بین المللی

احتمال تغییر روابط ایران و ترکیه با انتخاب اردوغان در دور دوم 

خبرمهم: رضا عابدی گناباد، تحلیلگر سیاسی منطقه اوراسیا در گفت‌و گو با خبرهای فوری مهم: با توجه به اینکه در جناح اردوغان یک‌دستی و وحدت بیشتر از جریان قلیچدار اوغلو وجود دارد و در صحبت‌های داوود اوغلو که از متحدین قلیچدار اوغلو هم است، ضمنی به این موارد اشاره شده، بنده شانس اردوغان را در دور دوم انتخابات بیشتر می‌دانم. 

رضا عابدی گناباد، تحلیلگر سیاسی منطقه اوراسیا در گفت‌و گو با خبرهای فوری مهم نسبت به اینکه شانس اردوغان در دور دوم انتخابات ترکیه بیشتر است یا قلیچدار اوغلو گفت: با توجه به سیاست داخلی اردوغان و ارتقای موقعیت اقتصادی ترکیه نسبت به دهه ۹۰  و ابتدای دهه ۲۰۰۰ من شانس اردوغان را بیشتر می‌دانم.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، رضا عابدی گناباد، تحلیلگر سیاسی منطقه اوراسیا در گفت‌و گو با مطهره حیدری، خبرنگار خبرهای فوری مهم در‌خصوص احتمال انتخاب اردوغان یا قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات ترکیه گفت: اکثر نظرسنجی‌ها اختلاف را خیلی بالا نمی‌دانند. البته در دور قبل نتیجه اکثر نظرسنجی‌ها اشتباه درآمد ولی اینکه نتیجه آرا بین اردوغان و قلیچدار اوغلو نزدیک است را درست پیش‌بینی کرده بودند. 

 در‌حال حاضر نیز با توجه به اینکه در جناح اردوغان یک‌دستی و وحدت بیشتر از جریان قلیچدار اوغلو وجود دارد و در صحبت‌های داوود اوغلو که از متحدین قلیچدار اوغلو هم است، ضمنی به این موارد اشاره شده، بنده شانس اردوغان را در دور دوم انتخابات بیشتر می‌دانم. 

بالاخره اردوغان دو دهه در ترکیه بوده و کلیت خروجی سیاست‌هایش در ترکیه به ویژه سیاست‌های داخلی‌اش مثبت بوده و مردم هم دیدند. برخلاف آن چیزی که در رسانه‌ها گفته می‌شود برای مردم کشورها سیاست‌داخلی مهم‌تر است. همانطور که برای مردم کشور  ما نیز سیاست داخلی مهم‌تر است و دیده می‌شود. بنابر‌این با توجه به سیاست داخلی اردوغان و ارتقای موقعیت اقتصادی ترکیه نسبت به دهه ۹۰  و ابتدای دهه ۲۰۰۰ من شانس اردوغان را بیشتر می‌دانم. 

هر چند که مخالفان ایشان هم بدون شانس نیستند. با‌توجه به جوانان ترکیه و افرادی که اردوغان با آن‌ها برخورد کرده و فضای دیکتاتوری که بوجود آورده امکان شانس طرف مقابل هم زیاد است. 

عابدی گناباد در ادامه افزود: اشاره اردوغان به پیروزی سازمان‌های تروریستی در صورت شکست وی، بحث‌های عملیاتی قبل از انتخابات است که طرف مقابل هم از این صحبت‌ها نسبت به اردوغان داشته، به طور مثال گفته اگر اردوغان رای بیاورد ما دوباره شاهد وقوع دیکتاتوری و چند برابر شدن قیمت‌ها در ترکیه هستیم. 

رضا عابدی گناباد در پاسخ به این سوال که آیا اردوغان دور اول انتخابات را مدیریت کرد یا خیر، گفت: من مخالف این هستم که می‌گویند اردوغان انتخابات را در دور اول مدیریت کرده. البته اردوغان ابزارهایی را دارد اما اگر خواسته باشد بیش از حد آن‌ها استفاده کند، با توجه به شکاف و دودستگی که در ترکیه ایجاد شده  باعث  تنش و درگیری در کشور خواهد شد و مسائلی را ایجاد خواهد کرد که حتما اردوغان هم هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. 

رضا عابدی گناباد، تحلیلگر سیاسی منطقه اوراسیا در پایان تاکید کرد: احتمال تغییر در روابط ایران و ترکیه با انتخاب اردوغان در دور دوم وجود دارد. با توجه به ائتلافی هم که اردوغان با جریان‌های تندرو ملی‌گرا داشته، به نظر می‌رسد اگر رای بیاورد حداقل در کوتاه مدت شاهد توسعه گرایش‌های پان‌ترکیسمی در ترکیه، افزایش فشار بر روی ارمنستان و احتمال حرکت ترکیه به سمت جمهوری آذربایجان و ملی‌گرایی بیشتر باشیم به خصوص  با بحث دالان تورانی یا دالان ناتو که جمهوری آذربایجان به دنبال آن است. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا