما اگر لیگ تعطیل شود؛ در حالی که هنوز مسابقات به اتمام نرسیده، مشخص کردن قهرمان نیز تصمیم درستی نخواهد بود. وقتی لیگ به اتمام نرسیده، مشخص کردن قهرمان آن بی‌معنی است. برای مشخص شدن قهرمان و سایر عناوین، لیگ حتما باید به انتها برسد و شرایط برابر و ورزشی برای همه تیم‌ها رقم بخورد.

فرزاد آشوبی/اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا