بین المللی

ایران پاسخ آتش‌افروزی رژیم صهیونیستی

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا، با اشاره به ترور شهید محسن فخری‌زاده تاکید کرد: مردم کشور ما و مردم جهان در جریان یک اقدام تروریستی بودند که دشمنان ایران علیه یک پژوهشگر و دانشمند ایرانی که ماه‌های اخیر وقت خود را صرف کرونا و پژوهش و ساخت کیت‌ها در این زمینه کرده بود، انجام دادند. ایشان برای خودکفایی کشور در دارو و تجهیزات در بخش پژوهشی در وزارت دفاع که مسئول آن بود، کار زیادی را انجام داد و این بخش توانست بخشی از نیازهای مردم را در زمینه مقابله با کرونا تامین کند. اهم اظهارات حسن روحانی از این قرار است:
این ترور وحشیانه (ترور شهید محسن فخری‌زاده) نشان می‌دهد که دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند، هفته‌هایی که احساس می‌کنند دوران فشار آنها کم می‌شود و شرایط جهانی تغییر می‌کند و برای آنها این چند هفته مهم است که حداکثر استفاده را از این روزها ببرند تا هم بتوانند شرایط نامطمئنی را در منطقه به وجود بیاورند و هم توجهات جهانی از ترور و ارعابی که در مناطق اشغالی این روزها به وجود آورده بودند، به مشکلات و مسائل دیگر معطوف شود. آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند. بدانند ما دست آنها را از پیش خواندیم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خودشان دست پیدا کنند.
هم رژیم‌صهیونیستی و هم آنها که ضد ایران هستند، بدانند مسیر توسعه کشور و مسیر تحقیقات کشور با سرعت ادامه خواهد یافت. با ازدست‌رفتن شهید فخری‌زاده، فخری‌زاده‌های فراوان کمر همت خواهند بست و در این صحنه وجود او که الان در جمع ما نیست جبران خواهند کرد. همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران به‌خوبی بدانند ملت ایران و مسئولان کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند. به‌موقع و مناسب، مسئولان مربوطه پاسخ این جنایت را خواهند داد.
ما به‌خوبی می‌دانیم که محدودیت راهکار اصلی نیست، محدودیت یک علامت و یک هشدار بزرگ است و پشت سر آن باید اقدامات زیادی انجام گیرد تا ما به هدف برسیم. تقریبا از اوایل آبان یعنی از یک‌ماه پیش، این محدودیت‌ها ابتدا در ۴۳ شهرستان سپس در ۴۶ شهرستان آغاز شد که نتایج این محدودیت‌ها در آمار امروز نمایان بود که بسیار تاثیرگذار و موثر بوده است. همچنین از اول آذر در ۱۵۰ شهری که در آنها اعمال محدودیت شدید صورت گرفت در آن شهرها هم ما علائم مثبت را بعد از یک هفته مشاهده می‌کنیم و امیدواریم تا پایان هفته جاری شاهد تحولات مثبت بیشتری باشیم. علاقه ما این است با همکاری مردم مخصوصا در این هفته شهرهای قرمز به شرایط نارنجی یا شرایط زرد برگردند این باعث می‌شود هم مردم بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و هم ما بتوانیم این بیماری را به‌خوبی کنترل کنیم.
همه مردم ما می‌دانند راه‌حل اصلی برای مبارزه با این بیماری، تغییر رفتار اجتماعی مردم است، مردم ما باید سبک زندگی‌شان را تغییر دهند، فاصله اجتماعی را مراعات کنند، در تجمعات شرکت نکنند و ترددها را به حداقل ضروری برسانند تا ما در این شرایط بتوانیم به نقطه مطلوب در مقابله با این بیماری برسیم. هنوز آموزش ما به‌طور دقیق و ملموس برای همه مردم توضیح داده نشده است که بتوانند به‌راحتی این علائم را دریافت کنند. مردم ما باید در شرایطی که در آن قرار داریم اصل را بر این بگذارند که سرماخوردگی را هم به حساب کرونا بگذارند و مراقبت‌ها و مواظبت‌ها را شروع کنند، به پزشک مربوطه مراجعه‌کنند، خودشان را قرنطینه کنند.
وزارت بهداشت و درمان هم همه تلاش خود را خواهد انجام داد تا تسهیلات بیشتری برای کادر درمان فراهم کند. کادر درمان که به‌طور طبیعی بعد از ۹ماه خسته شده‌اند برای اینکه بتوانند به‌خوبی مراقبت‌های لازم را انجام دهند، باید تجهیزات در اختیار داشته باشند. ما تا الان ۱۴۸هزار تخت نداشتیم. در دولت یازدهم همه تخت‌ها چه دولتی و چه غیردولتی با هم ۹۰هزار تخت بود که ۴۰هزار تخت چندان قابل استفاده نبود و بازسازی شده است. اما امروز به نقطه مطلوب رسیده‌ایم و آی‌سی‌یوهای مجهز داریم و اعلام شد در این دوره ۸، ۹ماهه کرونا، حدود دوهزار و ۱۸۷ تخت آی‌سی‌یو اضافه شده و این رقم بسیار مهمی است.
این تعطیلات یک هفته، ۲ هفته، کمتر یا بیشتر، نارنجی یا قرمز تمام می‌شود، اما همه کارهای اصلی باید باقی بماند و این‌گونه نباشد وقتی ۱۵روز تمام شد بگویم حالا به زندگی عادی خود برگردیم. زندگی تا پایان سال عادی نیست ممکن است ماه‌های نخست سال آینده هم عادی نباشد تا واکسن و درمان قطعی برسد و تا شرایط مطمئن هنوز خیلی فاصله داریم. مهم این است که بتوانیم آزمایش‌ها را توسعه و گسترش دهیم.
حمل‌ونقل تا هفته‌های قبل شبکه مطلوبی نداشت یعنی کسی مبتلا بود و می‌رفت سوار قطار و هواپیما و اتوبوس می‌شد. ما امروز کاری می‌کنیم که هر کسی می‌خواهد سوار هواپیما، اتوبوس و قطار شود را بتوانیم کنترل کنیم تا ببینیم جزو افراد مثبت بوده یا نبوده است، این با کارت شناسایی و سامانه‌ای که در اختیار دارد در عرض چند ثانیه قابل کنترل است و اگر مبتلاست، او را برگردانیم. تعداد زیادی از افراد می‌خواستند سوار هواپیما و قطار شوند که معلوم شده بود مثبت هستند. این کار بسیار مهم و ضروری در مساله حمل‌ونقل است.
برای واکسن هم سفارش لازم به کشورهای خارجی داده شده و هم در داخل تلاش می‌شود. اخیرا آقای‌نمکی در یک موردی با قید فوریت نوشته بودند و من به بانک مرکزی دستور دادم که هر مقدار ارزی را که موردنیاز وزارت بهداشت است از هرکجا و هر کشوری تامین کند زیرا این مساله برای ما حائز اهمیت است که اگر واکسنی به‌موقع در یک کشوری تهیه شد، ما بتوانیم سریع تهیه کنیم. برخورد قاطع با متخلفان از اصولی است که تا پایان بیماری باید ادامه دهیم و این ربطی به ۱۵ روز ندارد. همانطور که در مصوبات آمده و جریمه و غیرجریمه است را باید اعمال کنیم. دیروز مصوبه‌ای دیگری داشتیم برای خدمت‌دادن به افرادی که کارت همراهشان نیست و شماره شناسه ملی‌شان برای ما مشخص نیست، بنابراین در هفته‌های اخیر با جدیت بیشتری از سوی نیروی انتظامی، بسیج و سایر ضابطان و اتحادیه‌ها و آنانی که حق نظارت دارند و تعزیرات، همه فعال شدند و این فعالیت همچنان ادامه داشته باشد. /آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا