قضایی

آخرین جلسه دادگاه نازنین زاغری برگزار شد/ اتهام جدید؛ تبلیغ علیه نظام

خبرمهم: ریچارد رتکلیف (همسر نازنین) همراه با دخترش عکس خانم زاغری را به دست گرفته‌اند

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، وکیل نازنین زاغری رتکلیف، شهروند بریتانیایی ایرانی، از برگزاری آخرین جلسه رسیدگی به اتهام او در ایران خبر داد.

حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری، گفت که در این جلسه، «جرم» تفهیم شده همان «فعالیت تبلیغی علیه نظام» بود و در این باره، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، اخذ آخرین دفاع و ختم رسیدگی «در کمال آرامش» انجام شد.

حجت کرمانی این خبر را روز یک‌شنبه، ۲۴ اسفند در گفت‌وگو با سایت خبری «امتداد» بیان کرد و گفت که اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» برای خانم زاغری مربوط است به «شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی».

محکومیت نازنین زاغری یک‌شنبه قبل، روز ۱۷ اسفند، رسماً به پایان رسید، اما در همان روز وکیل او خبر داده بود که او باید هفته پس از آن، بار دیگر برای اتهامی دیگر در دادگاه حاضر شود.

حجت کرمانی امروز یک‌شنبه ابراز امیدواری کرد با توجه به دفاعیات و حکم سابق‌الصدور دادگاه که خانم زاغری مجازات آن را نیز تحمل کرده است، موکل وی تبرئه شود.

نازنین زاغری- رتکلیف فروردین ۹۵ در پایان سفری به تهران همراه با دختر خردسالش برای دیدار با خانواده خود، در فرودگاه تهران بازداشت شد و سپس به اتهام «جاسوسی» دادگاهی و به پنج سال زندان محکوم شد.

او به عنوان کارمند بنیاد توماس رویترز، بخش خیریه موسسه‌ای رسانه‌ای فعالیت داشت. این شهروند ایرانی- بریتانیایی تمامی اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده است.

خانم زاغری- رتکلیف اوایل امسال و به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران به طور موقت آزاد شد ولی آمدورفت او تا یک‌شنبه گذشته با پابند الکترونیک کنترل می‌شد و اجازه خروج از ایران را ندارد.

یک سازمان حقوق بشری بریتانیایی بر اساس گزارشی از چند متخصص می‌گوید که نازنین زاغری،‌ شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، «قربانی شکنجه» است و در پی حبس طولانی‌مدت نیاز به درمان روانی فوری دارد.

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند بریتانیایی ایرانی، در این ارزیابی که در پایان سال گذشته میلادی، ۲۰۲۰، از طریق اینترنت انجام شده به پزشکان گفته است که در زندان دچار ریزش مو و همین طور وسواس تمیزی شده است.

خانم زاغری که در ابتدای بازداشت خود ماه‌ها را در زندان انفرادی گذرانده است همچنین به این پزشکان گفته است که در مقطعی مجبور بوده به صدای حرف زدن زندانبان خود در حال حرف زدن با دخترش [زندانبان] گوش کند، در حالی که خود او از فرزند خردسالش جدا و دور بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در تاریخ چهار دهه‌ای خود ید طولایی در بازداشت شهروندان دو تابعیتی یا خارجی و متهم کردن آن‌ها به انواع اتهامات از جمله جاسوسی، برای پیشبرد اهداف خود در قبال کشورهای دیگر، داشته است.

برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر مبادله شده‌اند و برخی دیگر به عنوان ابزار فشار سیاسی با اهداف مشخص بازداشت شده‌اند.

پرونده نازنین زاغری- رتکلیف طی سال های اخیر باعث تنش در روابط ایران و بریتانیا شده است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است.

آقای رتکلیف قبلا نیز به دفعات اعلام کرده بود جمهوری اسلامی از همسرش به عنوان گروگانی برای دریافت این پول استفاده می‌کند.

آبان‌ماه امسال، همزمان با اولین جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات جدید نازنین زاغری، سخنگوی وزارت خارجه ایران خواستار پرداخت فوری طلب ایران از بریتانیا شد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا