حوادث

آخرین وضعیت شکایت خانواده‌های جان باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی

خبرمهم: دادستان نظامی تهران در دومین دور مذاکرات هیات قضایی جمهوری اسلامی ایران و اوکراین آخرین وضعیت شکایت اولیای دم جانباختگان را تشریح کرد.

به گزارش بخش حوادث سایت خبرمهم،  غلامعباس ترکی دادستان نظامی تهران در ابتدای نشست ضمن خیرمقدم به هیأت اوکراینی، تأسف عمیق مردم و مقام‌های کشورمان را از این حادثه ناگوار اعلام کرد و به بازماندگان مجدداً تسلیت گفت.

دادستان نظامی تهران، به جایگاه سازمان قضائی نیروهای مسلح در قوه قضائیه اشاره و تأکید کرد: به لحاظ صلاحیت سرزمینی، محل وقوع سانحه و همچنین تابعیت ایرانی ۱۵۵ نفر از جانباختگان، دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران و سازمان قضائی نیروهای مسلح دارای صلاحیت انحصاری حقوقی و قانونی رسیدگی به پرونده این سانحه است.

رئیس هیأت قضائی کشورمان در این نشست با اشاره به تحقیقات مبسوط و دقیق دادسرای نظامی تهران در همه سطوح لشکری و کشوری گفت: این روند دلالت دارد بر عزم ایران برای رسیدگی عادلانه و منصفانه به این پرونده و پیشگیری از حوادث مشابه.

وی با بیان اینکه طبق قانون همه شکات اعم از اتباع ایرانی و غیرایرانی می‌توانند شکایت خود را مطرح کنند، گفت: تاکنون ۱۰۰ نفر از اولیاءدم شکایت خود را در دادسرای نظامی مطرح و درخواست رسیدگی کرده‌اند.

این مقام قضائی گفت: اعتقاد داریم برابر کنوانسیون‌های بین المللی که ایران به عضویت آنها درآمده خسارات جانباختگان به صورت یکسان پرداخت شود و از مطالبات دادسرای نظامی است.

همچنین، در این جلسه، فیلمی تهیه شده از عملیات شبیه سازی سانحه به نمایش درآمد و سرپرست هیئت ایرانی توضیحاتی ارائه کرد و کارشناسان اوکراینی نیز سوالات خود را مطرح کردند.

در پایان این مذاکرات طرفین بر استمرار و تعمیق همکاری‌های فنی و حقوقی در چارچوب موافقتنامه همکاری‌های حقوقی و قضائی بین ایران و اوکراین توافق کردند.

صبح امروز، اعضای هیأت اوکراینی از محل وقوع سانحه بازدید و به جانباختگان این حادثه ادای احترام کردند./مهر

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا