اجتماعی

لایحه ارتقای امنیت زنان برگرفته از احکام اسلامی است

خبرمهم: علت تغییر نام این لایحه از نام حمایت زنان در برابر خشونت، در دولت قبلی به لایحه ارتقای امنیت زنان در مقابل سوء‌رفتار، به این دلیل است که چون مواد لایحه توسعه پیدا کرده، سوء‌رفتار جنبه‌های وسیع‌تری از خشونت را در‌برمیگیرد وگرنه علت خاصی ندارد.

فاطمه رحمانی، عضو کمیسیون اجتماعی و فراکسیون زنان در گفتگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای و مهم در‌خصوص لایحه ارتقای امنیت زنان در مقابل سوءرفتار گفت: علت تغییر نام این لایحه از نام حمایت زنان در برابر خشونت، در دولت قبلی به لایحه ارتقای امنیت زنان در مقابل سوء‌رفتار، به این دلیل است که چون مواد لایحه توسعه پیدا کرده، سوء‌رفتار جنبه‌های وسیع‌تری از خشونت را در‌برمیگیرد وگرنه علت خاصی ندارد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، این لایحه موضوع و جامعه هدفش زنان است. رحمانی در پاسخ به این سوال که در این مدت شاهد یک سری برخوردهای غیر‌قانونی با زنان مثل ریختن سطل ماست روی سر زنان بی حجاب بودیم، با توجه به اینکه این لایحه برای حمایت از امنیت زنان بوجود آمده، آیا مجازات‌هایی را برای این نوع از آمران امر به معروف در نظر دارد یا خیر؟ گفت: من تایید نمی‌کنم رفتار کسی را که به اسم آمر به معروف سطل ماست را روی سر خانمی ریخته اما به هرحال عدم رعایت قانون هم نوعی کج رفتاری است. ولی در این لایحه هم حتما سوء‌رفتار مد نظر است. و قطعا از بعضی از توهین‌ها به منزلت و کرامت خانم‌ها پیشگیری می‌کند. فاطمه رحمانی در‌خصوص مجازات قتل‌های ناموسی در این لایحه گفت: مجازات‌های در نظر گرفته شده در این لایحه قطعا باعث کاهش خشونت برٔعلیه زنان می‌شود. به عنوان مثال در این لایحه بحث این است که اگر کسی با طراحی قبلی، قتل عمدی را انجام دهد که یا به طور مثال ولی دم باشد یا کسی را نداشته باشد که طلب قصاص کند، مجازات برایش طبق ماده ۶۱۲ تشدید شده و از ۳سال تا ۱۰سال به۱۰ تا ۱۵ سال تغییر کرده. البته این لایحه مسائل خاص خود را در‌رابطه با خانم‌ها در محیط‌های خانواده، جامعه و شغلی دربردارد. عضو کمیسیون اجتماعی وفراکسیون زنان نسبت به ادعای فمنیستی بودن این لایحه توسط مخالفان گفت: ما باورمان این است که احکام لایحه ارتقای امنیت زنان، فمینیستی نیست و برگرفته از احکام اسلامی و براساس دغدغه‌های انقلاب است. ما در این لایحه خواستیم در حد خودمان پاسخی بدهیم به دغدغه‌های رهبری.
در بحث دیه هم مخالفان می‌گویند در این لایحه دیه زنان دیده شده مردان دیده نشده، خب این لایحه جامعه هدفش زنان است و علی القاعده باید در‌برگیرنده مسایل زنان باشد. به هر‌حال ما باورمان این است که می‌توانیم بعضی از همکاران را متقاعد کنیم.

گفتگو: فاطمه رحمانی، عضو کمیسیون اجتماعی و فراکسیون زنان
موضوع: لایحه ارتقای امنیت زنان در مقابل سوءرفتار
مصاحبه: مطهره حیدری
تاریخ: ۲۴ فروردین ۱۴۰۲

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا