اجتماعی

امسال وضعیت ذخایر آبی کشور عادی است

خبرمهم: معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: نسبت به پارسال، حدود ۲۶ درصد افزایش را در وضعیت ذخیره سازی سد‌های کشور داشته ایم.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، آقای هاشم امینی گفت: حدود ۲۷ میلیارد مترمکعب ذخیره در سد‌های کشور وجود دارد؛ هرچند میزان این ذخایر نسبت به بلند مدت ۶۴ درصد تقریبا کاهش پیدا کرده، ولی نسبت به پارسال، حدود ۲۶ درصد افزایش را در وضعیت ذخیره سازی داشته ایم که به علت بارش‌های خوب بهاری بوده و امسال وضعیت ذخایر آبی کشور عادی است.

او می‌گوید: سالانه فقط حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب حاصل از بارش باران در ایران را می‌توانیم استفاده کنیم که ۹۲ درصد از این آب به حوزه کشاورزی، ۶ درصد به شرب و بهداشت مردم و ۲ درصد به صنعت و سایر مصارف می‌رسد. متوسط بارندگی سالانه در دنیا، حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلی متر در سال است، اما به علت اقلیم خشک و نیمه خشکی که ایران دارد، این عدد در کشور ما متوسط ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر است و یک چهارم دنیا بارش داریم.

به گفته معاون بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با وجود آن که ۹۷ درصد کره زمین از آب پوشیده شده، فقط ۳ درصد آن آب شیرین است. از کل آب‌های موجود در سطح جهان نیز، فقط ۰.۵ درصد آن در دسترس بشر قرار دارد که به آن، آب در دسترس و تجدیدپذیر گفته می‌شود. از حدود ۲۷۰ میلیارد مترمکعب بارش سالانه ایران، تقریبا ۱۸۴ میلیارد مترمکعب در اثر تبخیر و تعرق از بین می‌رود؛ ۱۳ میلیارد مترمکعب هم به رودخانه‌های مرزی، خلیج فارس و دریای خزر می‌ریزد.

آقای امینی در حالی خبر افزایش حدود ۲۶ درصدی ذخایر سدهای کشور برای امسال را اعلام کرد که دیروز آقای فیروز قاسم زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور خبر داده بود، با سپری شدن ۲۴۸ روز از سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تا ۷ خرداد، میزان کل حجم آب در مخازن سد‌های کشور به حدود ۲۷.۰۶ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته، بیانگر ۶ درصد کاهش است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا