اجتماعیاستانیاصفهاناقتصادیتبریزتهرانخراسانفارسقممازندران

گرانی محسوس در حوزه مواد غذایی

خبرهای فوری: رصد آخرین قیمت کالاهای اساسی در بازار بعد از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، بیانگر آن است برخلاف وعده‌ها قیمتها در برخی حوزه‌ها به خصوص در حوزه موادغذایی افزایش داشته است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، آنچه که مشخص است آن است که افزایش قیمت برخی از کالاها بی‌ارتباط با گرانی بنزین بوده‌اند و بسیاری از اقلام تغییر نداشته‌اند. اما افزایش قیمت در بازار به خصوص در حوزه موادغذایی متاثر از شرایط بعد از گرانی بنزین بوده است.
گزارش‌های میدانی از بازارهای تهران و شهرستان‌ها حکایت از افزایش قیمت برخی اقلام به خصوص در حوزه مواد غذایی دارد. بر این اساس به دنبال گرانی بنزین قیمت برخی کالاها افزایش یافته است. این اثر را به طور مستقیم می‌توان در کرایه وانت‌بارها مشاهد کرد، به طوری که برخی از فروشندگان از افزایش نرخ کرایه‌های وانت‌بارها گلایه دارند که باعث شده است قیمت برخی از میوه‌ها و صیفی‌جات نیز به دنبال آن افزایش پیدا کند به طوری که میوه‌فروش‌ها از افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ کرایه وانت‌بارهای داخل و خارج شهرها گلایه دارند.
به گزارش فارس، قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در بازار میوه و تره‌ بار خیابان شهید مرتجایی در میدان امام حسین تهران به رقمی بین۱۰ تا ۱۳هزار تومان رسیده است که البته به گفته برخی از مغازه‌داران بیشتر به علت فرا رسیدن فصل سرما و بارندگی است و کمتر به موضوع گرانی بنزین ارتباط دارد.
علاوه بر گوجه فرنگی، در بازار اقلامی مصرفی میوه و صیفی جات مانند نارنگی، پرتقال و انار هم در روزهای اخیر رشد قیمت داشته‌اند. به طور متوسط قیمت برخی از میوه‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته‌اند که مغازه‌داران این افزایش قیمت را به خاطر افزایش کرایه‌ها می‌دانند.
قیمت مرغ نیز افزایش را شاهد بوده، به طوری که با نرخ ۱۲۹۰۰ عرضه شده است که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش داشته است. هر شانه تخم‌مرغ نیز از ۱۷۰۰۰ به ۱۹۰۰۰ تومان رسیده است که البته بنا به گفته فروشندگان این افزایش قیمت به دلیل فصل سرما و آزاد شدن صادرات تخم‌مرغ رخ داده و نه افزایش قیمت بنزین. قیمت گوشت گوساله و گوسفندی نیز تقریباً تغییری نداشته است.

 احتکار عامل افزایش ۱۰ درصدی قیمت حبوبات در بازار تهران

در حبوبات نیز برخی از اقلام تغییرات حدود ۱۰درصدی داشته است. برای مثال لپه از ۱۲۵۰۰ به ۱۴۰۰۰ تومان رسیده است.برخی از فروشندگان در رابطه با افزایش قیمت حبوبات، گرانی بنزین را عامل آن نمی‌دانستند و اینگونه اظهار می‌کردند که عامل اصلی تاجران و عمده‌فروشان هستند که از توزیع بار خودداری می‌کنند و با این کار قیمت اقلام را بالا می‌برند. روغن مایع و جامد نیز تغییری نداشته و قیمت آن ثابت باقی مانده است.
آنچه که مشخص است این است که افزایش قیمت برخی از کالاها بی‌ارتباط با گرانی بنزین بوده و بسیاری از اقلام نیز تغییر نداشته‌اند. اما افزایش قیمت در بازار میوه متاثر از گرانی بنزین بوده است. همچنین ثبات قیمت در برخی از اقلام به این دلیل است که برخی از فروشندگان نسبت به قیمت خرید قبلی، فروش دارند و بار تازه‌ای را خریداری نکرده‌اند که با قیمت خرید جدید، قیمت‌گذاری کنند.
گزارش میدانی به عمل آمده از بازارهای محلی شهرستان‌های استان تهران نیز نشان می‌دهد مرغ و گوشت قرمز افزایش قیمتی ندارند، اما میوه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان و گوجه تا ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته که این محصول رکورد ۱۷۰۰۰تومانی را اکنون ثبت کرده است که ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت روغن قبل و بعد از افزاش نرخ بنزین ثابت بوده و تخم مرغ از کارتنی ۹۶۰۰۰ تومان به ۱۰۸۰۰۰ تومان رسیده که به عبارتی تخم مرغ هر عدد از ۵۵۰ تومان گذشته اکنون ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود، حبوبات افزایشی نبوده و در لبنیات تنها پنیر ۲ تا ۴ هزار تومان صعود کرده است که البته افزایش قیمت آن‌ در آذر و دی ماه طبیعی است گرچه هزینه حمل‌ونقل نیز بر آن بی‌تاثیر نبوده است.
نکته قابل توجه افزایش قیمت پایه در برخی کالاها بود.به طور مثال قیمت پایه رب برای فروشنده از ۱۱۰۰۰ تومان به ۱۲۳۰۰ تومان رسیده، اما قیمت مصرف‌کننده بدون تغییر ۱۳هزار تومان، قیمت روغن نیز برای فروشنده از ۱۵۵۰۰ تومان به ۱۵۸۰۰ تومان رسیده و قیمت برای مصرف‌کننده همچنان ۱۷۰۰۰ تومان ثابت است.
آخرین بررسی‌ها از سطح بازارها نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی از ۱۸ هزار تا ۲۶ هزار تومان، برنج پاکستانی ۱۱ هزار تا ۱۳ هزار تومان، هندی ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰تومان، چای ۱۰۰ هزار تا ۱۷۰ هزار تومان، لوبیا قرمز ۱۵هزار تومان، لوبیا چیتی ۱۶هزار تومان، لپه ۱۵هزارتومان، لوبیا سفید ۲۲ هزارتومان، نخود ۱۱هزارتومان، لیموعمانی ۸۰ هزارتومان، عدس ۸هزار تا ۱۳ هزار تومان، قند ۶ هزار تا ۸ هزار تومان و شکر ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است.
همچنین قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۸۸ هزار تا ۹۵ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۱۰ هزار تومان، راسته گوسفندی ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان، شقه گوساله ۷۸ تا ۸۵ هزار تومان، راسته گوساله ۹۸ هزار تومان و سردست گوساله ۱۰۵ هزار تومان است.
بازار محصولات میوه و تره بار نیز نشان می‌دهد که قیمت اقلام میوه و صیفی اخیرا با نوساناتی در بازار رو به رو شد که بسیاری از فروشندگان گرانی بنزین را عامل اصلی این موضوع می‌دانند.

 نوسانات بازار حاصل جو روانی ناشی از نوسان نرخ بنزین

بررسی‌های میدانی از بازار میوه و تره بار حاکی است که هر کیلو سیب زمینی با نرخ ۴ تا ۶ هزار تومان، پیاز ۶ تا ۸ هزار تومان، گوجه فرنگی ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان، خیار ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان، نارنگی ۵ هزار تا ۸ هزار تومان، پرتقال ۵ تا ۱۲ هزار تومان، موز ۱۲ هزارتومان، سیب ۶ هزار تا ۸ هزار تومان، کیوی ۶ هزار تا ۸ هزار تومان و لیموشیرین ۶ تا ۸ هزار تومان است.
فراهانی یکی از فروشندگان مواد غذایی در شرق تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر گرانی بنزین بر قیمت اقلام اساسی اظهار کرد: با توجه به جو روانی ناشی از نوسان نرخ بنزین، قیمت برخی اقلام اساسی با نوساناتی در بازار رو به رو شده است.
وی افزود: اگرچه بازار اقلام اساسی همانند دیگر محصولات به سبب کاهش قدرت خرید خانوار در رکود به سر می‌برد، اما قیمت اقلامی همچون برنج، حبوبات، مواد شوینده، لبنیات و… با نوساناتی در بازار رو به رو شده است.

 اتحادیه داران چه می‌گویند؟

اما روسای اتحادیه‌ها حکایت دیگری از شرایط بازار دارند. قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی در رکود به‌سر می‌برد، اظهار کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار و نبود کشش، بازار در بلاتکلیفی
به سر می‌برد.
وی افزود: طبق روال همه ساله بعد از عید به سبب هزینه‌های حقوق و دستمزد، مواد اولیه، حمل و نقل و… بازار تمامی اقلام با نوسانات چشمگیری در بازار رو به رو می‌شود.
حسنی با اشاره به اینکه قیمت اقلام اساسی نسبت به هفته‌های اخیر تغییر چندانی نداشته است، بیان کرد: با توجه به رکود حاکم بر بازار، قیمت هیچ یک از اقلام اساسی نوسانی نداشته است.
این مقام مسئول از ثبات نرخ برنج در بازار عمده فروشی خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو برنج ایرانی با نرخ ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان و برنج خارجی ۶هزار و ۵۰۰ تا ۸هزار تومان در بازار عمده فروشی عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: هم اکنون بازار منتظر شوک جدید بودجه است و بعد از ۱۵ آذر با روشن شدن وضعیت بودجه تاثیر سو بر قیمت‌ها خواهد داشت.
دبیرکل بنکداران مواد غذایی درباره آخرین تحولات بازار حبوبات اظهار کرد: با توجه به فصل برداشت حبوبات، قیمت تمامی اقلام روند نزولی به خود گرفته است، اما به سبب نوسان نرخ ارز، بازار در بیم و امید به سر می‌برد.
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران نیز درباره آخرین وضعیت بازار میوه و صیفی اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و بارندگی‌های اخیر، تولید محصولات جالیزی و باغی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است.
وی افزود: با توجه به رشد چندبرابری محصولات باغی، کمبودی در عرضه وجود ندارد که بخواهد بر روند بازار تاثیر سوء بگذارد.
شادلو ادامه داد: با وجود شرایط مساعد اقلیمی و وضعیت مناسب فرآوری کارخانه ها، تولید مرکبات، سیب درختی، کیوی و دیگر محصولات به حدی مناسب است که اگر سرمای شدیدی رخ ندهد، نوسان چشمگیری نخواهیم داشت.
نایب رئیس اتحادیه باغداران قیمت میوه در بازار را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، بازار در رکود به سر می‌برد، از این رو با مازاد صادرات تعادل در بازار برقرار می‌شود.
سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور نیز از کاهش چشمگیر قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو دام سنگین ۲۵ هزار تومان و دام سبک ۳۵ هزار تومان بوده که به ترتیب نسبت به ابتدای سال ۱۵ هزار تومان و ۱۳ هزار تومان کاهش داشته است‌.
وی نرخ مصوب هر کیلو شیرخام با چربی ۳.۲ درصد و پروتئین ۳ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که اگر پروتئین و چربی شیر بالاتر از این رقم باشد، کارخانه‌ها مبلغی بیشتر به سبب افزایش کیفیت پرداخت می‌کنند.
سلطانی ادامه داد: با وجود استحصال خامه از چربی شیر خام تولیدی، کارخانه‌ها به هیچ عنوان از حیث خرید شیر خام با نرخ بالا متضرر نیستند.
مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور درباره تاثیر گرانی بنزین بر قیمت شیرخام بیان کرد: افزایش بیش از ۲ برابری کرایه‌های حمل و نقل تاثیر سوء بر قیمت تمام شده تولید دارد که به همین خاطر خواستار تجدید نظر در نرخ شیر خام هستیم.
وی ادامه داد: با وجود ثبات قیمت شیرخام، نرخ محصولات لبنی نباید تغییری در بازار داشته باشد، هر چند ما مسئول قیمت‌گذاری لبنیات نیستیم.
همچنین عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: دیروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان است.
وی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید و نوسان نرخ جوجه یکروزه، مرغ زیر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود که امیدواریم مسئولان ذی ربط هر چه سریع‌تر نرخ‌های جدید را براساس هزینه تمام شده تولید اعلام کنند.
حجت، گرانی بنزین را یکی از دلایل نوسان قیمت مرغ گرم در خرده فروشی‌ها برشمرد و گفت: اگرچه سوخت ماشین‌های حمل مرغ زنده گازوئیل است، اما حمل مرغ گرم با نیسان انجام می‌شود که گرانی بنزین در افزایش هزینه حمل و نقل و قیمت مرغ برای مصرف‌کننده در بازار تاثیرگذار است.
> تقاضا برای خرید گوشت بر التهاب بازار دامن زد
در عین حال علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از ثبات نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۹۲ تا ۹۵ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.
وی افزود: اگرچه قیمت گوشت گوسفندی در ماه‌های اخیر ۱۵ هزار تومان کاهش یافت، اما در هفته اخیر به سبب پرداخت یارانه معیشتی خانوار و واریز حقوق کارمندان و کارگران، تقاضا برای خرید گوشت در بازار با روند صعودی در بازار رو به رو شد که این امر تا حدودی بر التهاب بازار دامن زده است.
ملکی قیمت هر کیلو دام زنده را ۳۸ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به روند مناسب عرضه پیش‌بینی می‌شود که در اوایل هفته آینده قیمت با روند نزولی در بازار رو به رو شود.
ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز از افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۷ هزار و ۴۰۰ تا ۸هزار و ۲۰۰تومان است.
وی با اشاره به اینکه گرانی تخم مرغ در خرده‌فروشی‌ها ارتباطی به تولیدکننده ندارد، افزود: سازمان حمایت قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ در خرده فروشی‌ها را ۸ هزار و ۹۰۰تومان معادل شانه‌ای ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده که فروش هر شانه با نرخ ۲۰هزار تومان به معنای ۱۰درصد بالاتر از نرخ مصوب است.
نبی پور قیمت تخم مرغ در بازار را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به سرمای هوا و ازدیاد مصرف خانوارها، صنایع کلوچه‌سازی و قنادی‌ها پیش‌بینی می‌شود که قیمت فعلی تخم مرغ در بازار
حفظ شود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار درباره تاثیر گرانی بنزین بر قیمت تخم مرغ در بازار بیان‌کرد: با توجه به آنکه یک وانت بار در یک باک ۶۰هزار تومان بالابود بابت بنزین پرداخت می‌کند، از این رو این رقم در ۲.۵ تن محصول تاثیر چندانی ندارد.

 اختلاف چندبرابری قیمت ماهی از مزرعه تا سفره

همچنین آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی با انتقاد از اختلاف چشمگیر قیمت ماهی از مزرعه تا خرده فروشی اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه۱۹ تا ۱۹ هزار و‌۵۰۰ تومان و عمده‌فروشی ۲۱ تا ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که متاسفانه به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال هرکیلو محصول با نرخ ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود.
وی افزود: با توجه به ضعف نظارت دستگاه‌های نظارتی و اختلاف چشمگیر قیمت از مزرعه تا خرده فروشی آسیب جدی به تولیدکننده وارد می‌شود که از دستگاه ستاد تنظیم بازار تقاضا داریم بر روند بازار نظارت جدی داشته باشد.
در عین حال ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان نیزبا انتقاد از اختلاف ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا بازار اظهار کرد: با توجه به سودجویی عوامل واسطه و دلال، اختلاف قیمت ماهی از مزرعه تا سفره به بیش از ۲ برابر می‌رسد که به همین خاطر از مسئولان امر تقاضا داریم با واگذاری غرفه‌های میادین میوه و تره بار به تولیدکنندگان و کوتاه کردن دست واسطه‌ها اختلاف قیمت را به حداقل برسانیم.
وی افزود: طبق روال همه ساله، قیمت ماهی در ایام پرتقاضا همچون شب یلدا و شب عید افزایش می‌یابد و مجدد به روال عادی خود باز می‌گردد.
قاسمی با اشاره به اینکه قیمت ماهی در ۶ ماه نخست سال به سبب فرهنگ‌سازی مصرف نوسانی ندارد، تصریح کرد: با توجه به ازدیاد تقاضا در فصل سرما، نوسان قیمت ماهی دور از انتظار نیست.
با وجود افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت اقلام مواد غذایی در بازار و سودجویی دلالان در این بازار بی‌در و پیکر، مسئولان باید تمهیداتی بیندیشند تا در پی افزایش سرسام‌آور قیمت و درآمدهای حداقلی بیش از پیش بر اقشار کم درآمد جامعه به واسطه تامین مایحتاج سبد خانوار فشار وارد نشود.

 اعتراف وزیر صنعت به گرانی کالاها بعد از افزایش نرخ بنزین

این افزایش قیمت‌ها در نهایت اعتراف رضا رحمانی وزیر صنعت را به دنبال داشت و با تایید آثار گرانی بنزین، اظهار داشت: برخی از گرانی‌ها تاثیر طبیعی دارد و وقتی بنزین از هزار تومان به هزار و ۵۰۰تومان رسیده قطعاَ یک تاثیری بر برخی از کالاها خواهد داشت.
اما نکته اساسی در رابطه با گرانی‌ها مسئله سازمان تعزیرات و ضعف نظارت بر بازار است که طبق وعده‌های مسئولین، سازمان تعزیرات حضور جدی در بازار برای مقابله با گرانی‌ها نداشته است. این انفعال، اعتراض برخی را نیز در پی داشته است. گزارش میدانی فارس از حضور ماموران این نهاد نظارتی در بازار و افزایش نظارت‌ها بر فروشندگان را نشان نمی‌دهد. فروشندگان نیز این نظارت‌ها بر محل عرضه کالاها را رد می‌کنند، اما نظارت‌ها تولیدکنندگان باعث شده‌ آن‌ها فعلا قیمت مصرف‌کننده‌ را نغییر ندهند، اما به بهانه‌های مختلف مانند حذف تخفیف‌های مختلف قیمت‌ کالاها خرده‌فروشان افزایش یابد.

 نظارتها چگونه است؟

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در خصوص نظارت بر بازار گفت: میانگین روزی ۳۰ هزار بازرسی در بازار از سوی افزون بر چهار هزار بازرس در حال انجام است.
وی افزود: متاسفانه با توجه به ساختار تورمی در اقتصاد کشور مردم با تورم و گرانی رو به رو هستند و در ضمن قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.وی همچنین اظهار داشت: تمامی تلاش ستاد تنظیم بازار و مجموعه وزارتخانه صمت اینکه اصلاح قیمت بنزین بر این گرانی‌ها اضافه نکند.
قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: پس از افزایش قیمت بنزین تمرکز ستاد تنظیم بازار و اقدامات عملیاتی این وزارتخانه در سه حوزه هماهنگی، کنترل و اطلاع‌رسانی معطوف شده است.
وی افزود: ستاد تنظیم بازار طی این بازه زمانی هماهنگی‌های لازم را بین تمامی دستگاه‌های مرتبط با موضوع و همینطور شبکه‌های توزیع، اصناف، فروشگاه‌های زنجیره، اتحادیه ها، مراکز عرضه و حتی تولید‌کنندگان انجام داده است.
مدرس خیابانی اظهار داشت: جدا از این بازار به شدت در حال رصد، پایش و کنترل است و بازرسان سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان، تعزیرات حکومتی، اصناف و اتحادیه‌ها با تمام توان در سطح بازار حضور دارند.

 عده‌ای از شرایط موجود سوءاستفاده می‌کنند

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: عده‌ای به دنبال این هستند که از شرایط بوجود آمده سوء استفاده و کالاها را با قیمت‌های بالاتر در سطح بازار عرضه کنند.
وی اظهار داشت: بازار از سوی دستگاه‌های نظارتی و کنترلی به طور مستمر در حال رصد و کنترل است بنابراین با بروز هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، احتکار و نظایر این به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد.
مدرس خیابانی گفت: این افراد از جنس اصناف نبوده بلکه در لباس کسبه و واحدهای صنفی می‌خواهند از آب گل آلوده ماهی بگیرند.وی افزود: نرخ بنزین در برخی از کالاها تاثیر خیلی ناچیزی دارد بنابراین افزایش قیمت کالاها به هیچ وجه مورد قبول نیست.
وی در ادامه یادآور شد: مطابق تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار ۱۰۰ لیتربنزین به سهمیه وانت بارها اضافه شد یعنی سهمیه وانت بارها از ۳۰۰ به ۴۰۰لیتر افزایش یافت. /آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا