اجتماعی

اینجا گیت‌ها هم دلتنگ‌اند/ غربت خانه‌هایی که «بیت‌الحسین» بودند

خبرمهم: سال گذشته و چندسال گذشته خانه‌های مردم این دیار «بیت‌الحسین» بودند و امروز جاده‌های خلوت و شهرِ پوشیده از ماسک و فاصله‌ها غربتی دیگر را برایمان آفریده است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، سال گذشته در چنین ایامی صدها هزار نفر از جاده‌های شهرمان در حال تردد بودند، از ایوان تا مهران و دهلران همه و همه یک صدا، یک دغدغه را داشتند، مبادا خدای ناکرده به زائری که قصد زیارت کرده است، سخت بگذرد.

امروز گیت‌های ورودی و خروجی شهر مهران هم دلنتگ غیبت زائرانِ رنجور از این فراق‌اند، اما به دلیل شرایط خاص کرونایی، دل محزون همه عاشقان اباعبدالله هیئتی است به وسعت کربلا که نوای «از دور سلام» را زمزمه می‌کند.

«محمد» یکی از جوانان مهرانی گفت: سال گذشته خانه‌ها و مسجد جامع شهر مهران مملو از زائران اربعین بود و کوچه‌ها و حیاط خانه‌های مهرانی پارکینگ زائران بود اما امسال مردم شهر دلتنگ زائران هستند.

«باقر» از کسبه تنها پاساژ شهر نیز گفت: دلم برای آن همه شور و شوق و صفا تنگ شده است، سال گذشته همه با هم اینجا ایستگاه صلوتی زده بودیم اما امسال خبری نیست، امیدواریم سال آینده این وضعیت دیگر تکرار نشود.

دلتنگی آن مرد ۶۵ ساله  که هر در چند سال گذشته به صورت افتخاری زمین  کنار خانه‌ی خود را به پارکینگ ماشین زائران تبدیل کرده بود هم دیدنی و هم شنیدنی است.

این دلتنگی‌ها تنها برای مردم نیست، مسئولان نیز با وجود دادن هشدارهای لازم مبنی بر عدم مراجعه به مرز مهران، از آن ایام یاد می‌کنند.

ناراحت هستیم و حسرت می خوریم

«قاسم سلیمانی‌دشتکی»، استاندار ایلام،  اظهار کرد: سال گذشته در چنین روزهایی بالغ بر ۳۲۰ هزار نفر در شبانه روز از مرز مهران تردد داشتند و امروز از اینکه بیماری منحوس کرونا ما را از این مهم بازداشته است ناراحت هستیم و حسرت می خوریم.

وی ادامه داد: دل همه ما برای آن روزها تنگ شده است و دقیقا مثل اینکه چیزی گم کرده‌ایم اما شیوع بیماری کرونا و پروتکل‌های ابلاغ شده دو کشور ایران و عراق تردد زوار اربعین را در مرزها ممنوع کرده است ولی همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی امر کردند امسال مردم اربعین را در منزل و خانه های خود برگزار می کنیم.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه امسال اربعین را به خانه‌های خود می‌آوریم، گفت: امسال اربعین مردم به شکل مقتضی در خانه‌های خود و یا مانند عزاداری‌های دهه اول محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌کنند.

استاندار ایلام در ادامه با اشاره به تصمیم ستاد ملی و استانی کرونا در خصوص مراسم اربعین گفت: بر این اساس در ایام اربعین راهپیمایی  و حرکت به سمت اماکن متبرکه ممنوع است و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مردم در منازل و از راه دور آیین اربعین را برگزار کنند.

تردد محدود در مرز مهران شایعه است

سردار «کیاست سپهری» فرمانده مرزبانی ایلام،  با اعلام این خبر، اظهار کرد: با گسیل تمام امکانات و تجهیزات و همچنین نیروهای ستادی و سازمان دوم رزم به مرز و واحدهای مرزی، ۴۳۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق کاملا مسدود است و هیچ گونه ترددی در آن صورت نمی‌گیرد.

فرمانده مرزبانی ایلام تصریح کرد: پایانه شهید سلیمانی مرز بین المللی مهران هم از سوی کشور عراق و هم از سوی دولت ایران بسته و تردد در آن صورت نمی گیرد، الباقی مرز، معابر نفوذی و وصولی در طول نوار۴۳۵ کیلومتری مرز مشترک با کشور عراق با سیستم های الکتریکی و اپتیکی، موانع فیزیکی و نیروی انسانی تقویت شده و هرگونه تحرک در این مرز تحت رصد و کنترل کامل است، هیچ گونه ترددی در مرزهای ایلام امکان پذیر نیست.

سپهری تاکید کرد: با توجه به وضعیت کرونایی پیش آمده ، انسداد مرز در دو کشور ایران و عراق، تشدید اقدامات کنترلی در مرزها، عدم امکانات و زیرساخت خدمات دهی به زوار و عواقب ناشی از دستگیری عابرین غیرمجاز در مرزها مردوم و هموطنان عزیز به شایعات توجه نکنند بنا به فتوای مقام معظم رهبری (مدظله) مراسم اربعین را در خانه های خود و با رعایت دستورالعمل ها وپروتکل های بهداشتی به انجام برسانند.

ویروس کرونا ،افتخار خدمت رسانی به زائران ابا عبدالله الحسین (ع) ، را از مردم و پلیس ایلام گرفت

جانشین انتظامی استان، خدمت رسانی به زائران ابا عبدالله الحسین (ع) را افتخاری بزرگ برای پلیس ایلام دانست و گفت : ویروس کرونا ، توفیق خدمت رسانی به زائران عتبات عالیات را ازمردم و نیروی انتظامی سلب کرد.

سرهنگ «شهاب عزیززاده» در جلسه تعاملی با نهادهای دولتی و روسای پلیس های تخصصی ،بیان داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی که فرمودند:«امسال اربعین حسینی را در خانه برگزار کنیم» به علت گسترش ویروس کرونا ،افتخار خدمت رسانی به زائران حسینی (ع) را نداشتیم.

وی افزود: در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و با توجه به عدم پذیرش زائران از سوی کشور عراق و بسته بودن مرزها، با حضور فعال در محورهای مواصلاتی منتهی به مرز مهران ، ضمن پایش شبانه روزی از تردد به سمت مرز جلوگیری خواهیم کرد.

عزیززاده با بیان اینکه وظیفه اصلی نیروی انتظامی در این ماموریت، تامین نظم و امنیت بویژه در مسیر تردد زائران بود، خاطر نشان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد ملی کرونا ،امسال راهپیمایی بزرگ اربعین برگزار نخواهد شد و به نوعی این توفیق از ناجا برای خدمت به عاشقان حسینی(ع) سلب شده است.

جانشین انتظامی استان ایلام، گفت: به واسطه مجاهدت‌های کارکنان خدوم نیروی انتظامی و همه دستگاه‌های نظامی، امنیتی و قضائی تا امروز امنیت با ثبات و مثال زدنی را در استان شاهد بوده ایم.

عزیز زاده به مشتاقان عتبات عالیات توصیه کرد: به شایعات عده ای از افراد که دربستر فضای مجازی با برنامه ریزی های هدفمند، قصد تحریک مردم و تشویق آنان به نقض مصوبات ستاد ملی کرونا در خصوص راهپیمایی اربعین دارند توجه نکنند و پلیس نیز با این گونه شایعه سازان و هنجارشکنان برخورد قانونی خواهد کرد.

قرائت زیارت اربعین به صورت خانوادگی و در منازل برگزار می شود

حجت الاسلام چراغی پور، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان ایلام، هم گفت : با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا و با هماهنگی و تمهیدات اندیشیده شده، زیارت پرفیض اربعین، ساعت ١٠ صبح پنجشنبه ١٧ مهرماه ( روز اربعین حسینی) همصدا با ملت بزرگ ایران توسط مردم ولایت مدار استان ایلام در منازل نیز قرائت می شود.

وی گفت : قرائت زیارت اربعین بصورت پخش زنده از صدا و سیما بوده و  از طریق مناره مساجد، بقاع متبرکه استان و سیستم های صوتی سطح شهر نیز طنین انداز خواهد شد./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا