بین المللی

نباید فکر کنیم روس‌ها و چینی‌ها چشم بسته از ایران حمایت می‌کنند

خبرمهم: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل دلیل حمایت‌های روسیه و چین از ایران در شورای حکام و شورای امنیت را عملکرد شفاف ایران در همکاری با آژانس و اجرای تعهداتش در قبال برجام عنوان کرد و گفت: تا زمانی که ایران با آژانس همکاری کند آمریکا و اسرائیل موفقیتی نخواهند داشت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  «حسن بهشتی‌پور» درباره سفر روز سه‌شنبه محمدجواد ظریف به مسکو و رایزنی‌های او با مقامات روسیه گفت: رایزنی‌های مستمر با روسیه با توجه به اهمیت مناسبات دوجانبه تهران و مسکو به ویژه افزایش همکاری‌های دو کشور در پنج سال گذشته مسئله‌ای ضروری است.
وی روسیه را یکی از اعضای مهم و تاثیرگذار در توافق هسته‌ای دانست و اظهار داشت: تهران و مسکو در موضوع برجام دارای نظرات نزدیکی هستند و با یکدیگر تشریک مساعی می‌کنند. به همین خاطر، رایزنی دو کشور برای حفظ توافق هسته‌ای و مقابله با اقداماتی که آمریکا برای نابودی برجام انجام می‌دهد، الزامی است.
این کارشناس مسائل روسیه با اشاره به همکاری‌های تهران و مسکو در سوریه تصریح کرد: ایران و روسیه در پنج سال گذشته برای مبارزه با تروریسم در سوریه همکاری‌هایی را آغاز کرده‌اند که این همکاری‌ها با پیوستن ترکیه و تشکیل روند آستانه ادامه یافته است.
وی رایزنی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و افزایش سطح مبادلات تجاری را از جمله موضوعات محتمل در رایزنی‌های وزیر امور خارجه در روسیه برشمرد و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ایران و روسیه حدود دو میلیارد دلار در سال مبادلات تجاری دارند درحالی‌که ظرفیت و پتانسیل مناسبات اقتصادی دو کشور بیش از این ارقام است.
به گفته این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، براساس قرارداد همکاری‌های ۱۰ ساله ایران و روسیه که در زمان دولت اصلاحات امضا شد، قرار بود مناسبات تجاری تهران و مسکو به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسد اما حجم مناسبات به دلیل تحریم‌ها علیه ایران و روسیه رشد چندانی نداشته است.
بهشتی‌پور درباره سقف همراهی روسیه با ایران در موضوع برجام با توجه به تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ابراز داشت: تا زمانی که ایران درچارچوب تعهداتش در برجام و توافق پادمان آژانس بین‌المللی
انرژی اتمی عمل کند، روسیه و چین با ایران خواهند بود و با هر اقدامی علیه ایران از سوی آمریکا مخالفت خواهند کرد.
وی افزود: اینکه گفته می‌شود روسیه و چین، ایران را در میانه راه رها می‌کنند، منفی‌بافی و دیدن نیمه خالی لیوان است. اگر روسیه و چین قبلا به قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران رای دادند، به خاطر آن بود که مسکو و پکن نمی‌خواستند تهران سلاح هسته‌ای داشته باشد.
این کارشناس مسائل روسیه با تاکید بر اینکه رای منفی روسیه و چین علیه ایران نه به خاطر همسویی با آمریکا بلکه به خاطر منافع این کشورها بوده است، بیان کرد: روسیه و چین از ایران، چه در شورای حکام و چه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمایت می‌کنند. این حمایت از سر دلسوزی و دوست داشتن ایران نیست بلکه به خاطر آن است که ایران رفتاری خارج از عرف نداشته، به تعهداتش براساس برجام عمل کرده و همکاری‌هایش با آژانس به صورت شفاف ادامه داشته است.
بهشتی‌پور با بیان اینکه نباید فکر کنیم روسیه و چین چک سفیدامضا به ایران داده‌اند، یادآور شد: نباید فکر کنیم روس‌ها و چینی‌ها چشم بسته از ایران حمایت می‌کنند بلکه متناسب با رفتار ایران، سیاست‌هایشان را نسبت به تهران تنظیم و با ایران رفتار می‌کنند. به همین خاطر، براساس سوابق و کارنامه قبلی، ایران باید همچنان تاکید کند که به دنبال سلاح اتمی نبوده و بر حفظ برجام پافشاری کنند./آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا