بین المللی

ترکیه حکم بازداشت ۱۰۰ مظنون به همکاری با گولن را صادر کرد

خبرمهم: در ادامه تلاش‌های دولت ترکیه برای سرکوب معترضان، دادستانی عمومی آنکارا از صدور حکم بازداشت برای 100 نفر به ظن داشتن ارتباط با جنبش «فتح‌الله گولن»، خبر داد.

در ادامه تلاش‌های دولت ترکیه برای سرکوب معترضان این کشور به بهانه همکاری با جنبش «فتح‌الله گولن» چهره مخالف «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دفتر دادستانی عمومی آنکارا روز گذشته (سه‌شنبه) دستور بازداشت یکصد تن از کارکنان بخش دولتی و خصوصی را صادر کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دولت ترکیه سازمان وابسته به فتح‌الله گولن واعظ ترکیه‌ای و مخالف دولت این کشور را که در آمریکا سکونت دارد، عامل کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ می‌داند و این سازمان را تروریستی اعلام کرده است.

به گفته مقام‌ها و رسانه‌های ترکیه، در این کودتای نافرجام ۲۵۱ نفر از مردم ترکیه کشته و نزدیک به ۲۲۰۰ تن زخمی شدند.

به رغم درخواست‌های مکرر مقام‌های ترکیه از آمریکا برای استرداد گولن به منظور محاکمه درباره کودتا، واشنگتن از تحویل دادن وی به آنکارا خودداری کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های ترکیه، پلیس در جستجوی مظنونین به داشتن ارتباط با فتح الله گولن در سراسر ۴۱ استان ترکیه هستند.

طبق بیانیه ۲۰ فوریه سال جاری میلادی «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه، مجموع ۶۲۲ هزار و ۶۴۶ نفر در معرض تحقیقات در ارتباط با کودتای نافرجام آنکارا قرار گرفته‌اند و ۳۰۱ هزار و ۹۳۲ نفر نیز بازداشت شده‌اند و ۹۶ هزار نفر دیگر به واسطه ارتباط با جنبش گولن از زمان کودتای ترکیه زندانی شده‌ذاند.

وزیر خارجه ترکیه گفت در حال حاضر ۲۵ هزار و ۴۶۷ نفر به اتهام ارتباط با جنبش گولن در زندان‌های ترکیه هستند.

دولت ترکیه همچنین بیش از ۱۳۰ هزار کارمند دولتی را به اتهام ارتباط با گولن پس از کودتا از مشاغلشان اخراج کرد.

از طرف دیگر، علاوه بر هزاران نفری که زندانی شدند، تعداد زیادی از دیگر پیروان جنبش گولن مجبور به فرار از ترکیه شدند تا از سرکوب دولت جلوگیری کنند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا