بین المللی

بازخوانی گروگان‌گیری در مسجد الحرام؛ الجزیره: عربستان آمار غلط داد؛ ۳ هزار حاجی جان باختند

خبرهای فوری: شبکه تلویزیونی الجزیره با بازخوانی پرونده گروگان‌گیری سال ۱۹۷۹ در مسجد الحرام و افشای جزئیات بیش‌تری از این حادثه به نقل از افسر فرانسوی گفت، بر خلاف ادعای عربستان این حادثه با کشته شدن پنج هزار نفر از جمله سه هزار حاجی همراه شد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری،  اول محرم سال ۱۴۰۰ هجری قمری یعنی چهل و یک سال پیش، گروهی که «جماعت سلفی محتسبه» نامیده می‌شدند مسجد الحرام را در کنترل و اختیار خود گرفتند. شمار آنان حدود دویست تا سیصد نفر و به فرماندهی جهیمان العتیبی اعلام شده است که گفته می‌شود با فردی موسوم به محمد عبدالله القحطانی، شخصی که او را مهدی موعود می‌خواندند، بیعت کردند.
این اقدام به مقابله مسلحانه با آل سعود منجر شد و درگیری حدود یک هفته طول کشید. سعودی‌ها برای بازیابی کنترل بر مسجدالحرام از غربی‌ها کمک گرفتند و سرانجام پس از دو هفته بعد از کشته شدن تعداد خیلی زیادی از حجاج مسجدالحرام به کنترل آل سعود در آمد.
دولت سعودی پس از این واقعه شمار جان باختگان از نیروهای خود را ۱۲۷ نفر و شمار کشته شدگان از گروه مسلح جهیمان را ۱۱۷ نفر اعلام کرد. در ژانویه ۱۹۸۰، حکومت سعودی ۶۳ نفر از دستگیر شدگان از جمله جهیمان العتیبی را در میادین چند شهر عربستان گردن زد./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا