اجتماعیسلامت

عوارض بیماری کووید-۱۹ بر اساس گروه‌های خونی مختلف

خبرمهم: محققان دریافتند که شواهد نشان می‌دهد، گروه خونی ممکن است بر خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید- ۱۹ تاثیر داشته باشد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  محققان اظهار کردند: افراد با گروه‌های خونی A، B  یا AB احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ نسبت به افرادی دارند که گروه خونی آنان O است. البته، میزان عفونت در افراد با گروه خونی نوع A، B  و AB مشابه است.

محققان دانمارکی در آزمایشی بر روی بیش از ۴۷۳ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ و مقایسه آنان با ۲.۲ میلیون نفر جمعیت عمومی به نتایجی دست یافتند. در میان بیماران مبتلا به کووید- ۱۹میزان کمتری از افراد با گروه خونی O و درصد بیشتری از آنان با گروه خونی A، B  و AB بودند.

بررسی دیگر بر روی ۹۵ بیمار وخیم مبتلا به کووید- ۱۹ در کانادا نشان داد که بیماران با گروه خونی A یا AB به‌ احتمال‌ زیاد به ونتیلاتور (تهویه مکانیکی) نیاز خواهند داشت و این نشان می‌دهد که بیماری کووید- ۱۹ به میزان بیشتری به ریه آنان آسیب می‌رساند.

نتایج بررسی نشان داد، بیمارانی با گروه خونی A و AB به دلیل نارسایی کلیه به دیالیز نیاز داشتند.

محققان گفتند: بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ با گروه خونی A و AB ممکن است نسبت به افراد گروه خونی نوع O یا B خطر ابتلا به اختلال عملکرد یا نارسایی اعضای بدن را بیشتر تجربه کنند.

آنان همچنین دریافتند که افراد با گروه خونی A و AB نسبت به گروه خونی O یا  B تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند و این نشان می‌دهد که بیماری در این افراد شدیدتر است.

دکتر میپیندر سخون، از دانشگاه بریتیش کلمبیا اظهار کرد: بخش مهم این بررسی، تمرکز بر تاثیر شدت گروه خونی بر بیماری کووید- ۱۹ است. آسیب ریه و کلیه بررسی‌شده و در تحقیقات آینده، تاثیر گروه خونی و بیماری کووید- ۱۹ بر سایر اندام‌های حیاتی بررسی خواهد شد. این بررسی نیاز به تحقیقات بیشتری برای ارائه نتایج، خواهد داشت.

با توجه به ادامه روند همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ و اینکه افراد بسیاری از وضعیت حاد بیماری نیز بهبود پیدا می‌کنند، لازم است که با استفاده از نتایج این بررسی، طبقه‌بندی افراد با عوارض طولانی‌مدت انجام شود./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا