اجتماعی

مهرشاد سهیلی که بود و چه کرد؟

خبرمهم: ماجرای مهرشاد سهیلی نوجوان 17 ساله‌ی ملقب به جوانترین فرمانده‌ی قرارگاه این روزها خیلی خبرساز شده و مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است و برای همین قراره امروز به این سوال پاسخ بدهیم که مهرشاد سهیلی که بود و چه کرد؟

ماجرای مهرشاد سهیلی نوجوان ۱۷ ساله‌ی ملقب به جوانترین فرمانده‌ی قرارگاه این روزها خیلی خبرساز شده و مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته.  و برای همین قراره امروز به این سوال پاسخ بدهیم که مهرشاد سهیلی که بود و چه کرد؟

مهرشاد سهیلی متولد ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ در دزفول است. پدرش دامدار و مادرش خانه دار است و هر دوی آنان باسواد هستند. البته مهرشاد حتی دیپلم هم نگرفت و ترک تحصیل کرد تا در حوزه تحصیل کند اما بعد از یک سال از حوزه هم انصراف داد. داستان شهرت مهرشاد از جایی شروع شد که مستند و رپورتاژ آگهی‌هایی درباره‌ی او و اقداماتش در صداوسیما و بعضی از رسانه‌ها با عنوان «فرمانده قرارگاه فرهنگی، جهادی حضرت مهدی» و «نوجوان‌ترین فرمانده کشور» منعکس شد و به مرور مهرشاد به عنوان یک پدیده‌ی عجیب در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و همه را حیرت زده کرد.

مهرشاد نوجوانی بود که راه صدساله را یک شبه طی کرده بود و با رسانه‌ای کردن فعالیت های جهادی و خیریه اش خودش را مشهور کرده بود و لقب جوان‌ترین فرمانده قرارگاه کشور را از برخی رسانه ها کسب کرده بود در حالی که فقط ۱۶ سال داشت.

او در ابتدا در مصاحبه ای با فرهیختگان خودش را تعزیه خوان و هیاتی معرفی میکنه و طبق گفته های خودش میخواسته که خبرنگار و تعزیه خوان حرفه ای بشود.

بعد از جریاناتی که شنیده شده حتی پای نهادهای امنیتی هم به آنها باز شده، سهیلی از «فرماندهی» قرارگاه جهادی‌اش انصراف میده و به سراغ اداره  یک موسسه فرهنگی در قم میره و به نظر هم قصد نداشت دست از مطرح کردن خودش و موسسه‌ش در رسانه‌ها بردارد.

ماجرای همراه اول:

این طور که به نظر می آید یکی از درآمدهای اصلی مهرشاد و قرارگاه جهادی اش از دیداری با همراه اول حاصل شده  که طبق گفته ی خودش یک روز وقتی مهرشاد از کنار برج اداری همراه اول رد شده تصمیم گرفته به مدیرعامل این مجموعه زنگ بزند و از او برای فعالیت هایش کمک بگیرد و بعد از چندساعت موفق به گرفتن قرار ملاقاتی با مدیرعامل شده که در نتیجه ی این ملاقات درآمد حاصل از پیامک های مناسبتی همراه‌اول به حساب مهرشاد واریز شده است. 

که طبق گفته ی خود مهرشاد بعد از هر مناسبت حدود ۲۰۰ میلیون تومان پول در حساب او می نشسته.

او توضیح نمیدهد که چطور توانسته در عرض چند ساعت با مدیر روابط عمومی همراه اول قرار ملاقاتی بگذارد که به راحتی به قرارداد تجاری هم برسد و باعث نشستن میلیارد ها پول در حسابش شود؛ رقمی که به گفته سهیلی بعد از هر مناسبتی به حساب او می رفته حدود ۲۰۰ میلیون تومان است که در طول فعالیت قرارگاه حضرت مهدی، یعنی از اوایل تا اواخر سال ۹۹، به بیشتر از یک میلیارد تومان رسیده است.

بخوانید:

البته مهرشاد ادعا میکند که این رقم را تماما برای اهدای نان و غذا به مردم و جهیزیه و کارهای خیریه هزینه کرده ولی هیچ آماری از نان و غذا ها و جهیزیه ها و فعالیت های خیریه اش در دسترس نیست.

تمام چیزی که ما میدانیم این است که او با بخشی از این پول یک خانه و یک ماشین خریده است که قیمت خانه بین ۵۳۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان اعلام شده، در اواخر سال ۹۹ هم یک نهاد نظارتی به فعالیتش مشکوک میشود که مهرشاد این شک را “حسادت” تلقی میکند. طبق گفته های خود مهرشاد، در پی حساسیت سازمان بسیج این خانه و ماشین فروخته شده و پول آن در اختیار سازمان بسیج قرار میگیره.

بخشی از فعالیت های سهیلی که ظاهرا تمایل زیادی به بیان کردن آنها ندارد، بروز اختلافات بین او و بسیج سازندگی است، هیچ کس نمیداند او چطور وقتی هنوز به سن قانونی هم نرسیده درخدمت بسیج سازندگی بوده است و حتی بعد از آن هم بخاطر انتشار یک گزارش انتقادی در خصوص فعالیت هایش در خبرگزاری فارس سردار یزدی را تهدید به استعفا کرد و وقتی هم به خواسته‌اش که حذف آن گزارش بود، نرسید استعفا داد و به سراغ سازمان جدیدش “موسسه امام صادق” رفت.

چیزی که این جا جای سوال دارد این است که اگر مهرشاد طبق گفته های خودش در اواخر سال ۹۹ از فرماندهی قرارگاه جهادی اش انصراف داده و آن جا را تعطیل کرده است، پس چرا حتی تا بعد از انتخابات ۱۴۰۰ خودش را فرمانده‌ی آن قرارگاه معرفی می کرده است؟ او حتی بعد از اعلام نتایج انتخابات ۱۴۰۰ با عنوان فرمانده قرارگاه جهادی حضرت مهدی یک پیام تبریک خطاب به ابراهیم رئیسی صادر کرد.

برسیم به بخش شهرت:

 مهرشاد سهیلی در سن ۱۵ سالگی از کتاب زندگی‌نامه خودش با عنوان “ستاره ای از غرب” رونمایی میکنه و حتی در مراسم رونمایی از کتابش که در شهر قم برگزار میشه، مقاماتی مثل آیت الله مصباح یزدی هم حضور پیدا میکنند  حالا این که یک نفر در ۱۵ سال زندگی چه زندگینامه‌ای قرار است برای ارائه داشته باشد را باید از خودش بپرسیم!

مهرشاد سهیلی توانست با دیدار هایی که با بیوت علما داشت، اعتماد و حمایت خیلی ها را به خودش جلب کند و طبق ادعای خودش حتی مشاور فرمانده کل سپاه برای حضور در رزمایش مومنانه موسیان از فرودگاه دزفول به موسیان رفته تا در مراسم رزمایش به مهرشاد کمک کند.

شبکه‌ی امید مستند دیدار مهرشاد سهیلی را با آیت الله مصباح پخش کرد و شبکه سه در روز میلاد امام علی از او دعوت کرد تا روی صحنه بیاد.

سهیلی حتی موفق شد با آیت الله جوادی آملی دیدار داشته باشد که بعدها صادق امامی خبرنگار روزنامه فرهیختگان در مصاحبه اش توضیح داد که مهرشاد در این دیدار خودش را تعزیه خوان معرفی کرده بوده و موضوع دیدار هم همین بوده. اما مهرشاد این دیدار رو طوری بازتاب داده که به نظر می رسید موضوعِ دیدار، قرارگاه جهادی مهرشاد سهیلی بوده است.

حمایت‌ها از مهرشاد سهیلی تا جایی پیش رفت که آیت الله موحدی کرمانی، امام جمعه تهران گفت: (صدا)

حتی حجت الاسلام مهدی ماندگاری در همایش همایش بزرگ حامیان آیت الله رئیسی در شهر موسیان درباره مهرشاد سهیلی گفت: (صدا) 

آنچه در انتها می دانیم:

ماجرای مهرشاد سهیلی و فعالیت های مشکوکش برای مدتی مسکوت ماند تا جایی که مصاحبه و گزارشی از روزنامه فرهیختگان منتشر شد و باعث شد نام مهرشاد سهیلی دوباره بر سر زبان ها بیفتد. و این گزارش روشن کرد که مساله ی مهرشاد سهیلی چیزی فراتر از اخبار رپورتاژ و دیدارهایش با علما بوده است. مساله بر سر چند میلیارد پولی است که به اسم کار خیر در حساب های مهرشاد سهیلی چرخیده است و مشخص هم نیست که برای کدام کار خیر خرج شده است.

 در گزارش منتشر شده توسط روزنامه فرهیختگان هم از شیوه چاپ کتاب زندگینامه مهرشاد که به سفارش شخصی از قم نوشته شده و بدقولی های سهیلی در پرداخت طلب نویسنده پرده برداری شده است. 

این گزارش باعث واکنش مهرشاد سهیلی شد تا حدی که در حساب کاربری اش توییت کرد: با توجه به ضرورت دفاع از حق خود و مبارزه با دروغ پراکنی و بی اخلاقی در فضای رسانه از روزنامه و خبرنگار فرهیختگان شکایت قضایی کردم و نتیجه دادگاه را حتما به اطلاع افکار عمومی خواهم رساند.

جالب اینجاست که مهرشاد سهیلی در حالی این را گفته است که هنوز به سن قانونی هم نرسیده است و برای ثبت شکایت در دادگاه باید با ولی اش حاضر شود!

صادق امامی هم در صفحه توییترش اعلام کرد که رسما شکایتش را علیه سهیلی مطرح کرده و برای دفاع از حیثیت قلم ادعای دروغین مهرشاد سهیلی را در دادگاه پیگیری میکند تا افرادی مانند او زیر پرچم گروه های جهادی با ارزش های انقلاب بازی نکنند.

بعد از تمام این بالا و پایین ها، در نهایت سه شنبه ۱۲ بهمن رئیس حوزه قضایی بخش موسیان از بازداشت مهرشاد سهیلی خبر داد و گفت:  با همکاری سربازان گمنام امام زمان(عج) مهرشاد سهیلی بازداشت و با قرار قانونی روانه زندان شد.

 حالا نیز همزمان با بازداشت مهرشاد سهیلی حساب اینستاگرام و وبسایت او نیز از دسترس خارج شده است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا