اجتماعی

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان/ تمامی استان‌ها در معرض هواشناسی خشکسالی قرار دارند

خبرمهم: مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می‌شود که نسبت به پایش آفت فوزاریوم خوشه گندم در مزارع اقدام کنند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی، از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: طی ۲ تا ۳ روز آینده در مناطقی از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی و لرستان به ویژه در ارتفاعات بارش خفیف و پراکنده انتظار می رود.

وی افزود: روز پنجشنبه در استان های شمال فارس، شمال هرمزگان، ارتفاعات کرمان، دامنه های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود.

حقیقت ادامه داد: روز شنبه در سواحل دریای خزر، دامنه های جنوبی البرز، مرکزی، یزد، کرمان، ارتفاعات هرمزگان و فارس و روز یکشنبه در زاگرس جنوبی همچون یزد، کرمان، ارتفاعات هرمزگان، شرق اصفهان و شمال سمنان بارش پراکنده باران و رگبار و رعد و برق خواهیم داشت.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به افزایش دما در گیلان پیشنهاد می کنیم که خزانه داران برنج هوادهی را انجام دهند، همچنین کشاورزان استان های چهارمحال و بختیاری و زاگرس سعی کنند محلول پاشی و سم پاشی در مزارع و باغات را در ساعات صبح هنگام انجام دهند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی بهتر است نور گلخانه ها را با نصب سایه بان و شیبی که انجام می دهند از ۲۰ هزار و ۴۷ هزار لوکس بیشتر نباشد تا موجب آفتاب سوختگی محصولات گلخانه ای شود.

این مقام مسئول در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی، گندمکاران، فوزاریوم خوشه گندم را پایش و مبارزه علیه این آفت را انجام دهند.

به گفته وی، با گرم شدن هوا در استان هرمزگان کشاورزان نسبت به برداشت سریع بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل و سایر محصولات جالیزی اقدام کنند.

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش در کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۱۳ میلی متر و دوره بلندمدت ۱۹۸.۴ میلی متر است که این امر کاهش ۴۳ درصدی بارش نسبت به دوره نرمال و ۵۴.۸ درصدی مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه تمامی استان ها در معرض هواشناسی خشکسالی قرار دارند، تصریح کرد: استان های جنوبی خشکسالی شدیدتر و استان های شمالی قدری کمتر است، اما به طور کلی تمامی استان ها در معرض انواع و اقسام خشکسالی هستند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا