اجتماعی

فلسفه صیانت، مصون ماندن مردم از توطئه‌ها و تخریب‌هاست

خبرمهم: گفتگوی ویژه با دکتر قدیری‌ ابیانه، استاد علوم ارتباطات و مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام در رابطه با رد احتمال ۹۰ درصدی طرح صیانت

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، در این گفتگو دکتر قدیری ابیانه در خصوص بیانات غلامرضا نوری غزلجه، عضو کمیسیون طرح صیانت برای رد احتمال ۹۰ درصدی طرح صیانت، در پاسخ به این سوال که آیا واقعا طرح صیانت رد میشود یا خیر؟ گفت:

من از جزئیات طرح صیانت اطلاعی ندارم، ممکن است مخالفت‌هایی با جزئیاتش باشد اما اصل صیانت از حقوق مردم یک اصل روشن جهانی است، بالاخره شبکه‌های اجتماعی یک رسانه، خیلی قدرتمند هستند و ما همانطور که در قانون مطبوعات داریم باید حفاظت از توهین یا تهمت از طریق مطبوعات،نسبت به حقوق فردی که مورد تهمت قرار گرفته انجام بشود.
همچنین رسانه‌ای که نقش زننده تهمت را دارد، باید جدای از انتشار پاسخ، میزان خسارت وارده را هم پرداخت نماید. به طور مثال در کشور آمریکا آقای ترامپ مدعی است در نرم افزار انتخابات تقلب صورت گرفته، به همین خاطر به آن شرکت رفته و تقاضای میلیارد‌ها دلار خسارت میکند. پس نمی‌شود ما شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هارا باز بگذاریم تا هر اتهام بی‌اساسی، علیه اشخاص گفته شود.
بنابراین با طرح صیانت، نویسنده خبر و مدیر مسئول نشریه‌ای که مطلب در آن چاپ شده مجرم به حساب می‌آیند.  پس ما در اینجا باید با توجه به قانون مطبوعات بین آزادی مطبوعات با آزادی تهمت، دروغ و فریب تفاوت قائل شویم. لذا باید طرحی برای صیانت از حقوق مردم با بررسی جزییات آن بررسی شود. در مجلس هم اگر مخالفتی با اجرای این طرح شده، دو حالت دارد یا اینکه با اصل صیانت از آرای عمومی مخالفت کرده باشند که خب بعید است اکثریت این مجلس مخالف حمایت از حقوق مردم مقابل تهمت‌ها و فریبکاری باشند. اما ممکن است در جزییاتش و اینکه چه چیزی صحیح و چه چیزی تهمت محسوب میشود و چگونه باید آن را منعکس کرد که جبران شود، اختلاف دیدگاه باشد و به دنبال طرح قانون عادلانه تری باشند.

سایت های ایرانی توسط پلیس فتا دنبال میشوند

دکتری قدیری ابیانه نسبت به زیر ساخت و توانایی‌های لازم در کشورمان برای اجرای طرح صیانت تصریح کرد: سایت‌هایی که مرکز آنها داخل کشور است و منتشر کننده‌ی آنها هم مشخص است، توسط پلیس فتا دنبال می‌شوند اما زمانی که منعکس کننده‌ی شایعات در کشور، سرورهای خارجی باشند، لازم است از دستگاه حقوق آن کشور استفاده و اعلام جرم شود.
که خب این مسئله به امنیت موضوع بستگی دارد، به این دلیل که گاهی یک موضوع آنقدر مهم است که در قبال آن سفارت خانه وحتی وکیل خصوصی درگیر می‌شوند. در بسیاری از موارد هم دولت هایی که حامی شبکه‌های فاسد و این نوع از اتهامات هستند حمایت کننده به حساب می‌آیند و مجازات و اتهاماتی که به کشورهای دیگر مثلا ایران و شخصیت های ایرانی وارد میشود را پیگیری نکرده و تازه اجازه و انتشار مطالب کذب را هم می‌دهند.  

فلسفه اصلی طرح

 عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در آخر برای هدف کلی صیانت تاکید کرد: هدف این طرح همانطور که از اسمش پیداست، صیانت از حقوق مردم به حساب می‌آید تا هر‌کسی نتواند بدون سند یا منبع معتبر مطلبی را بیان کرده و موجب اتهام، توهین، تخریب و آسیب به دیگران شود. فلسفه اصلی این طرح مصون ماندن مردم از توطئه‌ها و تخریب‌هاست که خب این حق اصلی مردم به حساب می‌آید.

مصاحبه کننده: فاطمه سادات حاج سید جوادی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا