اقتصادی

افزایش تعرفه پست تاثیرخودش را روی کسب وکارها میگذارد

خبرمهم: عضو هیات مدیره‌ی اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی تاکید کرد: امیدوارم مردم هم راغب به پرداخت هزینه ارسال شوند و بگذارند این چرخ بچرخد. کسب و کار سود چندانی ندارد که بخواهد هزینه ارسال را پرداخت کند. در ابتدای کار که حوزه تجارت الکترونیکی در ایران شکل گرفته بود، بسیاری از کسب و کار‌ها حتی تا به امروز هم هزینه حمل را رایگان یا کم کردند، اما به نظر می‌رسد که دیگر هزینه‌ها گزاف می‌شود و کسب و کار هم نمی‌توانند. امیدوارم مردم همکاری کنند و دست کم میزان خریدشان را افزایش دهند که برای کسب و کاری که هزینه ارسالش رایگان است یا آن را کاهش داده، صرف کند.

عضو هیات مدیره‌ی اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی تاکید کرد: امیدوارم مردم هم راغب به پرداخت هزینه ارسال شوند و بگذارند این چرخ بچرخد. کسب و کار سود چندانی ندارد که بخواهد هزینه ارسال را پرداخت کند. در ابتدای کار که حوزه تجارت الکترونیکی در ایران شکل گرفته بود، بسیاری از کسب و کار‌ها حتی تا به امروز هم هزینه حمل را رایگان یا کم کردند، اما به نظر می‌رسد که دیگر هزینه‌ها گزاف می‌شود و کسب و کار هم نمی‌توانند. امیدوارم مردم همکاری کنند و دست کم میزان خریدشان را افزایش دهند که برای کسب و کاری که هزینه ارسالش رایگان است یا آن را کاهش داده، صرف کند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  عضو هیات مدیره‌ی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی درخصوص افزایش تعرفه هزینه‌های پست، اظهار کرد که در طول سال‌های اخیر، تعرفه‌های شرکت پست طوری بود که خیلی نمی‌شد با آن رقابت کرد. بسیاری از کسب و کارهایی که در حوزه لجستیک کار می‌کردند، گوی رقابت را واگذار کردند و از بین رفتند. از آن طرف هم شرکت پست نتوانست خدمات خوبی ارائه دهد. قصدم این نیست که افزایش قیمت را تایید کنم ولی با این وضع، کسب و کارهای حوزه لجستیک نمی‌توانند رقابت کنند. یعنی عدد و رقم‌ها با یکدیگر همخوانی ندارند و پست هم خیلی از بسته‌ها را می‌گیرد و کسب و کارهای دیگر این حوزه به سختی کار می‌کنند.

رضا الفت نسب در گفتگو با «انتخاب»، درباره تاثیر افزایش قیمت تعرفه‌های پستی بر کسب و کارهای آنلاین، مطرح کرد: «یکی از قطعات حاضر تجارت الکترونیک در دنیا و ایران بحث لجستیک (حمل و نقل) است که با توجه به اینکه ما شرکت پست را داریم که تقریبا در تمام کشور سرویس می‌دهد و در بخش‌های روستایی و شهرستان‌ها تقریبا بدون رقیب است، به همین دلیل خیلی از کسب و کارها به اجبار باید از سرویس این شرکت استفاده کنند. افزایش هزینه لجستیک قطعا یک هزینه‌ای است که در گام اول بارش به دوش کسب و کار است و در گام دوم هم اگر کسب و کار نتواند هماهنگ کند، بر دوش خریدار است. بنابراین هرگونه افزایش قیمت تاثیر خود را روی کسب و کار و یا خریدار می‌گذارد.»

او ادامه داد: «هزینه‌های پستی ما آخرین بار در سال ۹۸ تغییر پیدا کرد و بعد از آن افزایش قیمتی نداشته است. الان هم شنیده‌ام که در همین چند روز و بعد از افزایش قیمت، دوباره قیمت‌ها تغییر پیدا کرده است و مردم اعلام نارضایتی کرده‌اند. در نهایت هم شب گذشته وزیر ارتباطات اعلام کردند که میزان افزایش قیمت، کاهش پیدا کرده و گویا حدودا به ۳۵ درصد رسیده است. نکته اینجاست که در طول سال‌های اخیر، تعرفه‌های شرکت پست طوری بود که خیلی نمی‌شد با آن رقابت کرد. بسیاری از کسب و کارهایی که در حوزه لجستیک کار می‌کردند، گوی رقابت را واگذار کردند و از بین رفتند. از آن طرف هم شرکت پست نتوانست خدمات خوبی ارائه دهد. با این تفاسیر صرفا موضوع آیتم قیمتی بوده است که توانسته با همان آیتم کسب و کارهای حوزه لجستیک را تقریبا از بین ببرد.»

الفت نسب تاکید کرد: «تعرفه شهری پست اول ۸ هزار تومان بود و الان با آخرین تغییرات، به غیر از آیتم‌های کنارش به ۱۰ هزار تومان رسیده است. الان حداقل هزینه پیک‌های شهری تهران بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان است. اگر مقایسه کنید، با آیتم‌های کناری و بیمه ۱۴ هزار تومان می‌شود. باز هم یک تفاوت حدودا ده هزار تومانی با هم دارند. قصدم این نیست که افزایش قیمت را تایید کنم ولی با این وضع، کسب و کارهای حوزه لجستیک نمی‌توانند رقابت کنند. یعنی عدد و رقم‌ها با یکدیگر همخوانی ندارند و پست هم خیلی از بسته‌ها را می‌گیرد و کسب و کارهای دیگر این حوزه به سختی کار می‌کنند.»

وی ضمن بیان اینکه ماهیت پست مشخص نیست، گفت: «مشخص نیست که پست یک شرکت دولتی است یا خصوصی یا دولتی_خصوصی، خیلی هم پاسخگویی ندارد. الان نزدیک به دو سال است که در موضوع حمل و ارسال بسته‌های پستی فروش آنلاین طلا، متاسفانه توسط اداره پست یک طرفه و یکباره ممنوع شده است. یعنی اگر بسته پستی طلا داشته باشید که یک کسب و کار رسمی و با مجوز است، پست دستوارلعمل صادر کرده و گفته این بسته‌ها را ارسال نمی‌کند و کسی هم پاسخگو نیست.»

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی ضمن تاکید بر اینکه در این دو سال با مسئولین مختلف، از جمله وزرای ارتباطات، مکاتبه داشته ولی پاسخی نگرفته‌ایم، عنوان کرد: «وقتی شرکتی ماهیتش مشخص نیست، به همین راحتی و به هر سبکی که دلش بخواهد قبول نمی‌کند و نمیتوانیم کاری انجام دهیم. به بیانی دیگر می‌خواهم بگویم که اگر رقابت قوی‌تر شود، اتفاقات بهتری هم خواهد افتاد ولی این آیتم قیمتی اجازه رقابت نمی‌دهد.»

الفت نسب در پایان تاکید کرد: «امیدوارم مردم هم راغب به پرداخت هزینه ارسال شوند و بگذارند این چرخ بچرخد. کسب و کار سود چندانی ندارد که بخواهد هزینه ارسال را پرداخت کند. در ابتدای کار که حوزه تجارت الکترونیکی در ایران شکل گرفته بود، بسیاری از کسب و کارها حتی تا به امروز هم هزینه حمل را رایگان یا کم کردند اما به نظر می‌رسد که دیگر هزینه‌ها گزاف می‌شود و کسب و کار هم نمی‌توانند. امیدوارم مردم همکاری کنند و دست کم میزان خریدشان را افزایش دهند که برای کسب و کاری که هزینه ارسالش رایگان است یا آن را کاهش داده، صرف کند. همچنین شرایطی پیش بیاید که شرکت‌های لجستیک در بخش خصوصی هم بتوانند با شرکت پست رقابت کنند.»/انتخاب

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا