فناوری

۱۰ تکنولوژی نوظهور سال ۲۰۱۹

خبرهای فوری: مجمع جهاني اقتصاد واقع در سوييس و يكي از بزرگ‌ترين سازمان‌هاي جهان است كه بيش از 1000 شركت نام‌آور اقتصادي و تجاري در آن عضويت دارند. اين مجمع اخيرا ليست بالاترين تكنولوژي‌هاي نوظهور در سال 2019 را منتشر كرده است.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، هر ساله، نخبگان گروه‌های غیرانتفاعی گزارشی از لیست تکنولوژی‌هایی که آنها معتقدند در ۵ سال آینده موثر واقع می‌شوند را ارایه می‌دهند. همچنین کمک به جامعه و اقتصاد از سایر ملاک‌های انتخاب است و انتظار می‌رود موارد انتخاب شده مورد توجه محققان و سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

لیست سال ۲۰۱۹ دارای تکنولوژی‌های نوظهور مهم و قابل توجهی است. بیوپلاستیک یا پلاستیک سبز در صدر این لیست قرار دارد. بیوپلاستیک‌ها از مواد طبیعی ساخته می‌شوند که این موارد پلاستیک‌های تجدیدپذیر را با عنوان یوپلاستیک شکل می‌دهند. این امر بیوپلاستیک‌ها را در جایگاهی بسیار متفاوت از پلاستیک‌هایی قرار می‌دهد که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، همان‌هایی که از پترولیوم تولید می‌شوند. گسترده شدن استفاده از پلاستیک‌های صنعت پتروشیمی در سراسر جهان موجب بالا آمدن محل‌های دفن زباله و آسیب به اقیانوس‌های جهان شده است. گزارش مجمع جهانی اقتصاد یادآوری می‌کند که استفاده از پلاستیک‌های تجدیدپذیر در آینده می‌تواند به اندازه زیادی این آسیب محیطی را کاهش دهد.

فرآیند جایگزینی پترولیوم که پلاستیک بر پایه آن ساخته می‌شود، چند سالی است که در حال توسعه است. سلولز نام ماده‌ای است که از دیواره‌ بافت‌های گیاهی کشف شده و ماده دیگری که در این زمینه توسعه یافته لیگنین یک پلیمر پیچیده ساخته شده از واحدهای مولکولی فنیلپروپان است که برای افزایش دوام ماده می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

زمانی که این دو ماده ترکیب می‌شوند، اصطلاحا پلاستیک سبز تولید می‌شود که نسبت به پلاستیک‌های عادی که بر پایه پترولیوم ساخته می‌شوند، دارای قدرتی مشابه اما دوامی طولانی‌تر است. این گزارش می‌افزاید که این مواد را می‌توان به راحتی به دست آورد بدون آنکه مجبور به استفاده از منابع تولید مواد غذایی شد. کارشناسانی که در تهیه این گزارش نقش داشته‌اند بر این امر توافق دارند که قبل از اینکه بیوپلاستیک به صورت گسترده بتواند مورد استفاده مردم دنیا قرار بگیرد، باید کارهای زیادی انجام بشود. به‌طور مثال این فرآیند نیازمند هزینه کردن پول زیادی است و به مقادیر زیادی آب و زمین نیاز دارد.

به هر حال نخبگان توافق دارند که در آینده این روش‌های نوظهور و مواد تجدیدپذیر می‌توانند گام بلندی برای تقویت و رفتن به سوی آنچه «اقتصاد دورانی» می‌خوانند، باشد. اقتصاد دورانی سیستمی اقتصادی است که هدف آن کمینه کردن هدررفت است در حالی که بیشتر منابع موجود تولید شود.

روبات‌های اجتماعی در لیست مذکور در جایگاه بعدی قرار دارند. این گزارش آورده است که این ماشین‌ها طراحی شده تا با افراد همراهی و تعامل کند در حالی که تلاش به ایجاد ارتباط احساسی دارد. چنین روبات‌هایی با روش‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی قدرت یافته‌اند. آنها از دوربین‌ها و حسگرهایی استفاده می‌کنند که چهره و فعالیت‌های انسان‌ها را تشخیص می‌دهند. این امر می‌تواند شامل حرف زدن انسان، حرکت‌های بدن و احساسات باشد.

با گذشت زمان، این روبات‌های اجتماعی باید بتوانند شکل و هوش اجتماعی و احساسی خود را توسعه دهند. این روبات‌ها طوری طراحی شدند که موضوعات کمک به ارایه اطلاعات، تسهیل‌گری و سایر شکل‌های کمک‌رسانی را یاد می‌گیرند. همچنان که آنها بیشتر توسعه یافته قلمداد شوند، این ماشین‌های اجتماعی می‌توانند برخی مسوولیت‌های جاری انسان‌های کارگر را بپذیرند. مجمع جهانی اقتصاد گزارش داده؛ گسترش جهانی فروش این روبات‌ها که برای کمک به انسان‌ها طراحی شده‌اند به عدد تخمینی ۵.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است. اما این مجمع پیش‌بینی می‌کند که این بازار تا ۱۹ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۵ همراه با فروش ۶۵ میلیون روبات در هر سال گسترش پیدا می‌کند.

اما عنوان سوم لیست مجمع جهانی اقتصاد برای تکنولوژی‌های نوظهور، گروه در حال رشد لنزهای خیلی کوچک است. برای سال‌های زیاد تولید لنزهای خیلی کوچک محتمل نبود اما این مجمع گزارش داده که مهندسان اخیرا روش‌هایی برای ساخت نسخه‌های کوچک‌تر و سبک‌تر از لنزهایی که با مواد معدنی ساخته می‌شود را کشف کرده‌اند. کارشناسان معتقدند که این لنز‌ها می‌توانند موجب جمع و جورتر شدن میکروسکوپ‌ها و سایر وسایل آزمایشگاه‌ها شوند که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در رده چهارم این لیست کشف نوعی پروتیین در بدن انسان است که می‌تواند موج تخریب سلول‌های سرطانی در آینده شود.

رده پنجم کودهای هوشمند قرار گرفتند که بهترین شرایط رشد را برای گیاه فراهم کرده و بر حسب نیاز گیاه به آهستگی مواد مغذی را در اختیار آن قرار می‌دهد.

در رده ششم تکنولوژی «همکاری از راه دور» حضور دارد. تکنولوژی حضور از راه دور در واقع احساسی است که فرد هنگامی که آنلاین هست دارد و احساس می‌کند در دنیای دیگری است و حضور دوردست نیز معنا شده است.

این تکنولوژی ترکیبی از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، سیستم ۵G شبکه اینترنت و سنسورهای پیشرفته است. این تکنولوژی به این معناست که افراد از دوردست می‌توانند خود را به‌طور مثال در یک جلسه فرض کنند و احساس دست دادن با یکدیگر و لمس کردن را داشته باشند و پزشک از راه دور می‌تواند با مریض‌های خود کار کند در حالی که هر دو فکر می‌کنند در یک اتاق هستند.

تکنولوژی ردیابی بسته‌بندی مواد غذایی، رآکتورهای امن‌تر هسته‌ای، ذخیره‌سازی اطلاعات در DNA و ذخیره‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر با باتری‌های لیتیوم به ترتیب در رده هفتم الی دهم قرار گرفته است. /روزنامه اعتماد مترجم: محمدجواد موسوی زاده

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا