اجتماعیسیاسی

پاسخ وزارت کشور به ادعای یک روزنامه: مشارکت احزاب در انتخاب نمایندگان خود در کمیسیون ماده ۱۰ افزایش داشته است

خبرهای فوری: وزارت کشور اعلام کرد میزان حضور مشارکت احزاب در انتخاب نمایندگان خود در کمیسیون ماده ۱۰ افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، دفتر امور سیاسی وزارت کشور در پاسخ به انتشار گزارشی با عنوان پایانی بر یک انتخابات پرحاشیه در روزنامه اعتماد ضمن بیان ۸ اقدام موثر وزارت کشور برای توانمند سازی احزاب و توسعه فعالیت‌های حزبی اعلام کرد:

۱) بر اساس دستورالعمل تبصره (۳) ماده (۱۰) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی یک نماینده از میان دبیران کل احزاب ملی و یک نماینده از میان دبیران کل احزاب استانی جهت عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی انتخاب می‌شود، با عنایت به مفاد دستورالعمل مذکور و مطابق تصمیمات هیات نظارت بر انتخابات، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی لازم به منظور برگزاری انتخابات مذکور توسط دفتر سیاسی پیش بینی و معمول گردید. مطابق مفاد دستورالعمل یادشده، در جلسه انتخاب نماینده دبیران کل احزاب ملی در روز پنجشنبه مورخ ۲/۹/۹۸، هیأت رئیسه‌ای که توسط دبیران کل حاضر در جلسه انتخاب گردید مسؤولیت برگزاری جلسه و اجرای انتخابات را بر عهده گرفت و وزارت کشور در این زمینه مسؤولیتی بر عهده نداشته است. همچنین طبق دستورالعمل، هیأت سه نفره‌ای شامل ۲ نفر از اعضای کمیسیون ماده ۱۰ به انتخاب این کمیسیون و دبیر کمیسیون ماده ۱۰، وظیفه نظارت بر انتخابات نماینده احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ را برعهده دارد.
۲) با توجه به تصریح ماده ۷ دستورالعمل انتخابات نماینده احزاب در کمیسیون ماده ۱۰، سمت دبیرکل حزب قائم به شخص بوده و قابل توکیل به غیر نمی‌باشد و دبیران‌کل باید شخصاً در انتخابات شرکت نمایند. بر همین اساس در تمامی دعوتنامه‌ها و حتی پیامک‌های ارسال شده برای این جلسه، موضوع حضور شخص دبیرکل مورد تأکید قرار گرفته است. لکن در آخرین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ جهت افزایش مشارکت و حضور تمامی احزاب در جلسه انتخابات، در خصوص عدم امکان چهار نفر از دبیران کل احزاب که مانع قانونی جهت حضور داشته اند، تصمیم گرفته شد که قائم مقام دبیر کل در جلسه شرکت نماید. البته این نظریه جنبه مشورتی داشته و تصمیم گیری نهایی بعهده هیات رئیسه دائمی بود. در جلسه روز پنجشنبه ۲ آبان ماه نیز، هیأت رئیسه جلسه، علیرغم درخواست برخی از احزاب و علیرغم نظر توصیه‌ای مثبت و مشورتی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان، بر اجرای تصریح قانونی یادشده ناظر بر ضرورت حضور شخص دبیرکل تأکید می‌کند و انتخابات را برگزار می‌نماید.
۳) با توجه به اینکه طبق ماده ۹ دستورالعمل، داوطلبان عضویت در کمیسیون با نصف بعلاوه یک رأی از مجموع دبیران کل حاضر در جلسه انتخاب می‌شوند و در این انتخابات هیچ یک از چهار داوطلب نهایی حدنصاب ۳۱ رأی را بدست نیاورده اند، لذا طبق دستورالعمل، انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود و مرحله دوم بایستی در همان جلسه برگزار گردد تا حائز اکثریت نسبی به عنوان نماینده منتخب برگزیده شود. با این وجود و علیرغم مجوز قانونی و تذکر هیات نظارت، برای ادامه رأی گیری در مرحله دوم، بنا به تصمیم هیات رئیسه، تنفس یک هفته‌ای برای برگزاری مرحله دوم انتخابات اعلام می‌گردد.
۴) مطابق مفاد دستورالعمل، موضوع در جلسه هیأت نظارت بر انتخابات مطرح و پس از بحث و بررسی کامل روند برگزاری جلسه انتخابات و با توجه به اینکه اعلام تنفس یک هفته‌ای در دستورالعمل ذکر نگردیده و می‌بایست انتخابات مرحله دوم در همان جلسه برگزار گردد، لذا نتایج انتخابات و تصمیم هیات رئیسه را قابل پذیرش ندانسته و اعلام می‌گردد بر اساس دستورالعمل باید انتخابات در مدت زمان قانونی مقرر در دستورالعمل برگزار شود، که بر اساس تصمیم هیات نظارت و تایید کمیسیون ماده ۱۰ انتخابات مذکور در روز سه شنبه مورخ ۲۱/۸/۹۸ مطابق قانون و مقررات مربوطه (در نوبت صبح انتخاب نماینده دبیران کل احزاب استانی و در نوبت ظهر انتخاب نماینده دبیران کل احزاب ملی) برگزار و دو نماینده دبیران کل احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ انتخاب شدند. قابل توجه است که به نسبت دوره قبلی انتخابات احزاب که در تاریخ ۲۶/۵/۹۶ برگزار شد در این دوره میزان حضور و مشارکت دبیران کل احزاب افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. مزید اطلاع خوانندگان آن رسانه، در راستای توانمندسازی و توسعه فعالیت‌های حزبی اقدامات موثری توسط کمیسیون ماده ۱۰ و وزارت کشور معمول شده است از جمله:
۱) صدور پروانه فعالیت و مجوز تاسیس برای ۲۴ حزب و گروه سیاسی
۲) تمهید و تسهیل فرایند قانونی انطباق فعالیت ۱۱۶ حزب و گروه سیاسی با قانون جدید احزاب
۳) ساماندهی فعالیت جبهه‌های حزبی در راستای شفاف سازی و قاعده مندنمودن فعالیت آن‌ها
۴) تقویت و افزایش تعامل وزارت کشور در ستاد و صف با احزاب و جریان‌های سیاسی و برگزاری صد‌ها نشست هم اندیشی با احزاب
۵) اتخاذ و اجرای تمهیدات لازم برای تاسیس شعب استانی و دفاتر شهرستانی احزاب به نحوی که در حال حاضر شعب استانی و دفاتر شهرستانی احزاب در اکثر استان‌ها و شهرستان‌ها فعال می‌باشند.
۶) کمک مالی به احزاب و در این راستا در قانون بودجه سال‌های ۹۶ و ۹۷ مبالغی به عنوان یارانه احزاب تخصیص داده شد.
۷) تسهیل و مساعدت در برگزاری مجامع عمومی (کنگره سراسری) احزاب به نحوی که سالیانه بیش از ۱۰۰ مورد مجمع عمومی احزاب برگزار شده است.
۸) احیاء فعالیت رسمی خانه احزاب ایران به عنوان تشکل صنفی که مدافع و حامی حقوق احزاب کشور می‌باشد از عمده اقدامات در راستای نهادینه سازی فعالیت‌های حزبی است، ترکیب این نهاد مدنی به عنوان الگوی موفقی از هم زیستی جریان‌های سیاسی کشور ارزیابی می‌گردد و تاکنون شعب استانی آن در ۱۷ استان کشور تاسیس گردیده است./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا