اجتماعیسلامت

کرونا؛ مسافرِ سفرهای نوروزی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، در شرایطی که صنعت گردشگری در آستانه ورشکستگی کامل قرار دارد و چشم امید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و میلیون‌ها فعال این حوزه به تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ است، با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت، بعید است که موج سفرهای گسترده در کشور آغاز نشود. البته مردم نیز بارها ثابت کرده‌اند که پس از یکسال شیوع کرونا خسته شده‌ و سفرهایشان در اولویت نخست قرار دارد. با این حال کارشناسان و وزارت بهداشت به اوج موج چهارم کرونا در اواسط اسفند هشدار جدی می‌دهند و در حالی‌که چالش جدید ویروس انگلیسی، برخی از استان‌ها مانند مازندران و قزوین را در آستانه بحران قرار داده باید منتظر تصمیمات روزهای آینده ماند. با این حال روز گذشته اخباری در رابطه با مجوزهای سفرهای نوروزی و متقاعد شدن ستادملی کرونا برای تعطیلات نوروز منتشر شد، این درحالی است که طی چند روز گذشته، آمار ابتلا و مرگ و میر در کشور روبه افزایش است. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان از دوشنبه (۲۷ بهمن) تا سه‌شنبه (۲۸ بهمن) ۸۰۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۸۹ بیمار دیگر جان خود را از دست دادند. با این حساب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۳۴ نفر رسید و ۵۹ هزار و ۱۱۷ جانشان را از دست دادند. سه هزار و ۶۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. لاری تاکید کرد: بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۹ شهرستان (آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه) در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

شناسایی ۱۷ مبتلا به کرونای جهش یافته

در آستانه سال جدید و تجمع مردم برای خریدهای عیدانه و همچنین آعاز موج سفرها، نگرانی‌های بسیاری را برای مسئولان ایجاد کرده است و طبق آخرین آمار هر روز بر تعداد مبتلایان به کرونای انگلیسی افزوده می‌شود. طبق ادعای رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۷ بیمار قطعی مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی تاکنون در ایران شناسایی شدند و خطر گسترش سریع این ویروس جدی است. کیانوش جهانپور افزود: هفت نفر از این افراد که به طور قطعی به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده اند در استان قزوین هستند به همین علت مقررات ویژه‌ای برای شناسایی و کنترل شیوع این بیماری در استان قزوین اجرا می شود. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: خطر ورود به خیز چهارم کرونا جدی است و همه باید برای جلوگیری از آن دست در دست هم دهیم و از انتشار ویروس کرونا به خصوص ویروس جهش یافته انگلیسی به طور جدی تر از ترددهای غیرضروری خودداری کنیم و از هرگونه دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی کمک کنیم و با همکاری هم از ایجاد موج جدید بیماری در کشور ممانعت کنیم. سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در قزوین با هشدار نسبت به خیز جدید کرونا و خطرات نگران کننده ویروس جهش یافته انگلیسی گفت: اعتقاد ندارم که فقط همین چند مورد از ویروس جهش یافته در قزوین وجود دارد. حتما باید جلسات مشترک بین استان زنجان، قزوین، البرز و تهران تشکیل شود و کل این منطقه باید تحت نظارت مستمر باشد و اولین پیک بیماری از هر کجا پیدا شد باید بلافاصله خاموش شود.

سفرها آغاز می‌شود!

در این شرایط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، ستادکرونا را برای سفرهای نوروز ۱۴۰۰ متقاعد کرد. همان‌طور که ولی تیموری معاون گردشگری گفته است: «وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات به عمل آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفرهای ایمن، اعضای ستاد کرونا را برای سفرهای نوروز ۱۴۰۰ متقاعد کرد. همچنین خطاب به مدیران ادارات کل استانی تاکید کرد: فرصت فراهم شده مبنی بر ممنوعیت نصب چادر در پارک‌ها و نیز اسکان در مراکز متفرقه از جمله سالن‌های ورزشی، کمپ‌ها، مدارس و غیره بهترین فرصت برای افزایش ضریب اشغال مراکز اقامتی سراسر کشور به شمار می‌آید و نقش ادارات کل استان در ایجاد زمینه بهره‌مندی بخش خصوصی از این امکان با اطلاع‌رسانی و حمایت همه جانبه بسیار پررنگ است.

آغاز رزرو هتل‌های سراسر کشور

رئیس جامعه هتلداران نیز گفت: نحوه رزرو و کنسلی اتاق هتل‌ها برای عید نوروز سال ۱۴۰۰ تفاوت‌هایی با سال گذشته دارد و امسال در صورت لغو رزرو، مسافر باید جریمه بپردازد. جمشید حمزه‌زاده افزود: هتل‌های کشور از هم اکنون رزروهای نوروزی خود را آغاز کرده‌اند. این رزروها بدون هیچ محدودیتی در همه شهرهای ایران انجام می‌شود. بنابراین اگر اتاقی را کنسل کند تابع دستورالعمل و شیوه نامه رزرو مراکز اقامتی خواهد بود و بر اساس آن باید جریمه کنسلی را بپردازد. مگر اینکه ستاد کرونا اعلام کند، هتل‌های یک شهری تعطیل شود. در آن صورت هم باید جلسه‌ای برگزار شده و تصمیم‌گیری شود. البته ما امیدوار هستیم در عید ۱۴۰۰ هیچ شهری و در پی آن هیچ هتلی تعطیل نشود. رئیس جامعه هتلداران ایران همچنین درباره افزایش نرخ اتاق هتل‌ها در عید ۱۴۰۰ گفت: هیچ افزایش نرخی نخواهیم داشت و همه هتل‌های کشور با همان نرخ سال ۹۹ اقدام به رزرو کرده‌اند./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا