اجتماعی

معاون ریاست جمهوری: من از منتقدان کنکورم

خبرمهم: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین گفت: اگر در حوزه آموزش هزینه‌ای می‌شود، باید نتیجه آن ۱۰ تا ۱۵ سال بعد در اقتصاد دیده شود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به انتقاداتی که نسبت به کنکور سراسری وجود دارد، گفت: بعضا انتقاد می‌شود که کنکور سیستم آموزش را به گروگان گرفته است، من نیز جزو منتقدین کنکور هستم. این اتفاق افتاده و در این راستا بهترین چیز آن است که آموزش و پرورش به جامعه نزدیک‌تر شود.

 سورنا ستاری در سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور که با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به لزوم نزدیک‌تر شدن آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به جامعه، اظهار کرد: نمی‌توان بهترین سال‌های عمر جوان را گرفت، محیطی را با دیوار جدا کرد، اسم آن را گذاشت دانشگاه و ما نیز به عنوان استاد دانشگاه دروسی را به جوان ارائه دهیم که بعد از ۱۰ سال هیچ ارتباطی با محیط اطراف او نداشته باشد.
وی ادامه داد: من متوجه نمی‌شوم این دیوار دانشگاه به چه معنی است؟ دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان دیواری ندارند. باید دید خروجی دانشگاه ما چقدر در خدمت جامعه است و این دانشگاه را چطور می‌توان به جامعه آورد.
ستاری با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید از پول و بودجه دولتی جدا شده و عدد قابل توجهی از درآمدهای آنها از طریق فروش تکنولوژی ایجاد شود، ادامه داد: نمی‌شود که ما در مدارس دروسی درس دهیم که ارتباطی با جامعه نداشته باشد. در دانشگاه‌ها خیلی از دروس عملا ترجمه دروس خارجی است. برخی از این ترجمه‌ها نظیر حوزه دروس فیزیک و ریاضی دانش است و فرقی نمی‌کند برای کدام کشور باشد، اما برای همان دانش نیز باید مثال‌های بومی بیاوریم.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین گفت: اگر در حوزه آموزش هزینه‌ای می‌شود، باید نتیجه آن ۱۰ تا ۱۵ سال بعد در اقتصاد دیده شود.
ستاری با بیان اینکه نمی‌توان در آموزش هزینه کرد، اما نتیجه آن را در رفاه و رفع نیازهای جامعه، صنعت و … ندید، افزود: این تاثیرگذاری در حال حاضر وجود دارد، اما باید آموزش و پرورش را خیلی به جامعه نزدیک کرد. چرا این همه کتاب در حوزه علوم انسانی داریم، اما نمی‌توانیم در جامعه آن را پیاده‌سازی کنیم؟ باید راجع به اینها صحبت کنیم که چطور می‌توان خروجی نظام آموزشی را به سمتی برد که مسائل موجود در جامعه کمتر شود. باید ساختاری داشته باشیم که راجع به این مسایل بیشتر با هم گفت‌وگو کنیم.
ستاری با اشاره به همکاری‌های مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت آموزش و پرورش به ویژه در حوزه نخبگانی، تصریح کرد: البته این حوزه‌ها همیشه در سال‌های گذشته در چالش بوده است. به‌طوری که بعضا وزیری روی کار آمده و فعالیت‌های باشگاه دانش‌پژوهان و… کمرنگ شده است و وزیر دیگری به روی کار آمده و به نحو دیگری برخورد کرده است، اما بهترین برخورد در بین وزرا و در حوزه نخبگانی را از آقای نوری دیده‌ام.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اجرای طرح “شهاب” (با همکاری بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش)، افزود: معاونت علمی در حوزه آموزش و پرورش طرح‌های زیادی نظیر “شهاب” (طرحی برای کشف استعدادها) را داشته است که البته طرح “شهاب” در چند سال اخیر کمرنگ شد. سرعت تغییر تکنولوژی بسیار بالا است و فکر نمی‌کردیم بازار کار این همه تغییر کند. الان نمی‌توانیم حدس بزنیم در ۲۰ سال آینده قرار است چه اتفاقی در عرصه تکنولوژی رخ دهد، چراکه تغییرات لحظه‌ای شده است و این یک مشکل جهانی است. در این راستا باید در کنار هم با هم کار کنیم و متوجه شویم لازم است چه آموزش‌هایی به بچه ها ارائه دهیم تا وارد بازار کار آینده شوند.
وی با اشاره به استقبال دانش‌آموزان از المپیادهای “نانو” و “سلول‌های بنیادی”، افزود: زمان دکتر فانی(وزیر اسبق آموزش و پرورش) پژوهش‌سراها بسیار توسعه پیدا کردند. ما پژوهش‌سراها را با دستگاه‌های ایرانی تجهیز می‌کنیم تا بچه‌ها بدانند تکنولوژی کشورشان به این سطح رسیده است که دستگاه‌های لازم در پژوهش‌سراها داخل ایران ساخته می‌شوند. ما بسیاری از این دستگاه‌ها را حتی صادر می‌کنیم. این پژوهش‌سراها مشکلاتی نیز دارند از جمله آنکه دانش‌آموز پس از ساعت ۲ ظهر که از مدرسه تعطیل می‌شود، می‌خواهد به این پژوهش‌سراها مراجعه کند، اما در آن زمان بسته می‌شوند که این مشکلات باید حل شوند./عصرایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا