اجتماعیفرهنگی

اضطراب کنکور ضرب‌ در استرس کرونا

خبرمهم: با توجه به افزایش مبتلایان و جان‌باختگان بیماری کووید ۱۹ داوطلبان خواستار تعویق زمان برگزاری کنکور هستند

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  فشار و استرس آزمونی‌ سرنوشت‌ساز یک‌ طرف و ماجرای ویروس کرونا هم طرف دیگر؛ داوطلبان کنکورهای سراسری، کارشناسی ارشد و همچنین دکتری، ‌این‌روزها نگران برگزاری آزمون در فضایی بسته و محیطی شلوغ‌اند و یک‌صدا خواستار تغییر زمان برگزاری آزمون‌های خود هستند. خلاصه سخن این داوطلبان به این صورت است که «چرا در شرایط اوج دوباره ویروس کرونا و در زمانی ‌که مردم را به خانه‌نشینی ترغیب می‌کنید، می‌خواهید ده‌ها هزار داوطلب را برای چندین ساعت کنار هم بنشانید و سلامت آنها را به خطر بیندازید؟». در سمت دیگر، مدیر سازمان سنجش آموزش کشور و همچنین وزارت علوم می‌گویند حق دانشگاه‌رفتن جوانان این کشور را نمی‌تون نادیده گرفت و از آماده‌بودن شرایط برای برگزاری آزمون در شرایطی امن می‌گویند. ماجرا حالا به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها هم کشیده شده و این داوطبان در هفته‌های گذشته، هزاران نوشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر و حتی در ساعاتی، کنکور را به خبر اصلی رسانه‌های مجازی هم تبدیل کرده‌اند. این داوطلبان که با کلید‌واژه «سلامت دانشجو» مشغول فعالیت برای تغییر زمان برگزاری این آزمون‌ها هستند، از لزوم توجه بیشتر به سلامت و در نتیجه تغییر زمان آزمون می‌گویند؛ هرچند مسئولان برگزاری می‌گویند زمان قابل ‌تغییر نیست و حتی افراد مبتلا به این بیماری ویروسی نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. در تازه‌ترین اخبار البته قرار است همین هفته مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش به ماجرا ورود کنند و این به امید تازه داوطبان تبدیل شده است.

کنکورهای   سراسری   چه   زمانی   برگزار    می‌شوند؟

چند سال است که کنکور دکتری در اسفند و کنکور کارشناسی ارشد هم در اوایل اردیبهشت برگزار می‌شود؛ اما امسال ماجرا به شیوه دیگری پیش رفت و تاکنون دو بار زمان برگزاری این آزمون‌ها تغییر کرده و عقب افتاده است. اکنون قرار است این آزمو‌ن‌ها در اواخر تیر و مرداد برگزار شوند و همین زمان برگزاری، با نارضایتی بعضی از داوطبان روبه‌رو شده است. تاریخ برگزاری فعلا به این صورت است که کنکور دکتری ۹۹ روز پنجشنبه ۲۶ تیر، کنکور کارشناسی ارشد روزهای دوم و سوم مرداد، کنکور سراسری روزهای ۳۰ و ۳۱ مرداد، همچنین کنکورهای فنی‌وحرفه‌ای و کارشناسی ناپیوسته روز جمعه ۱۴ شهریور برگزار ‌شود. این همان تاریخ تأکیدشده از سوی مسئولان و مورد انتقاد داوطبان است.

داوطلبان   چه    می‌گویند؟

تأکید مسئولان بر قطعی‌بودن زمان برگزاری این آزمون‌ها، داوطلبان را به جنب‌و‌جوش انداخته که به هر شکل ممکن، این تاریخ را تغییر دهند و آزمون را به شرایطی امن‌تر منتقل کنند. «امیرحسین» یکی از این داوطلبان است که با شرایط کنونی باید ۲۶ تیر آزمون دکتری را تجربه کند و اوج‌گرفتن دوباره ابتلا به ویروس کرونا او را نگران کرده است. این دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «این همه مدت تأکید کردند که مردم در خانه بمانید، بیرون نروید، مراقب سلامتی خود و دیگران باشید، حالا می‌خواهند در یک روز چند هزار آدم را در محیطی سربسته کنار هم بنشانند. این منطقی است؟ اگر فقط یک نفر کرونا داشته باشد، می‌دانید چه می‌شود؟ چهار، پنج ساعت همه باید کنار هم بنشینیم و در یک فضا نفس بکشیم و این واقعا خطرناک است». امیرحسین به تعطیلی کلاس‌های دانشگاه و حتی برگزاری مجازی امتحان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید برگزاری کنکور در این شرایط یعنی نابودی همه این زحمت‌ها: «ما این همه مدت در خانه ماندیم، کلاس نرفتیم و حتی امتحانات را هم آنلاین برگزار کردیم، حالا همه این زحمت را در یک روز به باد دهیم؟ چطور همه‌چیز قابل تغییر و تعطیلی است، غیر از کنکور؟ چرا حاضر نیستید کمی هزینه کنید و آزمون را به شیوه‌ای دیگر یا در زمانی مناسب‌تر برگزار کنید؟». مشابه این سخنان و انتقادها را می‌توان از زبان دیگر داوطلبان هم شنید. «امیرعلی» دانشجوی کارشناسی فیزیک است که حالا خود را برای آزمون کارشناسی ارشد آماده می‌کند؛ اما امیدوار است تاریخ آزمون تغییر کند. او دراین‌باره می‌گوید: «واقعا بحث من درسی یا مثلا تنبلی نیست. اتفاقا ما امسال فرصت خیلی بیشتری برای درس‌خواندن داشتیم؛ اما استرس و ترس روز امتحان رهایمان نمی‌کند. اگر کرونا بگیریم، واقعا چه کسی جواب‌گو است؟». او می‌گوید به استرس کنکور نمی‌شود استرس سلامت را هم افزود و این شرایط را ویرانگر می‌داند: «خود کنکور بالاخره ترس و استرس خودش را دارد و حالا نگرانی سلامت و ترس از کرونا را هم اضافه کنید؛ نمی‌شود واقعا! من امیدوارم مسئولان از نگاه ما هم ماجرا را ببینند و روش درستی پیدا کنند. سلامت این همه جوان را نمی‌شود همین‌طور به خطر انداخت». داوطبان زیادی نگرانی‌های مشابهی را  می‌گویند و خواسته اصلی خود را برگزاری آزمون در شرایطی بهتر و امن بیان می‌کنند.

سنجش:   حتی  بیماران   هم   شرکت    کنند

نگرانی داوطلبان البته با نگرانی مسئولان برگزاری آزمون متفاوت است و هر سمت ماجرا دلایلی را مطرح می‌کنند. مسئول برگزاری آزمو‌ن‌های سراسری در ایران، سازمان سنجش آموزش کشور است که سخنگوی این سازمان، «فاطمه زرین‌آمیزی»، از امکان شرکت افراد مبتلا به ویروس کرونا در این آزمون‌ها گفته است. او در توضیح این موضوع گفته است: «با توجه به گسترش ویروس کرونا در کشور، دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد خواستار برگزاری آزمون در شهر محل سکونتشان هستند؛ اما این امر امکان‌پذیر نیست. ما فقط برای جلوگیری از تجمع، حوزه‌های امتحانی را به نسبت سال قبل افزایش داده‌ایم». او درباره نحوه حضور داوطلبان مبتلا به کرونا در جلسه آزمون هم گفته است: «مکان مجزایی برای داوطلبانی که بیماری خاصی داشته باشند، در نظر گرفته شده است. این داوطلبان باید گواهی از پزشک را که تأییدکننده بیماری باشد، داشته باشند. زمانی که کارت ورود به جلسه روی سایت قرار می‌گیرد، این داوطلبان باید به باجه‌های رفع نقص «نماینده تام‌الختیار حوزه» مراجعه یا قبل از آن با سازمان سنجش مکاتبه کنند». مسئولان سنجش البته در روزهای گذشته بارها از فراهم‌بودن شرایط لازم برای برگزاری آزمون‌ها در شرایط امن هم سخن گفته‌اند. سخنگوی سنجش پیش از این دراین‌باره گفته است: «از ورود داوطلبان مبتلا به کرونا به حوزه امتحانی برای شرکت در کنکور جلوگیری نمی‌شود، فقط داوطلبان باید زودتر بیماری خود را اعلام کنند. این افراد در فضای ایزوله آزمون خواهند داد و برای سایر داوطبان هم شرایط امنی ایجاد خواهد شد».

وزارت  علوم:  حق  ورود به دانشگاه   را   نمی‌توان   سلب   کرد

ماجرای تغییر زمان برگزاری آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها با واکنش وزیر علوم هم روبه‌رو شده است؛ «منصور غلامی» دراین‌باره تأکید بر برگزاری آزمون‌ها در زمان مشخص دارد و می‌گوید حق ورود به دانشگاه را نمی‌توان نادیده گرفت. او هفته پیش و درباره زمزمه‌های تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری وزارت علوم گفته است: «به‌هیچ‌عنوان زمان برگزاری هیچ‌کدام از این آزمون‌ها تغییر نخواهد کرد؛ چراکه تمام محاسبات برگزاری این آزمون‌ها در وزارت علوم اندیشیده شده است». غلامی البته تأکید کرده شرایط برای برگزاری امن آزمون فراهم است: «در حال حاضر فاصله‌گذاری برای نشستن داوطلبان در این آزمون‌ها تعیین شده است؛ به طوری که محل قرارگرفتن هر صندلی و فاصله لازم با صندلی‌های پس و پیش داوطلبان برای برگزاری آزمون‌ها تعیین شده است».
غلامی با اشاره به اینکه آزمون‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهند شد، افزود: امکانات بهداشتی مثل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به اندازه کافی از سوی مراکز برگزاری آزمون فراهم شده و مسئولان برگزارکننده آزمون‌ها در روزهای نزدیک به هریک از آزمون‌ها، آموزش‌های لازم را خواهند دید. یکی از تدابیر اندیشیده‌شده این است که در محل درِ ورودی مراکز برگزاری آزمون، سلامت داوطلبان کنترل خواهد شد و تمامی پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری این آزمون‌ها رعایت و اجرا خواهد شد. وزیر علوم البته دلیل این تأکید به برگزاری آزمون‌ها را تغییر چندباره آنها می‌داند: «امسال دو بار زمان برگزاری آزمون‌های سال ۹۹ جابه‌جا شد؛ درحالی‌که برای هریک از این تاریخ‌ها شرایط لازم از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به‌منظور برگزاری بهتر آزمون فراهم شده بود؛ بنابراین آماده برگزاری آزمون‌ها در زمان‌های تعیین‌شده هستیم؛ چراکه تغییر و جابه‌جایی زمان هریک از آزمون‌ها موجب خواهد شد در سال آینده گروهی از داوطلبان امکان ورود به دانشگاه را نداشته باشند». او البته در روزهای گذشته بارها بر حق داوطلبان برای ورود به دانشگاه تأکید کرده است: «این حق داوطلبان است که سال آینده در دانشگاه‌ها حاضر باشند. اگر به هر دلیلی حق ورود به دانشگاه‌ها برای این افراد ضایع شود، وزارت علوم نمی‌تواند مسئولیت آن را بپذیرد. به همین جهت تمام تلاش ما این است که داوطلبانی که زحمت کشیده‌اند و آمادگی حضور در آزمون را پیدا کرده‌اند، با خیال راحت در آزمون‌ها شرکت کرده و با سلامت این مرحله را طی کنند».

نتیجه   چه   خواهد  شد؟

توضیحات بالا به‌خوبی شرایطی کنونی و دو موضع متفاوت داوطبان و مسئولان را نشان می‌دهد و حالا پرسش اصلی این است که نتیجه این کش‌مکش چه خواهد بود؟ به نظر می‌آید پاسخ این پرسش را باید در جلسات این هفته و روزهای پیش‌رو پیدا کرد؛ برای مثال یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس از سناریوهای مختلف سخن گفته است. «مهدی اسماعیلی» دراین‌باره و در گفت‌و‌گو با «خانه ملت» گفته است: «سناریوهای مختلفی درباره نحوه برگزاری کنکور وجود دارد که لغو یا کوتاه‌کردن زمان آزمون برای حفظ سلامت داوطلبان از این سناریوها محسوب می‌شود»و او با تأکید بر اینکه برگزاری کنکور سراسری، ارشد و دکتری بستگی به شرایطی دارد که با آن مواجه خواهیم شد، توضیح داده: «در اولین نشست کمیسیون آموزش در هفته آتی، به این موضوع خواهیم پرداخت و با حضور مسئولان اجرائی دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد». نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جان و سلامت داوطلبان مهم‌ترین فاکتور در برگزاری آزمون است، گفته است: «باید منتظر ماند و دید کرونا در زمان برگزاری آزمون در چه وضعیتی خواهد بود و با سنجش شرایط در آن مقطع باید تصمیم‌گیری کرد. قطعا در صورت تشدید شیوع ویروس، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان کنکور را به‌صورت عادی برگزار کرد و سناریوهای مختلف را باید بررسی کرد که قطعا لغو یا کوتاه‌کردن زمان کنکور از طریق کاهش سؤالات، یکی از راهکارهایی است که می‌توان آن را در کمیسیون آموزش در حضور وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش بررسی کرد». این توضیحات نشان می‌دهد همچنان امکان تغییر تاریخ و شرایط برگزاری آزمون‌های سراسری در ایران وجود دارد و به نظر می‌آید داوطلبان فعال ‌در شبکه‌های اجتماعی هم به این روزنه‌های امید دل ‌بسته‌اند/شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۷ دیدگاه ها

  1. آقا کی گفته ما خواهان تعویق کنکوریم؟ مسخره بازیارو جمع کنید. کل مملکت بازه حتی سفره خونه ها دارن کار میکنن بعد فقط مشکل کرونا با کنکوره؟ سر همین تعویق کنکور دکتری من الان سرباز شدم و تو پادگان هیچکی براش مهم نیست که ما آدمیم. هرچی زحمت و تلاش کشیدم داره بر باد میره و این آخرین فرصته که بخوام قبول شم و ایست خدمت بزنم. لطفا یه کمی هم به فکر پسرا باشید که در معرض سربازین

  2. تو رو خدا کنکور برگزار کنید این بچه ها خسته شدند همون جور که امتحانات نهایی برگزار شد کنکور برگزار کنید دیگه این بچه ها خیلی خسته هستند خانواده ها خسته هستند تو همه دنیا برگزار شده

  3. من واقعا متاسفم برای این مسئولین اگه یک نفر که یک سال زحمت کشیده خونده و بره کنکور بده و کرونا بگیره و بعدم بمیره بهتره یا ی کم صبر کنن اونایی ک ناراحتین از اینکه نشستین برنامه ریزی کردین برا تاریخ کنکور و شرایط وردی دانشگاه شما ها حاضر نیستین بخاطر جون یک میلیون کنکوری دوباره بشینین برنامه ریزی کنین اصلا وظیفه شما برنامه ریزی هست
    تورو خدا اینارو ب گوش سنحش برسونید ممنون

  4. جون جدتون کنکور ارشد ‌برگزار کنین ، خسته شدیم انقد عقب انداختین با فاصله و حوضه های بیشتر برگزار کنین

    الکی هم از زبون ما چیزی ننویسید
    ممنون

  5. بالاخره که چی؟
    کی میدونه کی شرایط عادی میشه؟
    تا کی به تعویق بیفته؟
    مگه الان مردم کنار هم تو اتوبوس و مترو و هواپیما نیستن؟
    اینایی که اعتراض میکنن ، یعنی اصلا از خونه بیرون نمیرن؟ تو جامعه نیستن؟
    پلاک گذاری رفتید این روزها؟ ادارات رفتید؟ همه جا شلوغی و ازدحامه فقط کنکور خطرناکه!!!!!!؟

  6. گویا سازمان سنجش یک روش خارق العاده داره برای کنترل کرونا که تمام دنیا رو انگشت به دهان میکنه,خاک بر سر وزارت بهداشت کنن یذره از سازمان سنجش یاد بگیر ! ببین چقدر با اعتماد به نفس میخوات کرونا رو شکست بده تو کنکور.شهر قرمز کیلو چنده داداش , داوطلب کرونا داره هم بیات.باید همون اول میدادیم سازمان سنجش کنترل کنه اوضاع رو.اینا مغز کل هستن چون روش هایی که میخوان استفاده کنن برای کنترل داوطلب ها و حفظ سلامتی داوطلب ها تاحالا به ذهن کسی نرسیده برا همینه که تاحالا کرونا رو نتونستن کنترل کنن.دمت گرم سازمان سنجش.بعدش یه عده قدر نشناس که فقط فکر خانواده و سلامتیشون هستن میگن تعویق بیافته.شما مثلا تحصیل کرده هستین؟برگزاری کنکور سرموقع و بهم نخوردن برنامه های سازمان سنجش واجبه یا سلامتی خانوادتون و خودتون؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا