بین المللی

سفر رئیسی در راستای کاهش تنش سرد بین ترکیه و سوریه‌ است

  خبرمهم: سید‌ابراهیم رئیســی، امروز ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ به دعوت بشار اسد، همتای سوری خود، همراه با یک هیئت بلند پایه سیاسی و تجاری راهی دمشق خواهد شد. رئیسی نخستین رئیس‌جمهــور ایران است که بعد از ۱۳ ســال وارد سوریه می‌شود. البته رییس‌جمهور سوریه دو‌بار در اسفند ۱۳۹۷ و اردیبهشت ۱۴۰۱ به تهران سفر کرده اســت. ابراهیم رئیسی در‌این سفر در نشست مشترک تجار ایران و سوریه نیز حضور یافته و با آنان به گفت‌وگو و تبادل نظر خواهــد پرداخت.

 سید‌ابراهیم رئیســی، امروز ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ به دعوت بشاراسد، همتای سوری خود، همراه با یک هیئت بلند پایه سیاسی و تجاری راهی دمشق خواهد شد. رئیسی نخستین رئیس‌جمهــور ایران است که بعد از ۱۳ ســال وارد سوریه می‌شود. البته رییس‌جمهور سوریه دو‌بار در اسفند ۱۳۹۷ و اردیبهشت ۱۴۰۱ به تهران سفر کرده اســت. ابراهیم رئیسی در‌این سفر در نشست مشترک تجار ایران و سوریه نیز حضور یافته و با آنان به گفت‌وگو و تبادل نظر خواهــد پرداخت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، در همین راستا دکتر جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به تاثیر سفر رئیسی به دمشق در روابط ایران و سوریه و تحولات منطقه‌ای گفت: سفر ایشان یک سفر کاری و بسیار مهم برای ایجاد زمینه‌های توافقات تازه است و یک سفری است که در واقع می‌تواند یک سرفصل تازه و جدی در گسترش روابط دو کشور باشد. از نظر نمادین هم بیانگر پیروزی‌های جبهه مقاومت، انسجام میان کشورهای محور مقاومت و بیانگر اقتداری است که کشورهای مقاومت پیدا کردند. به طور کلی این سفر نماد و نمایانگر آغاز یک دوره جدید از از فعالیت‌های جبهه مقاومت در منطقه است.

این  کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا با‌وجود تحریم‌های ایران و سوریه ، این سفر می‌تواند تاثیری در وضعیت اقتصادی دو کشور داشته باشد، تاکید کرد: صد درصد تاثیر دارد. ایران و سوریه در یک سری زمینه‌ها می‌توانند در عرصه اقتصادی مکمل یکدیگر باشند. سوریه قابلیت‌هایی دارد که یکی از آن‌ها داشتن ساحلی نسبتا طولانی در دریای مدیترانه است که به وسیله آن به بازارهای مدیترانه و اروپایی نیز دسترسی دارد. سوریه همچنین در مراحل بازسازی و نوسازی است و در واقع در‌صدد انجام یک سری سلسله کارهای عمرانی است. بخش خصوصی ماهم در‌حال حاضر یک سری قابلیت‌هایی پیدا کرده که می‌تواند پاسخ‌گوی آن نیازهایی باشد که بسیاری از کشورها برای بدست آوردنش درصدد رقابت با یکدیگر هستند. همانطور که اطلاع دارید کشورهای مختلفی از جهان (چه فرامنطقه‌ای و چه منطقه‌ای) می‌خواهند حضور جدی در سرمایه‌گذاری در سوریه به صورت سرمایه‌گذاری مشترک در اجرای طرح‌های عمرانی و حتی  کشاورزی داشته باشند و ما در میان همه این کشورها یک امتیاز ویژه داریم و آن دوستی و همکاری با سوریه است.

دکتر قناد‌باشی در ادامه نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید کرد: تا الان به نسبت آنچه که انجام شده می‌توان گفت محصول دوستی‌های ایران و سوریه و حمایت‌های دو‌جانبه ایران در‌حال آشکار شدن است. یعنی در‌حال حاضر می‌بینیم که کشورهای عربی تمایل دارند سوریه به اتحادیه عرب بازگردد و صراحتا هم از سوریه می‌خواهند که به اتحادیه عرب بازگردد. این خواسته کشورهای عربی حاصل حمایت‌های دوجانبه ایران از سوریه است. یک زمانی همین اتحادیه عرب درصدد بودند تا یک براندازی در سوریه رقم بزند و برای سرعت این براندازی در سوریه هم این کشور را از اتحادیه عرب اخراج کردند. برای اینکه در واقع بتوانند بندها و پایه‌های سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی سوریه را قطع کنند. اما در‌حال حاضر هم با حمایت‌های ایران درزمینه‌های مختلف به‌ خصوص شکست داعش، شکست گروهک‌های تکفیری و شکست سیاست‌های نظامی جهانی که باعث شکل‌گیری یک جنگ جهانی در سوریه شده بود، سوریه توانست دوام لازم را پیدا کرده و با خنثی کردن توطئه‌ها در جایگاهی قرار بگیرد که اتحادیه عرب از براندازی در سوریه نا‌امید شود. همین حمایت‌ها نیز باعث شد تبدیل شدن سوریه به یک کشور مقتدر و مستقل در آینده خواهد شد. اتحادیه نیز متوجه این پیشرفت‌های سوریه شده و دوباره از سوریه برای بازگشت دوباره به اتحادیه عرب دعوت کردند. که خب طبیعتا ادامه حمایت‌های ایران نیز می‌تواند جایگاه سوریه و خود ما را نه تنها در اتحادیه عرب بلکه در بسیاری از جوامع بین‌المللی مستحکم‌تر کند.  

دکتر قنادباشی در‌خصوص مطرح شدن موضوعات امنیتی و دفاعی در این سفر آن هم با‌وجود حملات اخیر اسرائیل به حلب تاکید کرد: اقدامات اسرائیل عمدتا اقدامات انفعالی و ناشی از نگرانی‌هایی است که از قدرتمند شدن سوریه دارد. اسرائیل در این حملات اخیر منبع تهاجمی نداشته و بعضا هم به خاطر انتقال بحران داخلی‌اش به بیرون این حملات را انجام داده که خب هیچ نقشی هم در روابط ایران و سوریه ندارد. هر‌دو کشور به طور کلی راهی را انتخاب کردند که همه سیاست‌های مداخله‌جویانه در منطقه را نشانه رفته . اسرائیل هم در برابر این سیاست‌ها، یک رژیم ضعیف و ناتوانی است. لذا این اقدامات هر از چند‌گاه اسرائیل به معنی اقتدار این رژیم نیست. در‌اصل به معنی ضعیف‌تر شدن آن‌ها و نگرانیشان از قدرت بیشتر سوریه است.

دکتر جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با اشاره به وضعیت ترکیه و سوریه گفت: متاسفانه ترکیه از حدود ۱۱ سال پیش و سال‌های بعد از آن در‌حمایت از گروه‌های تروریستی به صورت غیر‌مستقیم حضور پیدا کرد و در‌حال حاضر هم که گروهک‌های تروریستی در ترکیه شکست خوردند، مقامات ترکیه خودشان را بازنده این جریان می‌دانند و در‌واقع ایران را برنده صحنه درگیر‌ی‌های داخلی و جنگ جهانی که در سوریه به راه انداختند، می‌دانند. که خب واقعیت همین است. در‌واقع خیلی‌ها معتقدند ایران در موقعیت برنده قرار دارد و ترکیه در اجرای سیاست‌هایش در سوریه دچار یک ناکامی جدی شده است. ما هم در‌این میان خواستار دوستی همه کشورها با یکدیگر هستیم. در‌اجلاس چهارجانبه‌ای هم که در مسکو با حضور  ایران، روسیه، ترکیه و سوریه برگزار شد و حتی در اجلاسی هم که سال گذشته با حضور معاونین وزارت خارجه برگزار شد، کوشش برای همکاری و به عبارتی پایان روابط سرد میان ترکیه و سوریه انجام شد. در‌حال حاضر هم طبیعتا این سفر یک کوششی در این راستا‌ست تا این روابط سرد از بین برود. زیرا ما خواستار پایان تنش در منطقه هستیم تا قدرت‌های بزرگ نتوانند از این تنش‌ها در‌ منطقه سواستفاده کنند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا