بین المللی

زمان سخنرانی روحانی در سازمان ملل؛ روحانی چه خواهد گفت؟

خبرهای فوری: حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که جهت حضور در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتن است، امشب در مجمع عمومی این سازمان طی سخنانی به تشریح و تبیین مواضع کشورمان در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌پردازد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری،  حسن روحانی امروز بین ۱۰:۴۵ تا ۱۱:۳۰ به وقت نیویورک (حدود ۱۸:۱۵ تا ۱۹ چهارشنبه به وقت تهران) در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در جریان سومین روز حضور در مقر سازمان ملل در نیویورک، علاوه بر سخنرانی در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با تعدادی از سران کشور‌های مختلف دیدار و گفتگو می‌کند.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، روحانی امروز با روسای جمهور ایرلند و عراق و همچنین نخست وزیر مالزی دیدار می‌کند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از دیگر افرادی است که قرار است با روحانی دیدار و گفتگو کند.

مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی ABC NEWS و نشست با جمعی از نخبگان سیاست خارجی آمریکا از دیگر برنامه‌های روز چهارشنبه رئیس جمهوری در نیویورک است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی برای شرکت در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح و تبیین مواضع کشورمان در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، شامگاه دوشنبه وارد نیویورک شد.

رئیس جمهوری در این سفر ضمن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تبین مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی کشورمان، طرح صلح منطقه‌ای با عنوان طرح «امید» را ارائه می‌کند.

طی دو روز گذشته، روحانی دیدار‌هایی با صدراعظم آلمان، نخست وزیران کشور‌های انگلستان، ژاپن، پاکستان، اسپانیا و سوئد و روسای جمهور فرانسه و سوئیس داشته است.

احتمال دیدار روحانی و ترامپ چقدر است؟

حسن روحانی درحالی امشب برای هفتمین بار در مقر سازمان ملل در نیویورک سخنرانی خواهد کرد که دونالد ترامپ بار‌ها درباره دیدار با روحانی سخن گفته است؛ اما رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرده با کسی عکس یادگاری نخواهد گرفت. حسن روحانی سال پیش نیز در سخنرانی خود گفته بود برای گفتگو، نیازی به گرفتن عکس‌های دونفره نیست. او همچنین به کنایه گفته بود به میز مذاکره‌ای که خودتان برهم زدید، بازگردید.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه‌شنبه در نیویورک تلاش بسیاری کرده است تا حسن روحانی و دونالد ترامپ روسای جمهور ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار کنند، اما طرف ایرانی تاکید داشته است که آمریکا باید ابتدا متعهد به رفع تحریم‌ها شود.

ظاهرا مکرون حین ملاقات با رئیس جمهوری ایران به او گفته است: آنچه اهمیت دارد، این است که اگر وی (روحانی) آمریکا را بدون دیدار با رئیس جمهور ترامپ ترک کند به منزله یک فرصت از دست رفته است.

این تلاش‌ها در حالی است که دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که کشورش آماده است تا تحریم‌ها و فشار علیه ایران را باز هم افزایش دهد.

همچنین روز گذشته محمد جواد ظریف هنگام خروج از ساختمان سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود “آیا روحانی با رئیس‌جمهور ترامپ دیدار خواهند کرد”؛ ظریف با قاطعیت گفت: “خیر”

حسن روحانی در سازمان ملل چه خواهد گفت؟

در حالی که تنها چند ساعت تا سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل باقی مانده، رسانه‌های جهان با ارایه تحلیل‌های متعدد و متنوع گمانه زنی در مورد محتوای سخنان وی را آغاز کرده‌اند.
یکی از محور‌های مهم سخنرانی رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، چنان که وی در مراسم رژه سالگرد دفاع مقدس به ان اشاره کرد “طرح ائتلاف امید، ابتکار صلح هرمز” است.
اگرچه هنوز جزییات کاملی از محتوا و ابعاد این طرح ارایه نشده، اما به نظر می‌رسد پیشنهادی که قرار است رییس جمهور با هدف ارائه سازوکار منطقه‌ای برای برقراری امنیت در خلیج فارس ارایه کند مستند به بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت است.

در بند ۸ این قطعنامه که بر اساس آن جنگ ۸ ساله میان ایران و عراق به پایان رسید بر ایجاد ترتیبات امنیتی با مشارکت عراق و ایران و شش کشور حاشیه خلیج فارس زیر نظر سازمان ملل تاکید شده است.

ترامپ شنونده ویژه سخنرانی روحانی در سازمان ملل

حسن روحانی امشب در اجلاس سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. او قرار است در سخنرانی خود طرح ویژه خود برای صلح و امنیت در منطقه را مطرح کند.

دونالد ترامپ هم گفته که شنونده این طرح خواهد بود، او در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌ای برای دیدار با او ندارم، اما آنچه آن‌ها می‌خواهند را گوش می‌دهم. /ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا