اجتماعی

یک کارشناس آموزش و پرورش: انگیزه وزیر از گفتن تغییر کتاب‌های درسی بر‌اساس جنسیت بعد سیاسی دارد تا آموزشی

خبرمهم: محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش: آخرین جمله رضا مراد‌صحرایی هم این بود که آمریکا اسپایدرمن درست می‌کند درحالی‌که ما خودمان حاج قاسم سلیمانی داریم. آخر این چه حرفی است که وزیر می‌گوید. اصلا این‌ها قابل مقایسه هستند؟!

رضا مراد‌صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین می‌گوید باید کتب درسی را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم و باید فرهنگ حیا را در سراسر جامعه نهادینه کنیم.

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، در همین زمینه محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش به مطهره حیدری، خبرنگار خبرهای فوری مهم گفت: در‌حال حاضر مسئله کمبود معلم در آموزش و پرورش وجود دارد و خبرهایی داریم از اینکه این موضوع در سراسر کشور وجود دارد. همچنان با گذشت دو سال از رتبه‌بندی اما و اگرهای خیلی زیادی وجود دارد یا خبری که در آن گفته شده بود ۳۰ درصد مدارس کشور ایمن نیستند یا اینکه بیش از ۷۰ درصد مدارس اصلا مناسب آموزش‌های امروز و مطابق با جهان نیستند، یا طبق برآوردهای رسمی بیش از ۱میلیون و برآوردهای غیر رسمی بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز از تحصیل جاماندند.

نیک‌نژاد افزود: در حال حاضر ما مشکلات زیادی در حوزه آموزش و پرورش داریم از مشکلات ریز و درشت مدیریتی گرفته تا مشکلات تعویض مدیر و… (که همچنان اعتراضاتی برای عوض شدن این‌ها وجود دارد) حتی اینکه خود وزیر آموزش و پرورش در‌آستانه استیضاح است، من نمیدانم باز کردن یک فایل جدید از مشکلات چه لزومی دارد؟ من تحلیلم این است که آقای وزیر جایگاهی بین  معلمان، خانواده‌ها یا ذی‌النفعان آموزش و پرورش ندارد، این هم به خاطر دلایل متفاوتی است. اما همین آقای وزیر کسانی را در مجموعه حاکمیت دارد که از او حمایت می‌کنند، حالا این پشتیبان‌ها ممکن است از طرف دولت باشند مثل رئیس‌جمهور یا خارج از دولت (افرادی مثل خانم علم‌الهدی و خانواده‌شان) که گفته شده در‌حال حاضر حامی وزیر هستند و با اینکه مراد‌صحرایی در آستانه استیضاح است اما حتی نمایندگان مجلس هم از او پشتیبانی می‌کنند که چرا باید استیضاح شود.

کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: درحالیکه من به عنوان یک معلم که بیست و چند سال است در آموزش و پرورش حضور دارم و پیگیر مسائل هستم می‌گوییم وزیر فعلی آموزش و پرورش سزاوارترین وزیر برای استیضاح است. چون تا الان هیچ کاری نکرده و در بین سایر دولت‌های اصلاح‌طلب، میانه‌رو و اصول‌گرا شاید ضعیف‌ترین وزیر باشد. 

محمدرضا نیک‌نژاد تاکید کرد: اقداماتش هم به نظر می‌آید به دست آوردن دل پشتیبانانی است که تا به امروز از او حمایت کردند و البته نهادهایی هم که در کشور نفوذ دارند مثل حوزه علمیه، فشار می‌آوردند به آموزش و پرورش که چرا دانش‌آموز تراز جمهوری اسلامی هنوز پرورش پیدا نکرده. آن‌ها چون خارج از فضای آموزش و پرورش هستند نمی‌دانند که بچه‌ها و خانواده‌ها امروز به چه سمت و سویی می‌روند. به هر‌حال این‌ها حرفشان را می‌زنند و خواسته‌هایشان را مطرح می‌کنند و آموزش و پرورش هم امکان کاری را که ان‌ها می‌خواهند ندارد، بنابراین فکر می‌کنم انگیزه وزیر از گفتن‌ این صحبت‌ها، بعد سیاسی و حفظ کردن موقعیت خودش را دارد تا بعد آموزشی. 

وی در ادامه افزود: ضرورت این کار این است که اگر فرض کنیم با حسن نیست این حرف را زده باشند، باید بگوییم که ما می‌خواهیم مجموعه از پسرها و دخترها را برای زندگی در آینده آموزش دهیم به طور یکه هم بتوانند گلیم خودشان را از آب بکشند و هم گلیم جامعه را. خب در اینجا محروم کردن یک سری از آموزش‌ها برای دانش‌آموزان در واقع هم یک ظلم به دانش‌آموز است و هم جامعه را در آینده دچار مشکل می‌کند. در اینجا اول باید ببینیم جداسازی‌هایی که در این چند دهه انجام گرفته به کجا رسیده و چه نتیجه‌ای داده. از طرفی ببینید درسته که این بچه‌ها پسر یا دختر هستند اما در خانواده پسران با خواهر و مادر و دختران با پدر و برادر در ارتباط هستند، زمانی که بزرگتر می‌شوند می‌خواهند با همسرشان ارتباط بگیرند پس در اینجا هر‌ دو جنس دختر و پسر نیازمند داشتن یک سری آگاهی برای زندگی بهتر و داشتن خانواده خوب در آینده هستند.

به طور مثال من اگر به عنوان یک مرد ویژگی‌های همسرم را به عنوان یک جنس مخالف بدانم و او را بشناسم و در مقابل او نیز مرا بشناسد خب قاعدتا یک زندگی بهتری خواهیم داشت. خب حالا ما بعد از این ازدواج صاحب فرزند خواهم شد که باید نیازهای فرزند خود را  بدانیم حالا چه دختر باشد و چه پسر. 

نیک‌نژاد تاکید کرد: پس شناخت افراد از جنس مخالفشان بسیار ضروری است. بنا‌این ما برعکس گفته‌های وزیر یک خلا بزرگی داریم که بچه‌های این نوع آموزش‌ها را نمی‌بینند و ما باید آن‌ها را  نسبت به شناخت همدیگر آموزش دهیم تا نسل‌هایی که بسیار با فضای مجازی ارتباط دارند بتوانند در یک فضای مناسب حضور داشته باشند و آسیب نبینند. 

یک نکته مهمی دیگری هم وجود دارد و آن هم این است که در فرهنگ دینی خود هم توضیح‌المسائل داریم که یک سری آگاهی‌هایی به افراد می‌دهند و برای آموزش روحی افراد به کار می‌روند. این کتب‌ هیچ وقت برای زنان و مردان جداگانه نبوده و چندین قرن است که در خانواده‌ها وجود دارد و کسی را هم منحرف نکرده . جالب است که وزیر با این حال گفته کتاب‌های دینی و تربیتی را می‌خواهد براساس نوع جنسیت دانش‌اموزان تغییر دهد. مگر توضیح‌الماسائل زنانه مردانه دارد؟ 

وی در ادامه گفت: این وزیر آموزش و پرورش هر حرفی که می‌زند مشکل ساز می‌شود در‌حالیکه خود آموزش و پرورش دچار مشکلات زیادی است واین فضایی که ایشان ایجاد می‌کنند که می‌خواهد در رسانه‌ها حضور داشته باشد فقط دردسرساز است. 

نیک‌نژاد اضافه کرد: آخرین جمله رضا مراد صحرایی هم این بود که آمریکا اسپایدرمن درست می‌کند درحالی‌که ما خودمان حاج قاسم سلیمانی داریم. آخر این چه حرفی است که وزیر می‌گوید. اصلا این‌ها قابل مقایسه هستند؟! این‌ها مشکلاتی است که ما با این وزیر جوان و ناپخته داریم. 

محمدرضا نیک‌نژاد افزود: خانم علم‌الهدی همسر رئیس‌جمهور عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستند و در این وزارت آموزش و پرورش نفوذ دارند، شنیده‌ها حاکی از آن است که ایشان از مرادصحرایی حمایت می‌کنند و نمی‌گذارند که استیضاح شود. البته من هیچ مدرکی برای این جریان ندارم و فقط طبق شنیده‌ها این را گفتم. 

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش در پایان گفت: مدیریت در گستره‌های مختلف یک ابزاری نیاز دارد که این وزیر فعلی آموزش و پرورش ندارد. یک زمانی است که فردی تجربه‌اش را از زمان معلمی‌اش بدست می‌آورد. یک زمانی هم هست که یک نفر تجربه آکادمیک دارد و در این زمینه تخصص‌های لازم را یاد گرفته. اما این وزیر نه تجربه معلمی دارد و نه مدرکی که بتواند از مهارت‌های آن استفاده کند.

آموزش و پرورش نیاز به یک وزیری دارد که در زمینه آموزشی و تربیتی آموزش دیده باشد. اما زمانی هم هست یک نفر سرکار می‌آید که هیچ کدام از این ویژگی‌ها را ندارد اما تلاش می‌کند و می‌تواند روی ذی‌نفعان آموزش به نحوی اثر می‌گذارد که می‌گویند درست است که این بلد نیست اما تلاشش را می‌کند. اما مراد‌صحرایی حتی تلاشش را هم نمی‌کند. فقط یک سری قول‌هایی در زمینه ‌های مختلف مثل پاداش بازنشستگی معلمان، رتبه‌بندی و… را می‌دهد که تا الان هیچ کدام عملیاتی نشده است. و به جای اینکه خودش را دغدغه‌مند نشان دهد و پیگیر حل موضوع کمبود معلم شود، هر روز یک موضوعی را در رسانه‌ها می‌گوید که جایگاه خودش را تخریب می‌کند. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا