بین المللی

قیام سراسری علیه «بوریس» و «ملکه»

خبرهای فوری: مردم 17 شهر انگلیس با شعار «کودتا را متوقف کنید» خواهان لغو فرمان «تعلیق پارلمان» این کشور شدند

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، برگزیت، کلاف سر در گم انگلیس که از سال ۲۰۱۶ تاکنون وبال گردن سیاستمداران این کشور و عاملی برای تشدید اختلاف‎ها و شکاف‎ها بین آنان شده‎ بود، از اواسط هفته پیش که بوریس جانسون خواهان تعلیق پارلمان شد تبدیل به عامل اتحاد همه احزاب در مخالفت با بوریس جانسون و ملکه انگلیس که تصمیم بوریس جانسون را تأیید کرد، شده‎ است. به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف»، گروه ضد برگزیتی «اروپایی دیگر ممکن است» فعالترین گروهی بود که در دو روز اخیر برای راه‎اندازی تظاهرات در سراسر انگلیس تلاش می‎کرد. در نقطه مقابل این گروه، گروه چپگرای «ممنتم» هم از حامیان خود خواست به خیابان‌ها بیایند تا مانع تعلیق پارلمان و در پی آن خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا شوند. حزب کارگر هم ضمن اعلام موافقت با تظاهرات خطاب به بوریس جانسون تأکید کرد: «اگر شما پارلمان ما را به تعطیلی بکشانید، ما هم خیابان‎ها را به تعطیلی می‎کشانیم.» پیشتر «جان مک دانل»، از اعضای کابینه در سایه انگلیس و عضو حزب کارگر، از تمامی نمایندگان این حزب خواسته بود، به تظاهرات بپیوندند. او بوریس جانسون را به‌خاطر تعلیق ۵ هفته‎ای پارلمان که تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر ماه) ادامه خواهد یافت، متهم به «تعلیق دموکراسی» کرده‎ است. او و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر از برجسته‌ترین افرادی بودند که در تظاهرات دیروز سخنرانی کردند.
دغدغه این گروه‎ها و احزاب که تفاوت‎های بسیاری با هم دارند اما در این مورد به اتفاق نظر رسیده‎اند، در درجه اول دموکراسی است. اما در کنار آن اغلب کسانی که از تصمیم بوریس جانسون و مهر تأیید ملکه بر آن انتقاد می‎کنند، نگرانی دیگری هم دارند. و آن این است که بوریس جانسون با به تعلیق در آوردن پارلمان می‎خواهد از دچار شدن به سرنوشت ترزا می‌ – که به‌خاطر به توافق نرسیدن با نمایندگان پارلمان برای خروج از بریتانیا مجبور به استعفا شد – بپرهیزد و با برگزیت بدون توافق عمر نخست‌وزیری‎اش را طولانی کند. اما به اعتقاد تحلیلگران بار اقتصادی برگزیت بدون توافق برای انگلیس بسیار بالا است و با آن بلایی بر سر انگلیس خواهد آمد که بحران اقتصادی ۲۰۰۸ در برابر آن بسیار کوچک خواهد بود.

چه باید کرد؟

به اعتقاد مارتین بلام، تحلیلگر روزنامه انگلیسی «گاردین»، انگلیسی‎ها برای رهایی از بند برگزیت بدون توافق و مصائب ناشی از آن یک راه حل بیشتر ندارند. آنها باید امیدوار باشند جرمی کوربین بتواند در نشست پارلمان در روز سه‎شنبه ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور)، یعنی دو هفته مانده به تعلیق پارلمان، نمایندگان بیشتری را ترغیب کند تا بوریس جانسون را به استیضاح بکشند. اما اگر کوربین نتواند جانسون را استیضاح کند، پارلمان تعلیق می‎شود و ۱۴ اکتبر بازگشایی می‎شود. یعنی تنها سه روز مانده به زمانی که بوریس جانسون باید به اتحادیه اروپا برود و به آنها بگوید بریتانیا چاره دیگری جز خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا ندارد. و این به معنای آن است که بریتانیا گرفتار سرنوشتی می‎شود که پیشتر ناظران بسیار درباره آن هشدار داده بودند.

تاوان تأیید

اما در این بین ملکه الیزابت ۹۳ ساله که در ۶۷ سال سلطنت خود همواره از محبوبیتش بین مردم انگلیس اطمینان خاطر داشت، بازنده بزرگ تصمیم بوریس جانسون و البته مهر تأیید خود بر این تصمیم شد. او بلافاصله بازخورد مهر تأییدش را در فضای مجازی با پشت کردن مردم به خاندان سلطنتی انگلیس دید. در روز نخست این رویداد هشتگ #منسوخ شدن سلطنت تبدیل به ترند توئیتر شد. اکنون نیز با تظاهراتی که دیروز به راه افتاد این سؤال مطرح است که آیا برگزیت تبدیل به عاملی برای نابودی پادشاهی انگلیس خواهد شد؟

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا