حوادث

هشدار! مرگ خاموش در کمین یک لحظه غفلت

خبرمهم: رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی البرز گفت: در فصل سرما شرایط را برای ورود اکسیژن در خانه ایجاد کنید و از صحت کار وسایل گرمایشی مطمئن شوید.

مهرداد بابایی، گفت: مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو و بسیار سمی و کشنده است و با استنشاق هوای آلوده وارد جریان خون و بروز مسمومیت می‌شود.

به گزارش بخش حوادث سایت خبرمهم، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی البرز افزود: اورژانس البرز در سال ۱۳۹۹ طی انجام ۳۱۶ ماموریت با تشخیص مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به ۶۳۳ مددجو امدادرسانی کرده است که از این تعداد ۲۹ نفر در اثر مسمومیت جان باخته اند.

بابایی گفت: در صورت گازگرفتگی سرعت عمل به خرج دهید و مسیر ورود هوای تازه را باز کنید و یا خود و بیماران را هر چه سریعتر از محل خارج شوید.

او افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به امروز نیز این مرکز ۶۴ ماموریت با تشخیص گازگرفتگی داشته و به ۱۱۸ شخص مسموم امدادرسانی کرده است که از این تعداد متاسفانه ۸ نفر از هم استانی ها، در اثر این عارضه جان خود را از دست داده اند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی البرز گفت: علائم گازگرفتگی در مراحل و ساعات اولیه کاملاً دارای علائمی شبیه سرماخوردگی از جمله ضعف و بی حالی، سردرد، سرگیجه، سوزش بینی و گلو بوده و همین امر باعث می‌شود که افراد به این عارضه مشکوک نشده و اقدامی مناسبی در جهت رفع این مشکل انجام ندهند.

او در ادامه افزود: این عارضه در مراحل پیشرفته‌تر علائم تهوع و استفراغ و کبودی در ناحیه صورت ناشی از کمبود اکسیژن و در نهایت اختلال در سطح هوشیاری را در پی دارد.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی البرز گفت: توصیه می‌شود به محض بروز علائم اولیه به صورت همزمان در یک یا چند نفر از اعضای حاضر در منزل، محل کار و …، بلافاصله درب و پنجره‌ها را برای ورود هوای تازه باز کنید، همسایه‌ها را خبر کنید، فرد مسموم را از محل درصورت امکان خارج کنید، با ١١۵ تماس گرفته و تا رسیدن آمبولانس بر بالین افراد مسموم به توصیه‌های کارشناسان اورژانس در پشت خطوط تلفن عمل کنید.

بابایی افزود: مراقب باشید، زیرا ممکن است در اثر توقف طولانی در محیط آلوده و کمک به بیماران، خود شما در معرض مسمومیت قرار بگیرید.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا