اجتماعیفرهنگی

اکسیژن به فرهنگ نمی­رسد

خبرمهم: فرهنگ اجتماعی نیازمند اقدامات عملی موثر است در حالی که چندیست درگیر تئوری و نظریه پردازی­‌های بی‌­عمل شده و عزمی برای بهبود و ارتقای عمومی جزم به نظر نمی‌­رسد که این رکود عامدانه سبب قطع اکسیژن، از کالبد نیمه جان فرهنگ خواهد بود.

دکتر پریا چوبک

رکود سنگین فرهنگی موضوعیست که این روزها بیشتر از همیشه شاهد آن هستیم که به عدم تمایل عامدانۀ تغییر در وضعیت فعلی و درجازدگی باز می­گردد. برخلاف هشدارهایی که از سوی کارشناسان حوزه‌­های مختلف به کرات مطرح شده و مطالبات فعالان اجتماعی، به­‌نظر می­رسد که بی‌­تفاوتی در ایجاد اصلاحات فرهنگی از هر زمانی مشهودتر است.

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، پایش مداوم و ایجاد تحرک مثبت در حفظ خرده فرهنگ­‌ها که زیربنای هویتی جامعه را شامل می­شوند، از اهمیت ویژه برخوردار است و اصلاح قدم­‌های کوچک فرهنگی به تحولات عظیم در این راستا، می‌­انجامد. مواردی از قبیل آموزش­‌های محیط زیستی و اهمیت حفاظت از آن، نظافت عمومی و روش­‌های تفکیک و بازیافت زباله، شیوه‌­های مصرف بهینه انرژی در منازل با نوسازی و تعویض قطعات فرسوده، آموزش حریم و حقوق شهروندی و قوانین موجود در این راستا، رعایت قوانین رانندگی و پیش­گیری از رفتارهای پرخطر جاده‌­ای و بسیاری دیگر از این دست هستند، که کمبود قوانین عملی­، فرهنگ‌­سازی رسانه‌­ای و آموزش در سطح عمومی به شدت در آن احساس می‌­شود. جامعه رکنی‌ست انسانی و زنده که اگر از آموزش و تغییر لحظه­‌ای جا بماند رکود و پوسیدگی آن را فرا خواهد گرفت و متاسفانه امروز بیش از هر زمان دیگری شاهد رکود عمیق و بی‌­تحرکی فرهنگی هستیم و گلوی آن را با اقدامات نابجا و بی‌­توجهی­‌های سلیقه‌­ای فشرده‌­ایم. این درحالیست که اکثر اقدامات و طرح­‌ها روی کاغذ باقی مانده و به نظر می‌­رسد که مسئولین خود را با موضوعات دسته چندم مشغول کرده‌­اند تا درگیر باز کردن گره­‌های اساسی و پیچیدگی‌­های آن نشوند و رسانۀ ملی نیز مهمترین وظیفۀ خود که آموزش و فرهنگ‌سازیست را به فراموشی سپرده است.

جامعه تشنۀ آموزش است و البته نه آموزش­‌های سلیقه‌­ای و جناحی، بلکه نیاز است اقدامات عملی و کاربردی برای خروج از اضمحلال فرهنگی هم­‌راستای طرح­‌های تشویقی و بازدارنده با قانون‌­گذاری مراجع ذیربط و پشتیبانی رسانه ملی انجام گیرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا