ورزشی

چه کسی جایگزین عادل و مزدک خواهد شد؟

خبرهای فوری: حوزه ورزش همیشه در عین حال که با جذابیت‌های خاص خودش همراه بوده، حواشی هم پیرامون آن وجود داشته که برای تماشاچیان و دنبال‌کنندگان آن با جذابیتی فراتر همراه بوده است

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرهای فوری، این روز‌ها اخبار مربوط به حوزه ورزشی به قدری تلخ است که طعم گس آن از خاطره هیچ‌کس پاک نخواهد شد. تا چندی پیش دوشنبه‌ها برای خیلی از اهالی فوتبال و فوتبال‌دوستان یک روز با جذابیتی تمام‌عیار به شمار می‌آمد و این افراد معمولا از سر شب تا پاسی از شب گذشته پای تلویزیون می‌نشستند تا اخبار داغ مربوط به فوتبال را با مجری حرفه‌ای این ورزش، عادل فردوسی‌پور دنبال کنند اما چند ماهی است که دیگر خبری از شبکه ۳ و برنامه نود نیست و همین موضوع هم خیلی از دوستداران فوتبال را به سمت شبکه‌های مجازی و تحلیل‌های آب دوغ خیاری کارشناسان آن طرف آبی سوق داده است. هنوز غم نبود عادل برای خیلی‌ها عادی نشده بود که شوک جدیدی دوستداران ورزش را بهت‌زده کرد و آن هم مهاجرت مزدک میرزایی، گزارشگر و مجری برنامه‌های ورزشی صدا و سیما بود که چند وقتی از کم‌کاری‌های او در شبکه ۳ می‌گذرد! این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از این است که جواد خیابانی در شبکه ۳ دیده نمی‌شود و حاج رضایی کارشناس خبره فوتبال نیز جایی در برنامه‌های ورزشی شبکه ۳ ندارد! سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است چه کسی قرار است جای این گزارشگران مطرح و محبوب صدا و سیما را بگیرد؟ آن هم دقیقا زمانی که برنامه‌های ورزشی جزو برنامه‌های پر مخاطب صدا و سیما به شمار می‌آید! آیا گذشتن از چنین چهره‌هایی که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار هستند نوعی خودزنی در صدا و سیما به شمار نمی‌آید؟!

دست‌های پشت پرده برای حذف گزارشگران ورزشی

خیلی‌ها این نوع عملکرد را حاصل کج‌سلیقگی برخی از مدیران شبکه ۳ می‌دانند و برخی دیگر نیز دست‌های پشت پرده را دلیل چنین رویکردی در برنامه‌های ورزشی می‌دانند! چندی پیش فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره گفته بود: «از برخی نهادها پرسیدم مشکل عادل فردوسی‌پور چیست، گفتند فقط محبوبیت! به مسئولش در رسانه ملی گفتم، گفت شما دخالت نکنید، این پروسه برخورد با او پروسه‌ای هشت ماهه بوده است!» دلیل این حذف هر چه که بود سبب شد که عادل فردوسی‌پور از جعبه جادوی تلویزیون حذف شود اما چیزی از محبوبیت او کم نکرد و همچنان دوستداران او هر شرایطی را که به دست می‌آورند به تعریف و تمجید از این چهره مردمی ‌می‌پردازند! اینکه چرا عادل به دلیل محبوبیتش حذف شد هنوز در‌هاله‌ای از ابهام است اما آنچه که مشخص است این است که صدا و سیما به خصوص شبکه ۳ با وجود تمام تلاش‌هایی که تاکنون انجام داده نتوانسته جایگزینی برای برنامه ۹۰ و عادل فردوسی‌پور پیدا کند!

و حالا مزدک میرزایی…

بعد از حذف شدن عادل، ظن آن می‌رفت که به زودی شاهد مهاجرت این ستاره مردمی ‌باشیم اما در کمال تعجب این مزدک بود که بار سفر بست و در یک اقدام سریع عزم رفتن کرد. شاید یکی از دلایلی که سبب شد مزدک شبکه‌های آن طرف آبی را به حضور کمرنگش در صدا و سیما ترجیح بدهد، پیوستن به سرنوشتی مثل عادل بود اما هر چه هست این است که مهاجرت این گزارشگر همه را در شوکی بزرگ فرو برد، شاید مدیران رسانه ملی هم گاهی به این فکر کرده باشند که مجریان از صدا و سیما رانده شده، از شبکه‌های آن طرف آبی و اینترنتی نمانده‌اند و ممکن است قصد مهاجرت کنند، اما این موضوع تا پیش از مهاجرت مزدک میرزایی آن قدر پررنگ به نظر نمی‌رسید. پرواضح است که با تایید خبر مهاجرت او و به محض ظاهر شدنش در برنامه‌های تلویزیونی آن طرف آبی، مورد انتقاد خیلی‌ها به ویژه خود ما قرار خواهد گرفت اما مسلما دلایلی هم که سبب شده تا او مهاجرت کند قابل تامل است و باید به شکلی جدی مورد بررسی قرار بگیرد.

مشکل اصلی کجاست؟

حسن معظمی، کارشناس رسانه در رابطه با حذف مجریان پر مخاطب ورزشی از صدا و سیما می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکل کشور ما که صدا و سیما نیز متاثر از همان است، سیاست‌زدگی است. وقتی در کشور ما به تربیت نیروهای انسانی و کارآمد کمتر توجه می‌شود و حذف آن‌ها بدون هیچ دلیلی و بهانه‌ای صورت می‌گیرد و شخص یا مجموعه‌ای که این کار را می‌کند خودش را مسئول افکار عمومی‌ نمی‌داند، باید هم شاهد چنین اتفاقاتی باشیم! زیرا در چنین شرایطی است که آدم‌های سیاسی به ظاهر قد می‌کشند و آدم‌های نخبه و اجتماعی‌مدار به راحتی حذف می‌شوند!»
او درباره اینکه آیا صدا و سیما می‌تواند جایگزین مناسبی برای مجری‌های محبوبی مثل عادل فردوسی‌پور یا مزدک میرزایی داشته باشد، می‌گوید: «صدا و سیما در طول سال‌ها توانسته به هر شکل ممکن این افراد را به نوعی به جامعه معرفی کند، حالا اگر نتوانسته باشد در کنار این اشخاص و از طریق آن‌ها اشخاص دیگری را برای جایگزینی آن‌ها تربیت کند مطمئنا در بلندمدت به یک مشکل اساسی در حوزه اجرا و به نوعی در حوزه‌های تخصصی بر خواهد خورد. کما اینکه در حال حاضر می‌بینیم رسانه ملی به هر نوعی از چهره‌های هنری برای جبران خلا به‌وجود آمده استفاده می‌کند. در صورتی که این درست نیست زیرا هر کسی را بهر کاری ساختند!»
این کارشناس رسانه درباره دلایل محبوبیت برنامه‌های ورزشی معتقد است: «در برهوت شاد نبودن جامعه این طور برنامه‌ها معمولا گل می‌کند. اگر جامعه ما شاد باشد و برنامه‌های شاد به وفور وجود داشته باشد طبیعتا برنامه‌های ورزشی هم به میزان خودش مخاطب پیدا می‌کند نه بر اساس چیزی که رخ‌نمایی می‌کند. بنابراین جامعه ما شادی کم دارد و به همین خاطر مردم صرفا برای سرگرمی‌ به برنامه‌های ورزشی رو می‌آورند.»

فعالین رسانه ورزشی، چهره سیاسی نیستند!

واقعیت این است که فعالین حوزه ورزشی که همیشه محبوبیت مردم را به همراه داشته اند، از رسانه ای‌ها گرفته تا ورزشکاران، چهره‌های سیاسی نیستند که اگر ممنوع‌التصویر شدند اهمیت چندانی در اذهان عمومی ‌نداشته باشد. شاید اگر روزی بگویند یک نماینده مجلس یا یک چهره سیاسی بساط خودش را از صدا و سیما جمع کرده و دیگر قرار نیست به رسانه ملی بیاید، تا این اندازه مورد بحث قرار نگیرد و برای آن دلیل برهان نیاورند! هر چند که تجربه ثابت کرده است هر کس تاکنون در صدا و سیما ممنوع‌التصویر شده در اذهان عمومی ‌بر محبوبیت او اضافه شده است اما ماجرای عادل فردوسی‌پور و مزدک میرزایی ثابت کرد که نبود چنین چهره‌هایی را نمی‌توان با مجریان تازه‌کار ورزشی جبران کرد و از طرف دیگر کنار گذاشتن و حذف آن‌ها چیزی از محبوبیت‌شان کم نخواهد کرد! /روزنامه آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا