سلامت

صفری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس: گلایه امروز رئیس فراکسیون در جلسه مشترک این بود که چرا دولت و مجلس اشاره‌ای به مسائل محیط زیستی ندارند.

خبرمهم: صفری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس: نمی‌گویم اقداماتی برای رفع آلودگی هوا انجام نشده اما این اقدامات در شان کشور ما و در مقابله با آلایندگی‌هایی که امروزه زیاد می‌شود، مناسب نبوده.

صفری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: موضوع آلودگی هوا برای امروز و دیروز نیست و متاسفانه دیگر فقط منحصر به تهران هم نیست./ وقتی ما دنبال سوخت‌های فسیلی مثل بنزین و گازوئیل هستیم، وضعیت همین است. /متاسفانه در کشور ما خیلی به مسائل زیست محیطی بهایی داده نمی‌شود. /چرا ما نباید از خودروهای برقی و هیبریدی استفاده کنیم؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، محمد صفری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: موضوع آلودگی هوا برای امروز و دیروز نیست و متاسفانه دیگر فقط منحصر به تهران هم نیست و یک سری از کلان شهرهای ما نیز گرفتار شدند مثل شهر اصفهان که حتی روز گذشته مقدار آلودگی‌اش بیشتر از تهران هم بود. دولت باید برای این موضوع یک فکر اساسی‌تری کند. ما قانون هوای پاک را داریم و در آن قانون همه موضوعات و مسائل دیده شده. 

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: دولت باید سر مسائل این چنینی که ارتباط مستقیمی با سلامت مردم، اقتصاد کشور و مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه دارد باید وقت بیشتری بگذارد و اراده بیشتری به خرج دهد. نمی‌گویم که در این سال‌ها اقداماتی برای رفع بحران آلودگی هوا انجام نشده اما اینکه حجم مقدار آلایندگی‌ها امروز بالا رفته می‌طلبد که کارهایی را که انجام می‌دهیم به تعبیری جهادی باشد. همان‌طور که عرض کردم دولت یک سری اقدامات را انجام داده اما این اقدامات در شان کشور ما و در مقابل آلایندگی‌هایی که امروزه زیاد می‌شود، نبوده. 

این نماینده رودسر و املش تاکید کرد: انتظار من این است که دولت سر موضوع آلودگی هوا اقدامات بهتری را انجام دهد خصوصا در حوزه حمل و نقل درون شهری مثل شهر تهران، اصفهان، مشهد و تبریز  کمک کند در لوایح بودجه یک سری موضوعات را ببیند. متاسفانه در کشور ما خیلی به مسائل زیست محیطی بهایی داده نمی‌شود و عمدتا کاری هم که انجام می‌شود جز کارهای کلیشه‌ای که خوب نیست. با‌توجه به تجربه‌ای که بعضی از کشورها در کنترل آلایندگی‌ها دارند، انتظار داریم دولت در این موضوعات نسبت به رایزنی‌هایی که با برخی از کشورها دارد بتواند از تجربیات و مکانیزمی که آن‌ها دارند برای کنترل آلودگی‌ها استفاده کند.

در سفر اخیری هم که شهردار محترم تهران به چین داشتند این موضوعات تا حدودی مورد بررسی قرار گرفته که بتوانند در حوزه حمل‌و نقل از تجربیات دولت چین استفاده کنند. 

محمد صفری افزود: فراکسیون محیط زیست مجلس هم یک سری جلسات را داشته، البته من در اینجا تشکر می‌کنم از سرکار خانم رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست که پیگیری خوبی در‌خصوص موضوع آلودگی هوا دارند و جلسات را در فراکسیون مدیریت می‌کنند و موضوعات را به دولت انتقال می‌دهند. تنها کاری هم که فراکسیون می‌تواند انجام دهد همین است چون فراکسیون نه کمیسیون است و نه دولت. کار فراکسیون در حد این است که بتواند حساسیت‌ها را یک مقداری تحریک کند و اطلاعات و ارقام را به صورت درست‌تری برای مجلس و دولت آماده کند و خوشبختانه دکتر رفیعی در این موضوع هم دغدغه‌ها و نگرانی‌های خوبی داشته و امروز هم گلایه‌ای که در جلسه مشترک دولت و مجلس داشتند این بود که چرا دولت و مجلس اشاره‌ای به مسائل محیط زیستی ندارند. 

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: مهم‌ترین مشکل ما کارخانجات صنایع در حاشیه شهرها و مسئله حمل و نقل است. سوخت و ماشین‌هایی که ما استفاده می‌کنیم خیلی‌هایشان در دنیا منسوخ شده. چرا ما نباید از خودروهای برقی و هیبریدی استفاده کنیم؟ وقتی ما دنبال سوخت‌های فسیلی مثل بنزین و گازوئیل هستیم انتظار اینکه بتوانیم در کوتاه مدت به نتیجه برسیم را نباید داشته باشیم. فعلا وضعیت همین است. 

محمد صفری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان تاکید کرد: خودروهایی که دولت در حوزه صنایع خودروسازی تولید می‌کند و نوع سوخت و مقدار مصرفی که ماشین‌های ما استفاده می‌کند هیچ کدام در دنیای امروز پاسخ نمی‌دهد لذا باید دولت در این مسئله خودش پیش قدم باشد و کنترل کردن صنایع خودروسازی مهم‌ترین اقداماتی است که دولت می‌تواند انجام دهد ولی متاسفانه ما می‌بینم که فرآیند دولت در این زمینه با دولت‌های قبلی تفاوتی نکرده. دولت باید جدیت بیشتری به خرج دهد تا بتواند شرکت‌های خودروسازی را تحت کنترل خودش در بیاورد و مدیریت بهتری داشته باشد. هرچند مدیران خودروسازی‌ها هم توسط خود دولت انتخاب می‌شود اما خروجی کار وقتی ملاحظه می‌شود می‌بینیم که فرآیندها به گونه‌ای دیگر متاسفانه پیش می‌رود. ما انتظار داریم دولت همانطور که شعار دولت مردمی و دولت پاک را می‌دهد در این موضوعات هم بتواند خودش را مدیریت و کنترل کند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا