اجتماعی

جریمه رانندگان گوشی به دست با دوربین‌های هوشمند جدید

خبرهای فوری: سازمان حمل و نقل ملبورن خیابان‌ها و آزادراه‌های این شهر را به دوربین مجهز به هوش مصنوعی تجهیز کرده است تا رانندگانی را که پشت فرمان از تلفن همراه استفاده می‌کنند جریمه کند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،‌ همه می‌دانند که کار با تلفن همراه در حین رانندگی خطرناک است، اما با این حال استفاده از گوشی‌های هوشمند برای بسیاری از افراد تبدیل به اعتیاد شده است و حتی در حین رانندگی نیز از آن نمی‌گذرند و جان خود و دیگران را با این کار به خطر می‌اندازند.

مقامات ترافیکی استرالیا تاکنون با مشاهده رانندگان خاطی آنها را بیش از ۳۰۰ دلار آمریکا جریمه می‌کرد و یک سوم از اعتبار گواهینامه راننده را نیز کسر می‌کرد.

اما به نظر می‌رسد اعمال این جریمه برای تغییر این رفتار کافی نبوده است. بنابراین استرالیا برای شروع، خیابان‌های ملبورن را به دوربین‌های جدیدی مجهز کرده است که از هوش مصنوعی بهره می‌برند و به صورت ۲۴ ساعته به طور خودکار رانندگان خاطی را تشخیص می‌دهد و آنها را جریمه می‌کند.

مسئولان می‌گویند این سیستم به صورت ۲۴ ساعته در هفت شبانه‌روز هفته در آب و هوای خوب یا بد، در تابش مستقیم نور خورشید یا تاریکی مطلق کار می‌کند و به طور خودکار تخلفات را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی تشخیص می‌دهد، سپس پرونده‌های رمزگذاری شده و قابل ردیابی را همراه با مدرک ایجاد می‌کند که می‌تواند توسط پلیس برای صدور جریمه مورد استفاده قرار بگیرد یا موضوع از طریق دادگاه رسیدگی شود.

این طرح در قالب یک طرح آزمایشی ۶ ماهه توسط اداره حمل و نقل نیو ساوث ولز انجام شد و در این مدت ۸.۵ میلیون راننده را بررسی کرد و بیش از ۱۰۰ هزار تخلف قابل تعقیب را پیدا کرد که به نظر کم می‌رسد.

اکنون این سیستم در انتظار استقرار کامل است و انتظار می‌رود ۱۳۵ میلیون راننده را تا سال ۲۰۲۳ کنترل کند.

این سیستم تا پایان سال جاری با تعبیه روی وسایل نقلیه پلیس و مکان‌های ثابت در سراسر ایالت نیو ساوث ولز اجرایی خواهد شد.

دوربین‌ها برای ۳ ماه اول روی حالت “ارسال نامه هشدار” تنظیم می‌شوند و به رانندگان متخلف این پیام را ارسال می‌کنند: دست از این کار بردار. پس از این ۳ ماه، رانندگان خاطی را ۲۳۰ دلار آمریکا جریمه می‌کنند.

شرکت پیمانکار می‌گوید این فناوری هم اکنون در هند نیز در حال کار است و وظیفه نظارت بر راه‌های اصلی بمبئی و حیدرآباد را بر عهده دارد و همزمان چهار لاین را رصد می‌کند. این شرکت همچنین در کانادا جلساتی برگزار کرده است.

با توجه به اینکه این سیستم هم یک سیستم ایمنی متمرکز است و هم می‌تواند درآمد قابل توجهی برای دولت‌ها داشته باشد، منطقی است که انتظار داشته باشیم این فناوری به سرعت به کشورهای مختلف گسترش یابد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا