اجتماعی

ایران مقام چهارم کم‌آبی در جهان

خبرمهم: بحران آب جدی است؛ این جمله مدت‌هاست ذکر روزانه کارشناسان و دلسوزان است. برخی از پژوهشگران، خشکسالی و تغییرات اقلیمی را علت شرایط فعلی می‌دانند و گروهی دخل و تصرف بی‌رویه در منابع آبی را عامل این بحران جبران‌ناپذیر و عده‌ای مدیریت نادرست مصرف آب در کنار مدیریت ناکارآمد مسئولان، اما همه متفق‌القول بر این باورند که با این روند آینده روشنی پیش‌رو نخواهد بود و ایران به سرزمینی بیابانی و خالی از سکنه تبدیل خواهد شد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  بحران آب جدی است؛ این جمله مدت‌هاست ذکر روزانه کارشناسان و دلسوزان است. برخی از پژوهشگران، خشکسالی و تغییرات اقلیمی را علت شرایط فعلی می‌دانند و گروهی دخل و تصرف بی‌رویه در منابع آبی را عامل این بحران جبران‌ناپذیر و عده‌ای مدیریت نادرست مصرف آب در کنار مدیریت ناکارآمد مسئولان، اما همه متفق‌القول بر این باورند که با این روند آینده روشنی پیش‌رو نخواهد بود و ایران به سرزمینی بیابانی و خالی از سکنه تبدیل خواهد شد.

در‌این‌میان همواره مردم هم در کنار متخصصان نسبت به شرایط فعلی و آینده پیش‌رو مواضعی داشته‌اند. در جدیدترین مطالبه مردمی، کارزاری تحت عنوان درخواست رسیدگی به وضعیت بد آب و قطعی آن در شهرکرد راه‌اندازی شده است که تاکنون بیش از هشت‌ هزار نفر از آن حمایت کرده‌اند. مردم در این نامه خطاب به رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه نوشته‌اند: «شهرکرد مرکز استان چهارمحال‌و‌بختیاری در ۵۴۰ کیلومتری پایتخت ایران اسلامی با دارا‌بودن ۱۱ درصد از منابع آبی کشور برای چهارمین روز متوالی با بحران بسیار شدید تأمین آب آشامیدنی مواجه شده است و در بسیاری از مناطق با تانکر عملیات آب‌رسانی صورت می‌گیرد. قطعا این بحران حاصل ترک فعل چندین بار مسئولان اجرائی است که موجب ایجاد مشکلات متعدد برای مردم شده است؛ بنابراین مستدعی است دستورات لازم را برای رفع بحران و جلوگیری از تکرار اشتباهات صادر کنید». اما شهرکرد تنها شهر ایران نیست که در آینده با کمبود آب مواجه خواهد شد. همان‌طور که از سال‌های پیش بارها شاهد اعتراضات مردم اصفهان، خوزستان و یزد بر سر آب و حقابه بوده‌ایم و بعید است این رخداد تلخ برای دیگر شهرها نیز اتفاق نیفتد. براساس‌این اتاقی در کلاب هاوس با حضور تعدادی از کارشناسان و کنشگران حوزه آب و محیط ‌زیست با عنوان «شهرکرد، همدان… بحران بعدی آب کجاست؟» برگزار شد و راه‌های پایان این بحران مورد بررسی قرار گرفت./شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا