سیاسی

همه استعفاهای وزرای دولت دوم روحانی

خبرهای فوری: شایعه استعفای وزیر جهاد کشاورزی تکذیب شد

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، استعفا و حتی شایعه آن، برای اعضای دولت حسن روحانی در حال تبدیل‌شدن به یک عادت است. بین‌التعطیلی‌های این هفته، تقریبا همه مراکز را تعطیل و نیمه‌تعطیل کرده بود؛ اما باز هم شایعه یک استعفا در دولت به گوش رسید و البته تکذیب شد. دوشنبه بود که در فضای مجازی شایعه‌ای منتشر شد که محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، چند روزی است استعفا داده است. این خبر در حالی منتشر شد که «خلیل آقایی»، رئیس سازمان جنگل‌ها، به‌تازگی بازداشت شده است؛ با‌این‌حال یک منبع آگاه در دفتر رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گو با ایسنا این شایعه را تکذیب کرد. استعفا، استیضاح یا برکناری هرکدام از اعضای دولت می‌تواند روایت و معنی خاص خود را داشته باشد؛ اتفاقی که چند باری در دولت دوم حسن روحانی رخ داده که در اینجا به استعفاهای رخ‌داده اشاره می‌کنیم:

 استعفای وزیر خارجه

استعفای محمدجواد ظریف قطعا مهم‌ترین شوک برای سیاست خارجی دولت حسن روحانی و حتی منطقه و جهان بود. ششم اسفند سال گذشته محمدجواد ظریف، با آنکه معمولا برای اخبار مهم از توییتر استفاده می‌کند، در اقدامی غیرمنتظره در اینستاگرام خود اعلام کرد از سمت خود استعفا داده است. آن هم در روزی که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در سفری کوتاه به تهران، با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرده بود. تصاویر منتشرشده از آن ملاقات‌ها نشان می‌داد محمدجواد ظریف و دیگر اعضای وزارت خارجه در آن حضور نداشته‌اند و همین می‌توانست دلیل این استعفا باشد. یک روز بعد وزیر خارجه با سایت آریا گفت‌وگو کرد و گفت: «استعفای من صرفا به‌منظور دفاع از شأن و جایگاه وزارت امور خارجه در روابط خارجی بوده است که آن را در کنار سایر توانمندی‌ها برای امنیت ملی ایران حیاتی می‌دانم. من ناراحتی و دلخوری شخصی ندارم و نیازی به دلجویی ندارم. به‌عنوان وزیر خارجه وظیفه داشتم به‌خاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعایت‌نشدن جایگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم. بقیه گمانه‌زنی‌ها صرفا زاییده تخیلات افراد است». به‌هرحال حسن روحانی استعفای او را برخلاف مصالح کشور دانست و با آن موافقت نکرد. این استعفا با واکنش سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه که در دیدارهای بشار اسد با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری حضور داشت، مواجه شد. او گفت: «برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست‌جمهوری که مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر خارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه‌مندی ایشان شده است. قرائن نشان می‌دهد هیچ‌گونه تعمدی برای عدم حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تأکید کنم ایشان به‌عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند».

 استعفای وزیر راه

عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی که از اصلاح‌طلبان دولت روحانی محسوب می‌شد، ۲۸ مهر سال گذشته استعفایش را در کانال شخصی خود منتشر کرد. او در سه سال آخر حضورش در وزارتخانه، سه بار استیضاح شده و هر سه بار نیز استیضاح او رأی نیاورده بود؛ اما آخوندی در استعفای خود اعلام کرد در سال ۹۶ سه بار استعفا داده است. متن استعفا نشان می‌داد او با رئیس‌جمهور اختلاف نظر زیادی داشته است و به گفته او حسن روحانی سه اصل «پایبندی به قانون»، «احترام به حقوق مالکیت» و «اقتصاد بازار رقابتی» را نقض کرده است. استعفای آخوندی با موافقت رئیس‌جمهور همراه شد.

 استعفای وزیر بهداشت

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از وزاری کلیدی دولت روحانی نیز در ۱۳ دی ۹۷ استعفا داد. دلیل این استعفا کمی بودجه سال ۹۸ در بخش سلامت عنوان شده بود. رئیس‌جمهوری با این استعفا نیز موافقت کرد.

استعفای وزیر صمت

استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم، آن هم درحالی‌که قرار بود از سوی مجلس استیضاح شود، از نکات جالب دولت دوازدهم است. مهر سال پیش حسن روحانی با استعفای محمد شریعتمداری موافقت کرد و سپس او را به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرد. مجلس نیز که قرار بود او را به‌دلیل عملکردش در وزارت صمت استیضاح کند، به وزارتش بر وزارتخانه جدید رأی داد.

 استعفای وزیر آموزش و پرورش

استعفای محمد بطحایی در ۱۶ خرداد امسال را می‌توان عجیب‌ترین استعفای یک وزیر برشمرد. نکته جالب آنکه براساس شنیده‌ها، وزیر آموزش و پرورش درخواست استعفا داده بود، اما تصورش بر این بود که رئیس‌جمهور با استعفا موافقت نخواهد کرد و او برای پیگیری درخواست‌ها و انتظاراتش از روحانی فرصت به دست خواهد آورد؛ اما برخلاف انتظارش با استعفایش موافقت شد؛ اما سخنگوی دولت دلیل استعفای بطحایی را حضور او در انتخابات مجلس عنوان کرد و گفت: «آقای بطحایی با رئیس دفتر رئیس‌جمهور، تماس گرفته و خواستند تا قبل از پایان مدت‌زمانی که در قانون برای پذیرش استعفا تعیین شده است، رئیس‌جمهور با استعفای او موافقت کند که به‌همین‌دلیل روحانی استعفا را پذیرفت. با شخصیتی که از آقای بطحایی سراغ داریم، هر آنچه در متن استعفا آمده، در ذهنشان نیز بوده است».
باید منتظر بمانیم تا مشخص شود وزیر سابق از کدام حوزه انتخابیه برای مجلس نامزد خواهد شد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا