بین المللی

کمبود شدید امکانات درمانی در آفریقا در بحبوحه شیوع کرونا

خبرمهم: سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که در بیمارستان‌های عمومی سراسر ۴۱ کشور آفریقایی با صدها میلیون جمعیت در مجموع کمتر از ۲۰۰۰ دستگاه ونتیلاتور وجود دارد و این در حالی است که ایالات متحده آمریکا به تنهایی بیش‌ از ۱۷۰ هزار دستگاه ونتیلاتور دارد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، سودان جنوبی، یک کشور ۱۱ میلیون نفری تنها چهار ونتیلاتور، جمهوری آفریقای مرکزی با پنج میلیون نفر جمعیت، سه ونتیلاتور و لیبریا نیز با همین جمعیت تنها شش دستگاه ونتیلاتور در اختیار دارد که یکی از آن‌ها متعلق به سفارت آمریکا در این کشور است.

هم‌چنین ۱۰ کشور آفریقایی فاقد هرگونه دستگاه ونتیلاتور در بیمارستان‌های خود هستند.

نابرابری‌هایی مانند این‌ها فقط بخشی از دلایلی است که مردم را در سراسر آفریقا در مواجهه با شیوع کرونا ویروس ترسانده و این نگرانی وجود دارد که شیوع کروناویروس در کشورهایی با سیستم‌های درمانی ضعیف فاجعه‌آمیز باشد.

این شکاف‌ها چنان پیچیده شده است که بسیاری از متخصصان نگران کمبودهای مزمن وسایل بسیار اساسی‌تر مورد نیاز برای کاهش سرعت انتشار بیماری و معالجه بیماران در این قاره هستند، مواردی مانند ماسک، اکسیژن و حتی موارد اصولی‌تری همچون آب و صابون.

طبق اعلام سازمان ملل متحد، کمبود صابون و آب جاری تمیز در قاره آفریقا به حدی است که تنها ۱۵ درصد از آفریقایی‌های ساکن منطقه آفریقای سیاه در سال ۲۰۱۵ میلادی به امکانات اولیه برای شست‌وشوی دست دسترسی داشتند. این وضعیت در کشوری همچون لیبریا وخیم‌تر است، به گونه‌ای که ۹۷ درصد از خانه‌ها در سال ۲۰۱۷ میلادی آب تمیز و صابون نداشتند.

نیازهای مردم آفریقا برای مقابله با شیوع کروناویروس بسیار ساده بوده و موارد پیشرفته‌ای نیستند.

اگرچه تست‌های محدود بدان معنی است که نمی‌توان مقیاس واقعی مبتلایان را در این قاره دانست اما چندین کشور آفریقایی شیوع رو به رشد این بیماری را گزارش می‌دهند.

آمارها حاکی از آن است که موارد ابتلا در گینه هر شش روز و غنا هر ۹ روز یک بار دو برابر می‌شود. آفریقای جنوبی بیش از ۲۶۰۰ مورد ابتلا و کامرون نزدیک به ۱۰۰۰ مورد ابتلا را موفق به تایید شده‌اند.

البته بین ۵۵ کشور آفریقا نیز اختلافات بزرگی وجود دارد. آفریقای جنوبی با اقتصاد و سیستم درمانی قوی تعداد زیادی ونتیلاتور دارد و این در حالی است که بورکینافاسو، یکی از اولین کشورهای غرب آفریقا که درگیر همه‌گیری کووید-۱۹ شد تنها ۱۱ ونتیلاتور برای جمعیت ۲۰ میلیون نفری خود در اختیار دارد.

آمارها در حالی منتشر شده که بسیاری از کشورهای آفریقایی با توجه به تبعات سیاسی این آمارها حاضر به اعلام اطلاعات مربوط به امکانات درمانی خود از جمله تعداد ونتیلاتورهایی که دارند، نیستند.

بنا بر گزارش نیویورک تایمز، سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرد که در ۴۳ کشور از ۵۵ کشور آفریقا کمتر از ۵۰۰۰ تخت در بخش مراقبت‌های ویژه وجود دارد که معادل حدود پنج تخت در ازای هر میلیون نفر می‌شود و این آمار در مقایسه با حدود ۴۰۰۰ تخت در هر میلیون در اروپا بسیار پایین است./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا