بین المللی

تنها راه نابودی تهدید سلاح‌های هسته‌ای از نظر گوترش

خبرهای فوری: دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی گفت: تنها راه حقیقی از بین بردن تهدید ناشی از سلاح های هسته ای، ‌ از بین بردن آنها است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، به گزارش روز  پنجشنبه مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، آنتونیو گوترش در پیامی به مناسبت  روز بین المللی امحای کامل سلاح های هسته ای ۲۶ سپتامبر برابر  امروز چهارم مهر ضمن فراخوان دولت های دارای سلاح های هسته ای به خلع سلاح گفت: سلاح های هسته ای تهدیدی استثنایی و بالقوه برای موجودیت سیاره ما هستند. هرگونه استفاده از سلاح های هسته ای یک فاجعه انسانی خواهد بود.

وی افزود: پیشرفت های زیادی در راستای کاهش این خطر  به عمل آمده است اما امروز می شنوم نه تنها این پیشرفت متوقف شده است بلکه در مسیر عکس به عقب می رود. ارتباط بین کشورهای دارای سلاح های هسته ای به سبب عدم اعتماد تیره شده است. بیهوده گویی های خطرناک در باب کاربری سلاح های هسته ای رو به افزایش است. یک مسابقه تسلیحات هسته ای کیفی در  حال انجام است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام خود ادامه داد: ساختار نظام کنترل سلاح های هسته ای که با تلاش فراوان به دست آمده است، دارد نخ نما می شود. گام ها و اقدامات صورت گرفته در راه خلع سلاح دیگر چندان یکپارچه نیست. نگرانی من از بازگشت به عادات بد گذشته است که بار دیگر  کل دنیا را گرفتار تهدید به نابودی هسته ای خواهد ساخت.

گوترش افزود: در آخرین ماه انقضای پیمان منع موشک های هسته ای میان برد  دنیا یک مانع ارزشمند جنگ هسته ای را از دست داد. من به طور  جدی ایالات متحده آمریکا و روسیه را به تمدید توافق نامه «شروع دوباره»   برای تامین ثبات و زمان برای مذاکرات اقدمات آینده کنترل تسلیحات تشویق می کنم. همچنین بار دیگر از همه کشورهای طرف دعوت می کنم تا برای ارزیابی موفق ۲۰۲۰ از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای با هم همکاری کنند.

وی ادامه داد: معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای همچنان به عنوان سنگ بنای خلع سلاح اتمی و نظام منع گسترش باقی می ماند. پیمان منع جنگ افزارهای هسته ای نمایانگر نگرانی های بسیاری از کشورها در باره تهدید رو به افزایش سلاح های هسته ای است و پیمان جامع منع آزمایش های هسته ای به عنوان یک اقدام به تعویق افتاده، باقی است.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: بار  دیگر تمام دولت ها را به اجرای کامل تعهدات خود فرامی خوانم. همچنین از دولت های دارای سلاح های هسته ای می خواهم گفتمان ضروری که لازم برای جلوگیری از استفاده از سلاح های هسته ای است را آغاز کنند و بر  سر برداشتن گام های عملی فوری برای خلع سلاح هسته ای توافق کنند.

گوترش تاکید کرد: سلاح های هسته ای خطری غیرقابل قبول برای بشریت ایجاد می کنند. تنها راه حقیقی از بین بردن تهدید ناشی از  سلاح های هسته ای، از بین بردن سلاح های هسته ای است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا