بین المللی

ترکیه عملیات خصمانه خود بر ضد سوریه را «سپر بهار» نامید

خبرمهم: وزیر دفاع ترکیه می‌گوید که کشورش قصد رویارویی با روسیه در ادلب را ندارد بلکه تنها نظام سوریه را هدف قرار خواهد داد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز یکشنبه مدعی شد که بیش از دو هزار نیروی وابسته به نظام سوریه در ادلب را کشته و یک پهپاد، هشت بالگرد و ۱۰۳ تانک را منهدم کرده است.

وی مدعی شد که ۷۲ توپخانه و سکوی پرتاب موشک و سه سامانه دفاع هوایی متعلق به نظام سوریه منهدم شد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، وزیر دفاع ترکیه گفت: «عملیات “سپر بهار” که پس از حمله به نیروهای ما در ادلب آغاز شده است، با موفقیت ادامه دارد».

۳۴ نظامی ترکیه بامداد روز جمعه در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، در «جبل الزاویه»، (حومه استان ادلب) رخ داد، کشته شدند که پس از آن، دولت ترکیه نیز دست به حملات علیه مواضع ارتش سوریه زده است.

او افزود: «قصد رویارویی با روسیه را نداریم بلکه هدف ما پایان دادن به جنایت‌های نظام سوریه و جلوگیری از افراطی‌گری و مهاجرت است».

او گفت که «ما از روسیه انتظار داریم از نفوذ خود برای وادار کردن نظام سوریه به عقب‌نشینی تا مرزهای توافق سوچی، استفاده کند».

وی گفت: «در چارچوب حق دفاع مشروع به همه حملات به نقاط برج مراقبت و یگان‌های ترکیه در ادلب پاسخ خواهیم داد».

بر اساس توافق سوچی، روسیه و ترکیه به توافق رسیدند که منطقه امن عاری از سلاح به عرض ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر در ریف جنوبی ادلب و شمال حماه، بین گروه‌های معارض و نیروهای ارتش سوریه ایجاد شود.

همچنین این توافق از روسیه می‌خواهد توقف عملیات‌های ارتش سوریه در استان ادلب را تضمین کند، مشروط بر اینکه در مقابل نیز ترکیه گروه‌های تندرو و افراطی را از منطقه کاهش تنش دور کند و آزادی انتقال ساکنان منطقه، ورود کالاها و بازیابی روابط تجاری و اقتصادی از طریق مناطق ام ۴ (حلب لاذقیه) و ام ۵ (حلب حماه) با پایان ۲۰۱۸ تضمین شود. بیش از یک سال از آن زمان گذشته ولی مفاد آن اجرا نشده است.

طرفین روس و ترک همچنین توافق کردند که با تروریسم مقابله کنند و همه اقدامات لازم برای آتش‌بس پایدار را اتخاذ کنند که ایجاد گشت‌های نظامی-امنیتی و مراکز دیدبانی از جمله این اقدامات بود. از این مراکز ۱۲ مرکز متعلق به ترکیه بود./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا