اجتماعی

تصاویر تکان‌دهنده از آغاز تجاوز عراق به ایران

خبرهای فوری: آنچه در زیر می بینید گزیده ای از عکس های این مجموعه است که به مناسبت آغاز جنگ تحمیلی به نمایش در می‌آید. این عکس ها از صفحات کتاب مذکور اسکن شده است و به همین خاطر از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،‌ سی و نه سال پیش در چنین روزهایی در حالی که تابستان آخرین روزهایش را سپری می کرد و دانش آموزان آماده می شدند تا سال تحصیلی جدید را آغاز کنند رژیم بعثی عراق خود را برای حمله به ایران آماده می‌کرد.

در ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ صدام حسین دیکتاتور وقت عراق که از مدت ها قبل نقشه حمله به ایران را در سر می پروراند، تحولات داخلی ایران و انقلاب نوپای اسلامی را فرصتی برای دست اندازی به خاک ایران دانست و از هوا و زمین به کشور یورش آورد.

صدام حسین که در آن تاریخ از حمایت دولت های غربی و شرقی برخوردار بود فرمان تجاوز را با پاره کردن پیمان ۱۹۷۵ الجزایر در مقابل دروبین های تلوزیون صادر کرد و ادعا کرد یک هفته دیگر در تهران خواهد بود.

در روزهای نخست تجاوز، ارتش عراق بدون مانع جدی در مرزها تا دروازه‌های اهواز و خرمشهر پیش آمد اما به زودی با فرمان تاریخی امام(ره) ارتش و نیروهای مردمی بدون امکانات، تجهیزات و حتی آموزش‌های نظامی دست به مقابله زدند و آنان را به عقب راندند.
در کنار نیروهای داوطلب و مردمی که در آن زمان از همه توان خود برای بیرون راندن دشمن خارجی استفاده می کردند عکاسان خبری ایران از نخستین لحظات ببماران خود را به مناطق عملیاتی رساندن و سعی در ثبت مستند مهمترین لحظات تاریخ معاصر ایران کردند.
در آن سال ها عکاسان ایرانی که به واسطه عکاسی از حوادث انقلاب در جهان شناخته شده بودند چندان پرشمار نبودند اما عکاسی در جبهه‌های جنگ در عین نشان دادن جنگ نابرابر، عکاسان ایرانی را نیز بیشتر به جهان شناساند.
گرچه مجموعه مصوری که در این میان از عکاسان حرفه‌ای و آماتور فراهم آمد به لحاظت کمیت و کیفیت قابل توجه بود و در سال های اخیر نیز به همت سازمان های مختلف شناسایی و جمع آوری شد اما بسیاری از این عکس ها تنها در آرشیوها بایگانی شد و هنوز راهی به چشمان علاقمندان نیافته است.
در این میان مجموعه ۶ جلدی “الحرب المفروضه” که از دو سال پس از انقلاب چاپ آن آغاز شد نمونه با ارزش و البته نادری از این دست به شمار می‌آید؛ مجموعه ای که شامل عکس ها سیاه و سفید و رنگی از آغاز جنگ تا روزهای پایانی آن است و در کنار نشان دادن آنچه در جریان تجاوز عراق بر این خاک رفته است ما را با عکاسان ایرانی جنگ نیز آشنا می کند.
آنچه در زیر می بینید گزیده ای از عکس های این مجموعه است که به مناسبت آغاز جنگ تحمیلی به نمایش در می‌آید. این عکس ها از صفحات کتاب مذکور اسکن شده است و به همین خاطر از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست. /فرارو

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۷ دیدگاه ها

  1. کاری که صدام با جنگ نتونست الان اقتصاد با ملت مظلوم ما انجام داد.عراقی ها براحتی با خودرو شخصی و با پلاک کشور خودشون میان ایران همه نوع خدمات با ارزانترین قیمت دریافت میکنند و به ماها میخندند و حتی انقدر گستاخ شدن که پول با آتش زدن پول کشور ما سیگار روشن میکنن و الی آخر
    افرین به پاسداران جان و ناموس این مرز و بوم افرین و افرین
    شهدا اگر میدیدن این روزها رو هیچ وقت جانفشانی نمیکردن

  2. عکس بچه های بیگناه از همه زجر آورتره…چه زود یادشون رفت که عراق متجاوز بود و امروز برادر خطاب میشن و چه راحت هنوز هم تجاوز میکنن…هیچ کشوری جز ایران به متجاوزین خودش در طول تاریخ اینقدر خدمات و بهره نمیده…اینقدر ارز وارد اون کشور نمیکنه…

    1. عراقی هایی هم بودن که زمان جنگ به همراه ما علیه صدام میجنگیدن چرا نباید این ها رو که الان حاکمان عراق هستند برادر خطاب نکرد

  3. ملت برید تحقیق کنید ببینید تحریک کننده و آغاز کننده نزاع و دشمنی بین عراق و ایران کی بوده؟! سخنرانی های ماههای قبل از شروع جنگ رهبران دو کشور رو ببینید.

  4. لعنت بر ظلم
    لعنت بر جنگ
    روح همه شهدای جنگ ایران و عراق شاد. از اون طفل های معصوم گرفته تا سالخورده ها.
    شهید همیشه زنده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا