بین المللی

بالاخره انگلیس از اتحادیه اروپا خارج می شود

خبرمهم: لایحه توافق برگزیت پس از تصویب در مجالس عوام و اعیان، در ساعت ۲۵ دقیقه بامداد امروز پنج شنبه ۱۱ دی به امضای ملکه رسید و به قانون مبدل شد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  لایحه دولت انگلیس درباره توافق با اتحادیه اروپا بر سر شرایط خروج و نیز روابط بازرگانی بعد از جدایی از این اتحادیه، پس از تصویب در مجالس عوام و اعیان و نیز توشیح ملکه، صبح امروز به وقت محلی به قانون تبدیل شد.
لایحه توافق برگزیت پس از تصویب در مجالس عوام و اعیان، در ساعت ۲۵ دقیقه بامداد امروز پنج شنبه ۱۱ دی به امضای ملکه رسید و به قانون مبدل شد.
بوریس جانسون به منظور بررسی و تصویب لایحه برگزیت، نمایندگان را از تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی فراخوانده بود که اغلب آنها از ساعت ۱۰ صبح و از طریق فضای مجازی به مدت پنج ساعت و نیم در بحث‌ها شرکت کردند و رای دادند.
در مجلس عوام، لایحه با ۵۲۱ رای موافق و ۷۳ رای مخالف و با ۴۴۸ رای بیش تر، به تصویب رسید، زیرا اکثریت کرسی‌های این مجلس در دست حزب حاکم محافظه کار است و بزرگ‌ترین حزب رقیب، حزب کارگر نیز پیشاپیش اعلام کرده بود اگرچه این توافق مطلوب و جامع نیست، برای پیشگیری از جدایی بدون توافق به آن رای مثبت خواهد داد.
علاوه بر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند در مجلس عوام انگلیس، حزب لیبرال دموکرات، حزب دموکراتیک اتحادگرا در منطقه ایرلند شمالی، یک نفر از نمایندگان حزب کارگر نیز به این لایحه رای منفی داد و ۳۶ نماینده حزب کارگر هم، رای ممتنع دادند و سه نفر از اعضای این حزب نیز در اعتراض به تصمیم رهبر حزب، از مسئولیت‌های حزبی کناره گرفتند.
روزنامه گاردین در این باره نوشت نمایندگان مجلس بریتانیا مخالف لایحه توافق برگزیت با پایان دسترسی بریتانیا به پایگاه داده‌های امنیتی اتحادیه اروپا، نقض حقوق ماهیگیران بریتانیایی و مبهم باقی ماندن مرز‌ها در ایرلند شمالی و جبل الطارق، مخالفند.
بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از نمایندگان مجالس این کشور که در روز چهارشنبه و در ایام تعطیل در آستانه سال نو در مدت ۱۴ ساعت، این لایحه را تصویب کردند، سپاسگزاری کرد.
مردم بریتانیا (شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) در روز سوم تیر ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی درباره ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شرکت کردند که در آن ۱۷.۴ میلیون نفر (۵۱.۹ درصد رأی‌دهندگان) به خروج و ۱۶.۱ میلیون نفر (۴۸.۱ درصد) به ماندن رأی دادند.
براساس مقررات موجود، بریتانیا قرار بود در ۹ فروردین ۱۳۹۸ اتحادیه اروپا را ترک کند که به علت اختلافات فراوان، چنین نشد.
این خروج به برگزیت (Brexit) موسوم شده است امروز ۱۱ دی آخرین روز حضور بریتانیا در اتحادیه اروپاست و این کشور از بازار مشترک و نیز گمرک مشترک اتحادیه اروپا خارج می‌شود و به عنوان نخستین کشور به عضویت ۴۷ ساله اش در اتحادیه اروپا پایان می‌دهد.
زمان دقیق پایان عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا، ساعت ۲۳ امروز پنج شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ اعلام شده است. /صدا سیما

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا