سیاسی

واکنش وزارت خارجه به نامه انتقادی سعید جلیلی

خبرمهم: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت ما امیدواریم هیات‌ها با اراده لازم به وین برگردند. اگر طرف‌های دیگر در بازگشت تصمیم‌های خود را در خصوص مطالبات به حق ایران اخذ کرده باشد، مطمئن باشید به سرعت می‌توان به توافق پایدار رسید.

سعید خطیب‌زاده در نشست صبح امروز خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی و ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر اخیر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات متحده عربی موضع ایران در قبال این سفر چیست، گفت: رژیم جعلی اشغالگر قدس، رژیمی است که بحران آفرینی در ذاتش قرار دارد و تنها با ترور، خشونت و خونریزی دوام می آورد. ما تنها نمونه بارزی که امروز به عنوان رژیم آپارتاید داریم این رژیم است. این رژیم به دنبال سلطه یک نژاد و قوم اقلیت در سرزمین‌های اشغالی بوده و به دنبال اقدام طالمانه سیستماتیک علیه ساکنین این مناطق است. این رژیم ننگ جامعه بشری است و این ننگ جامعه بشری سعی دارد بحران‌های خود را به سایر مناطق انتقال دهد. برخی کشورها که به دنبال عادی سازی هستند بدانند که ایران نه تنها این اقدامات را محکوم می‌کند بلکه معتقد است این کشورها باید ندای مردم خود را بشنوند و به این تفرقه افکنی در دنیای اسلام پایان دهند.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به این که هیات‌های مذاکره کننده به پایتخت‌ها برگشته‌اند، آیا زمان خاصی برای پایان مذاکرات مشخص شده است، گفت: ما چندباری در این مسیر تنفس داشته‌ایم اما در هر چهار حوزه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که در برخی پیشرفت و سرعت بیشتر بوده است و در برخی به دلیل بی‌عملی طرف مقابل با کندی همراه بوده است. ما امیدواریم هیات‌ها با اراده لازم به وین برگردند. اگر طرف‌های دیگر در بازگشت تصمیم‌های خود را در خصوص مطالبات به حق ایران اخذ کرده باشد، مطمئن باشید به سرعت می‌توان به توافق پایدار رسید.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص جرئیات نامه انتقادی سعید جلیلی در خصوص مذاکرات وین}: مناسب است پاسخ این سوال را از خود ایشان بگیرید اما می‌توانم بگویم ما با اجماع در حال مذاکره در وین هستیم و همه باید این سرمایه را پاسخ بدارند.

*{ در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه مغرب مبنی بر اینکه ایران به دنبال گسترش تشیع در این کشور}:  این اولین بار نیست که وزیر خارجه مغرب این اظهارات بی‌اساس را مطرح می‌کند. به خاطر احترام به مردم مسلمان و فرهیخته مغرب همواره تلاش کردیم از این اظهارات عبور کنیم ولی خود وزیر خارجه مغرب بهتر از هر کسی می‌داند که شاهد رفتارهای این کشور در حوزه توسل به خشونت و دخالت‌های نظامی در برخی کشورهای دیگر باعث چه تنش‌هایی در منطقه است.  توصیه می‌کنیم که باید زودتر به دامان ملت خود برگردند و به جای فرافکنی‌های بی ارزش تلاش کنند عضو مسئولی در جامعه اسلامی و کشورهای مسلمان باشند.

ایران خودش را یکی از پیشگامان همگرایی منطقه‌ای می‌داند

*{ در پاسخ به این سوال که عراق یکی از بزرگترین بازارهای ایران در خصوص صادرات نفت بود و حالا شاهد توافق عراق و عربستان در خصوص شبکه برق هستیم، آیا این تفاهم تاثیری بر صادرات ایران می‌گذارد}: ما از گسترش روابط کشورهای منطقه از جمله میان عراق و عربستان استقبال می‌کنیم. ایران خودش را یکی از پیشگامان همگرایی منطقه‌ای می‌داند. در منطقه فضا برای همگرایی وجود دارد. عراق هم در ابعاد مختلف نیازمند این همگرایی است./اقتصادنیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا