اجتماعیاقتصادیسیاسی

نرخ خرید تضمینی گندم دلیل استیضاح حجتی

خبرهای فوری: سرپرست وزارت کشاورزی می گوید اوراسیا جانشین عراق خواهد شد

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، دولت در روزهای ابتدایی ماه جاری با یکی از قدیمی ترین وزرای اقتصای خود خداحافظی کرد و پس از قبول استعفای محمود حجتی از سوی حسن روحانی، رییس جمهور عباس کشاورز، معاون او را به عنوان سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرد. هرچند هنوز نزدیک به دو ماه تا زمان قانونی معرفی وزیر جدید به مجلس باقی مانده اما هنوز دولت برنامه خود برای این مجموعه را اعلام نکرده و مشخص نیست آیا کشاورز برای وزارت کشاورزی به مجلس معرفی خواهد شد یا سرانجام گزینه ای دیگر برای دریافت رای اعتماد راهی بهارستان می شود.

با این وجود، سرپرست وزارت کشاورزی روز گذشته (یکشنبه) با برگزاری یک نشست خبری به برخی ابهام ها درباره عملکرد این وزارتخانه پرداخت و برنامه های خود به شرط وزیر شدن را تشریح کرد.

کشاورز در بخشی از این نشست به خرید گندم تضمینی به عنوان یکی از پاشنه آشیل های این وزارتخانه در سال های گذشته پرداخت و یکی از دلایل مطرح شدن دوباره استیضاح حجتی را همین موضوع اعلام کرد. او گفت: عدم تعیین قیمت موردنظر کشاورزان برای خرید تضمینی گندم موجب شد که وزیر کشاورزی تا آستانه استیضاح برود که این روند باید اصلاح شود. در سال گذشته میزان تولید گندم به میزان کافی و مورد نیاز کشور بود اما براساس برآوردهای موجود تولید صورت نگرفت.

سرپرست وزارت کشاورزی همچنین واردات محدود گندم از سوی وزارت صمت را تایید کرد و افزود: این واردات برای ذخایر استراتژیک و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شود که ارتباطی با وزارت جهاد کشاورزی ندارد.

او در واکنش به اصلاح قیمت تضمینی گندم در سال زراعی جاری نیز بیان کرد: اطلاعی در این مورد ندارم و در دولت و در شورای اقتصاد نیز چنین موضوعی مطرح نشده و در دستور کار قرار ندارد، بنابراین به نظر نمی رسد که تغییری در این نرخ صورت گیرد. قیمت جو در سال گذشته در مواردی از گندم بالاتر بود که این امر منجر به تغییر الگوی کشت در مناطق شد و این در حالی است که اکنون قیمت جو ۲۵درصد پایین تر از گندم است؛ باتوجه به بذری که دراختیار کشاورزان قرار داده شده است به نظر نمی رسد از میزان تولید گندم در سال گذشته کاسته شده باشد، هر چند که نتوانستیم به اندازه برآورد خرید تضمینی داشته باشیم.

یکی از سیاست هایی که انتقاد سرپرست وزارت کشاورزی را برانگیخته سیاست واردات محصولات کشاورزی در کشور است. او در این باره اظهار کرد: ما به عنوان مسوول تولید بخش کشاورزی نمی توانیم در برابر تصمیمات واردات یک تنه بایستیم، به طوری که در مواردی در محصولاتی مانند شکر و برنج به اندازه بیش از یک سال واردات انجام شده که این امر منجر به سرکوب تولیدات داخلی می شود و رویکرد واردات در کشور نگران کننده است. برخی دوستان موضوع واردات کالا با تکنولوژی را با یکدیگر مخلوط می کنند که بنده معتقدم در بخش کشاورزی نیازمند واردات تکنولوژی هستیم و نباید از ورود دستاوردهای روز دنیا به کشورمان جلوگیری کنیم.

کشاورز با بیان اینکه از تک نرخی شدن ارز در کشور استقبال می کنیم، گفت: قیمت ارز در گذشته به صورت تصنعی پایین نگه داشته شده بود که اکنون شفاف تر شده است و این امر شرایط مناسبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم آورده است. در صورتی که ارز تک نرخی شود و هیچ نوع ارزی حتی به واردات نهاده های تولید اختصاص نیابد قیمت مرغ ۳۰ هزار تومان می شود که این موضوع در کوتاه مدت باعث خوشحالی مرغداران خواهد بود اما جامعه نمی تواند پذیرای این موضوع باشد و باید زمان آن را مدیریت کند. برای کالاهایی که به صورت نهایی به کشور وارد می شود باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را برداشته و به آنها ارز نیمایی اختصاص داده شود اما اختصاص ارز دولتی کالاهای واسطه ای برای تولید و مصرف باید تداوم یابد. به طوری که به واردات مرغ نباید ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد اما به نهاده های آن این ارز باید اختصاص یابد.

یکی دیگر از مسائلی که در روزهای گذشته فضای کشاورزی و صادرات ایران تحت تاثیر قرار داده بحث ممنوع شدن واردات برخی کالاها به عراق است که در میان آنها تعدادی از محصولات کشاورزی صادراتی ایران به این کشور نیز دیده می شود. سرپرست وزارت کشاورزی ضمن آنکه از بررسی شرایط سخن گفته، فرصت های بازاری جدید ایران را نیز برای جبران محدودیت های فعلی قابل اتکا می داند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با ممنوعیت صادرات ۱۷ محصول کشاورزی عراق گفت: هر کشوری به دلایل مختلف ممکن است اجازه واردات محصولات کشاورزی به کشور خود ندهد یا بر آنها تعرفه بگذارد و از این طریق آن را مدیریت کند. استدلال عراقی ها آن است که در آن محصولات به خودکفایی رسیده اند اما ما نیز بررسی می کنیم که این خودکفایی به طور واقعی انجام شده یا کشور دیگری را جایگزین آن کرده اند. با ورود به منطقه تجاری اوراسیا تجارت و محصولات کشاورزی ایران رونق می گیرد که می تواند جایگزین مناسب برای بازار عراق باشد. باید توجه داشت که فصل تولید عراق با تولید محصولات کشاورزی ما مطابق نبود اما اوراسیا منطبق است./اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا