اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانفارسقممازندران

پاسخ به سؤالات کرونایی| چه کسانی بیشتر در معرض خطرند و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

خبرمهم: یک پزشک با بیان اینکه بسیاری از مبتلایان به کرونا علامت خاصی ندارند، اطلاعاتی درباره علائم عمومی و اختصاصی، روش‌‌های انتقال ویروس، افراد در معرض خطر بیماری و نحوه تشخیص کرونا ارائه کرد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، پزشک و متخصص روانشناسی سلامت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه کروناویروس‌‌ها، دسته‌‌ای از ویروس‌‌های سرماخوردگی هستند که در سال ۲۰۰۲ در قالب سارس و در سال ۲۰۱۲ به شکل مرس بروز پیدا کردند، اظهار کرد: وقتی یک بیماری پاندمی (جهانی) می‌‌شود، بخش اعظمی از افرادجامعه با آن مواجه میشوند، و دریک بازه ی زمانی تعدادی به آن مبتلا می‌‌شوند که البته تعداد زیادی ازمبتلایان علامت خاصی ندارند و برخی با علائم یک بیماری ویروسی ضعیف مثل سرما خوردگی آن را بروز می‌‌دهند.

وی افزود: پاندمی شدن این بیماری به این معنا نیست که نباید از ابتلا به آن پیشگیری کنیم، بلکه برای مدیریت زمان و مکان و بهبود سرویس‌‌دهی سیستم بهداشتی و درمانی باید افراد از ابتلا به این ویروس پیشگیری کنند تا دوران بحران تمام شود؛ همچنین افراد سالمند و مبتلایان به بیماری‌‌های زمینه‌‌ای مانندفشارخون، دیابت، بیمایر‌‌های قلبی و … ریسک بالاتری دارند و اگر به یک باره همه به این بیماری مبتلا شوند دیگر سیستم‌‌های درمانی نمی‌‌توانند پاسخگو باشند و مشکلات غیرقابل جبرانی پیش می‌‌آید .

علائم کرونا چیست؟

منتظرالمهدی درخصوص علائم بیماری کرونا تصریح کرد: علائم کرونا طیف وسیعی دارند و رفتار این ویروس کمی متفاوت است، اما شاه‌‌علامت‌‌های افراد مبتلا شامل تب پایدار بیش از ۳۸ درجه، سرفه‌‌های خشک مداوم و تنگی نفس است. منظور از تنگی نفس نیز یعنی تعداد تنفس که درحالت عادی بین ۱۲ تا ۲۰ بار در دقیقه است تند و بیشتر از ۲۴ بار در دقیقه شود و فرد در حالت عادی با کمترین فعالیت، نفس کم بیاورد؛ همچنین علائم عمومی بیماری شامل بدن درد، لرز وعرق شبانه وگاهاً مشکلات گوارشی و سردرد است که البته این علائم حتی با یک سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم می‌‌تواند بروز کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

وی در پاسخ به این سوال که “چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟” تصریح کرد: اگر تب بالای ۳۸ درجه وتنگی نفس (طبق تعریفی که گفته شد) داشت و حال عمومی فرد مساعد نبود، می‌‌تواند ضمن ثبت وضعیت خود و مشورت با سامانه ۴۰۳۰ به پزشک مراجعه کند؛ پزشک ابتدا درجه تب و میزان سطح اکسیژن خون را با پالس اکسیمتر چک می‌‌کند؛ اگرتب بالا و میزان اکسیژن کمتراز ۹۲ باشد، عکس سی‌‌تی‌‌اسکن ریه به‌‌همراه یک آزمایش خون درخواست می‌‌کند؛ چنانچه در ریه فرد علائمی دیده شود و کاهش لنفوسیت‌‌ها و تغییراتی در LDH و CRP و برخی شاخص‌‌های دیگر خون مشاهده شود، در صورت نیاز از فرد تست کرونا گرفته می‌‌شود.

منتظرالمهدی ادامه داد: همه نیاز به تست کرونا ندارند و در بسیاری از موارد، با سی‌‌تی‌‌اسکن ریه و آزمایش خون نیز می‌‌توان بیماری را تشخیص داد و درمان کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تست کرونا می‌‌تواند شاخص دقیقی برای سنجش بیماری باشد خاطرنشان کرد: اصولاً اگر نتیجه تست مثبت باشد، دقیق است مگر اینکه در فرآیند آزمایش اشتباهی رخ بدهد، ولی اگر منفی باشد احتمال کاذب‌‌بودن آن تا درصدی وجود دارد.

منتظرالمهدی با بیان اینکه بخش اعظمی ازمبتلایان باعلامت خفیف و بدون علامت هستند، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد افراد، نیاز به کار خاصی به‌‌جز قرنطینه خانگی واستراحت و تغذیه مناسب ندارند و درصورت نیاز داروهای لازم را درمنزل دریافت می‌‌کنند وصرفاً افرادی که علائم حاد تنفسی و نیاز به مراقبت ویژه دارند در بیمارستان بستری می‌‌شوند.

مصرف خودسرانه مسکن ممنوع

وی تأکید کرد: افراد مبتلا به کرونا درصورت درد بدن یا سردرد صرفاً از مسکن استامینوفن ۵۰۰ استفاده کنند، زیرا داروهای مسکن دیگر ازجمله بروفن، ژلوفن و…. ممکن است تداخلاتی ایجاد کند.

وی با تأکید بر ضرورت پخت کامل غذاها، ادامه داد: غذاهای نیم‌‌پز مصرف نکنید و پرخوری و درهم‌‌خوری نداشته باشید، غذا را خوب بجوید و مایعات مخصوصاً مایعات گرم را زیاد مصرف کنید تا حدی که ادرار، بی‌‌رنگ شود.

منتظرالمهدی در پاسخ به این سوال که آیا بیماران مبتلا به کرونا نیز می‌‌توانند در خانه ورزش کنند، خاطرنشان کرد: این افراد تا جایی که دچار تنگی نفس نشوند می‌‌توانند فعالیت بدنی سبک و هوازی برای زمانی محدود داشته باشند.

وی با تأکید بر ضرورت شستشوی مداوم دست‌‌ها با آب و صابون، تصریح کرد: ویروس کرونا از پوست سالم رد نمی‌‌شود و برای فعالیت نیاز دارد که وارد بدن فرد شود. بنابراین بهترین کار، شستن مداوم دست‌‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون و تماس نداشتن دست‌‌ها با چشم، بینی، دهان و صورت است. این ویرسو روی لباس‌‌ها هم زیاد دوام نمیاورد و بهتراست اگر درجای مشکوک به ویروس کرونا تردد داشتیم لباس‌‌ها را دریک محل مجزا دربیاوریم و البته گرما و شوفاژ هم باعث ازبین رفتن آن از روی لباس می‌‌شود؛ هنگام شستشوی لباس‌‌ها بهتراست با دمای ۶۰ درجه شستشو داده شود تا ویروس کاملا ازبین برود.

روش انتقال بیماری کرونا چیست؟

این پزشک با بیان اینکه ویروس ازطریق قطرات تنفس و سرفه و عطس (Dropling) دریک محدوده چندمتری قابل سرایت است، متذکر شد: افرادی که بیماری کرونا دارند و کسانیکه علائم سرماخوردگی وتنفسی حتی در حد خفیف دارند حتما باید ماسک بزنند. این ویروس از راه رابطه جنسی منتقل نمی‌‌شود اما از طریق تنفس نزدیک و آب دهان قابل انتقال است.

وی با بیان اینکه برای افزایش ظرفیت ریه می‌‌توان تنفس دیافراگمی انجام داد، افزود: گیرنده‌‌های ACE 2 که درسیستم آنژیوتانسیون نقش بازی میکنند به مقدار زیادی در ریه وهمچنین در قلب وجود دارد و ویروس کرونا با آن‌‌ها باند می‌‌شود.

منتظرالمهدی در پاسخ به این سوال که “کدام یک از گروه‌‌های سنی و جنسی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند؟” تصریح کرد: زنان، مردان وکودکان به‌‌صورت یکسان درمعرض ابتلا هستند ولی سیستم ایمنی زنان بهتر پاسخ می‌‌دهد وحافظه ایمنی زنان بهتر از مردان است؛ برخی هم علت را با مقدار هورمون زنانه استروژن که درسیستم ایمنی نقش دارد مرتبط میدانند. مردان نیز بیشتر دچار استرس کاری و کم‌‌خوابی هستند که خود در تضعیف سیستم ایمنی موثر است.آمارها نشان می‌‌دهد که متأسفانه تعداد معدودی از جوانان مبتلا به کرونا نیز جان خودشان را ازدست داده‌‌اند، اما این جوانان برخی ویژگی‌‌ها نظیر استعمال دخانیات، اضطراب، کار زیاد و خستگی مفرط یا بیماری‌‌های زمینه‌‌ای بوده‌‌اند.همچنین کودکان نیز به کرونا مبتلا می‌‌شوند و خودشان کمتر دچار مشکل می‌‌شوند اما می‌‌توانند ناقلین خوبی برای بیماری کرونا باشند! موارد شدیدی از التهاب در بین کودکان و نوجوانان به‌‌خصوص زیر ۱۰ سال گزارش نشده است.

ویروس کرونا ,

سیگار  ممنوع!

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص مصرف مواد دخانی هشدار داد: استعمال سیگار و قلیان باعث تخریب بافت ریه و اساساً مصرف دخانیات به هرشکل و نوعی زمینه‌‌ساز بروز بیماری‌‌های شدید می‌‌شود.

منتظرالمهدی یادآور شد: این ویروس به‌‌طور کامل شناخته شده نیست واین اطلاعات براساس موارد مشابه بیماری سارس و یافته‌‌های جدید از بیماران اخیر درچین و دنیا بوده است و باید تا زمان روشن شدن رفتار ویروس، منتظر ماند. بهترین کار، پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی و توسل و توکل بر ذات اقدس الهی تا قطع چرخه کامل سرایت بیماری است./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا