اجتماعیسلامت

کمبود « اکسیژن» در تنگنای کرونا

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، روند افزایشی شیوع کرونا و بستری روزانه بیش از دو‌هزار بیمار در بیمارستان (طبق آمار رسمی)، مراکز درمانی را با چالش کمبود اکسیژن مواجه کرده است. با وجود اینکه کپسول‌های اکسیژن، برای بیماران کرونایی که ریه‌های آنها درگیر شده، نقش حیاتی دارد حالا باید مسئولان به فکر تامین اکسیژن برای بیماران باشند. این موضوع را فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرده و گفته است: «مصرف اکسیژن در بیمارستان‌های کشور هیچگاه تا حد کنونی بالا نبوده است و اکسیژن‌رسانی به بیماران «نوعی چالش است. با اکسیژن‌سازها، کپسول‌های اکسیژن و مخازن اکسیژنی که تهیه شده، مشکلمان حل شده است.» او همچنین اعلام کرد که همه تخت‌های بیماران مبتلا به کرونا در تهران پر شده است. به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، «در این شهر ۹۴۰ بیمار در بیمارستان‌های دولتی و بیش از ۱۲۰۰ بیمار در بیمارستان‌های خصوصی و وابسته به ارگان‌ها بستری هستند.»

تهران تعطیل می‌شود؟‌

این خبر در شرایطی گفته‌ می‌شود که مسئولان استان تهران و نمایندگان شورای شهر و مجلس، خواستار تعطیلی این کلانشهر هستند. طبق آخرین اخبار در رابطه با تصمیمات برای تعطیلی تهران، قرار است اعضای شورای شهر با مجمع نمایندگان تهران جهت بررسی مشکلات پایتخت و موضوع تعطیلی دو هفته‌ای تهران به‌دلیل شیوع کرونا جلسه‌ای برگزار نمایند. بنا بر گفته زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران «رویکرد مجمع نمایندگان تهران از جمله حجت‌الاسلام تقوی نسبت به پیشنهادات شورای شهر برای تعطیلی تهران مثبت است و امیدواریم این دیدار و گفت‌و‌گو، زمینه‌ساز اقدامات مناسبی در جهت خدمت به شهروندان و خیر و صلاح عمومی شهر و شهروندان باشد.» از سوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران در پاسخ به این سوال که آیا با تعطیلات چند هفته تهران موافق هستید؟، گفت: تعطیلی تهران صرفا برای کنترل اپیدمی نیست بلکه برای فرصت احیا و ایجاد بازیابی توان کادر پزشکی است و براین اساس پیشنهاد ما تعطیلی دو تا سه هفته‌ای در تهران است. زالی همچنین معتقد است که « به‌نظر می‌رسد در اوج‌ها و پیک‌های بعدی کرونا به احتمال زیاد شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنیم». از روز چهارشنبه همچنین محدودیت‌های جدید برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، علاوه بر ۴۳ شهرستان قبلی، در ۴۶ شهرستان جدید و در مجموع در ۲۵ استان اجرا می‌شود. این محدودیت‌ها شامل مشاغل درجه سه و چهار است. گروه شغلی سه شامل مراکز آموزشی و فرهنگی، تالارهای پذیرایی و آرایشگاه‌ها می‌شود. گروه شغلی چهار نیز شامل مراسم‌ها و ورزش‌ها و همچنین کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و مراکز تفریحی می‌شود.

آخرین آمار کرونا در کشور

طبق آمار رسمی از سه‌شنبه (۱۳ آبان) تا چهارشنبه (۱۴ آبان)، ۸۴۵۲ مورد جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند و از این میان ۲۸۵۲ تن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند. همچنین در این مدت ۴۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و ۵۴۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس این آمار استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در شرایط قرمز قرار دارند./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا