اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانفارسقممازندران

آثار نیک یک شیوع!

خبرمهم: شواهد و قرائن متعدد نشان می‌دهد قله بیماری کرونا تقریباً در همه دنیا پشت سر گذاشته شده و بشر در حال طی‌کردن شیب نزولی آن سوی قله است و این امر شامل سرزمین ما نیز می‌شود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، تجربه کرونا نشان داد، نوعی دیگر از «انسان اجتماعی» نیز قابل تحقق است. روابط اجتماعی می‌تواند شکلی متفاوت و غیرکلیشه‌ای گیرد.

دولت‌ها، می‌توانند خدمات بیشتری به مردم ارائه دهند و اساساً تبدیل به دولت رفاه شوند. بسیاری از رسالت‌های اجتماعی از قبیل آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی از طریق سازمان‌ها و تشکل‌های غیردولتی قابل انجام است. تولیدات بسیاری از کالاهای مصرفی می‌تواند محلی شوند (همان‌طور که در هر منطقه کارگاه‌های تولید ماسک و مواد ضد عفونی به سرعت شکل گرفت) مصرف بسیاری از کالاهای غیرضروری می‌تواند به حداقل ممکن برسد و مصرف‌گرایی حاصل از باورهای رسوب کرده در اذهان اقشار پردرآمد قابل تغییر و تعدیل است. بسیاری از سفرها غیرلازم و قابل صرف نظرند. می‌توان عرصه‌های طبیعی اعم از جنگل و جلگه و دشت و ساحل و کویر و کوه را، کمتر جولانگاه خودرو و آدم و آتش کرد و کمتر به زیستگاه‌های طبیعی، تعدی و به وحوش و پرندگان و گیاهان جفا کرد و می‌توان کمتر و کمتر از خودروهایی که اکسیژن از هوا می‌ستانند و سرب و گوگرد به آسمان و زمین تزریق می‌کنند، استفاده کرد و تنفس فرزندانمان را بر مطامع جهان سرمایه‌داری و غول‌های خودروسازی جهان ترجیح داد…

کرونا نشان داد که می‌توان، سبک‌تر زیست، کمتر مصرف کرد، می‌توان بسیاری از مراسم و مناسک غیرضروری را ـ که تا پیش از این لازم و تعطیل‌ناپذیر می‌پنداشتیم ـ حذف کرد و معناگرایی را جایگزین مناسب‌گرایی کرد. می‌توان نوع روابط انسانی را تغییر داد اما تعمیق بخشید.

می‌توان نسبت به سلامت خود، خانواده و خویشان و دوستان و هموطنان خود، بیشتر حساس و مقید بود. می‌توان بشریت را بواقع کل یکپارچه‌ای دید که آسیب‌بر هر ملت و هر سرزمین و هر قوم و هر فردی، به سراسر عرصه زیست تسری می‌یابد و سرایت می‌کند. می‌توان جهان را فارغ از مرزهای سیاسی و عقیدتی، زیستگاه زندگان اعم از انسان‌ها و گیاهان و جانوران دانست که لامحاله باید اصول و منش زیستن در کنار هم و داد و ستد و تعامل سازنده با هم را، به‌عنوان یگانه راه سلامت و مسیر سعادت برگزینند.

کرونا به ما نشان داد که باید به علم احترام گذاشت و از خرافه و گزافه گریخت. علم، قوانین کشف شده هستی است که روابط پدیده‌ها را نشان می‌دهد. در عالم طبیعت، هر عملی را عکس‌العملی است و این قاعده شاه و گدا نمی‌شناسد. اگر به قوانین هستی تن ندهیم یا در برابر هر گزاره علمی برخاسته از تجربه و دانش انباشته بشر، از خود مقاومت و لجاجت نشان دهیم، ضربه سختی خواهیم خورد. هرگز حق نداریم باورهای تاریخی یا سنتی نامطمئن را جایگزین اصول اثبات شده علم کنیم. همان‌طور که رعایت نکردن قوانین بهداشتی که حاکی از شناخت علمی عوامل سرایت بیماری است، به بیماری منجر می‌شود، رعایت‌نکردن قوانین هستی نیز، دیر یا زود به واکنش قهری طبیعت خواهد انجامید. خلق ویروس‌های تازه و جهش یافته حاصل ده‌ها سال دستبرد بی‌محابای بشر به طبیعت است. ذوب‌شدن یخ‌های قطب و به هم خوردن سطح آب‌های جاری و دریاها، حاصل ده‌ها سال سوزاندن سوخت‌های فسیلی است. بالارفتن حرارت زمین، سوراخ‌شدن لایه ازون، مرگ دسته‌جمعی پرندگان، به هم خوردن تعادل در اکوسیستم حیات‌وحش، خودکشی دسته‌جمعی نهنگ‌ها، خشک شدن تالاب‌ها و مرداب‌ها، حمله ملخ‌ها به مزارع، شیوع انواع سرطان‌ها و جهش‌های سلولی، حاصل ده‌ها سال دخالت بی‌رویه و آینده‌نانگرانه بشر در طبیعت است.

کرونا برای نسل جدید حفظ و حمایت از طبیعت را به ارزش و منزلت تبدیل خواهد کرد و دیدن پوست روباه یا پلنگ یا تمساح برکت و پالتو و کیف ثروتمندان بی‌ریشه را نه نماد تفاخر بلکه نشانه جهالت و جنایت علیه طبیعت خواهد کرد.

کرونا، نه تنها جنبش مهر و احترام به طبیعت را با ضریبی بسیار بالاتر از آنچه هست، تقویت خواهد کرد، بلکه سبک زندگی را تا حد زیادی تغییر خواهد داد و نهضت بازگشت به الگوهای سالم‌تر زیستی و روابط بهتر اجتماعی را زنده خواهد کرد. دوباره خانواده‌های بسیاری، برای حفظ پدران و مادران و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، در کنار هم خواهند زیست و آسایشگاه‌ها و سراهای سالمندان را کم رونق خواهند کرد./خبرآنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا