اقتصادیبین المللی

اثر سال نو میلادی بر بازار طلای ایران

خبرهای فوری: بازار طلای ایران تحت تاثیر تحولات سال نو میلادی قرار دارد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، ابراهیم محمدولی درباره این مسئله می‌گوید افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی بر نرخ طلا در بازارهای داخلی موثر است و به همین دلیل بهای طلا و سکه در کشور افزایش پیدا کرده با این‌حال بسیاری از سایت‌های اعلام قیمت اونس و شاخص‌های اقتصادی در زمان سال نو میلادی، تعطیل می‌شوند و دسترسی به قیمت را دشوار می‌کنند که این موضوع در ایجاد جو روانی رشد قیمت‌ها در داخل تاثیر دارد.

به اعتقاد رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، تداوم جنگ تجاری آمریکا و چین نیز در این ارتباط موثر بوده و باعث افزایش تقاضا برای طلا و به تبع آن رشد قیمت این فلز قیمتی شده است. او می‌گوید اونس طلا در بازارهای جهانی هفته گذشته نوسان زیادی را تجربه کرد و روند افزایشی داشت به طوری که از حدود هزار و ۴۹۷دلار به هزار و ۵۱۱ دلار رشد کرد.

‌همچنین برخی عوامل داخلی نیز در رشد قیمت‌ها موثر بوده‌اند که البته بیشتر باعث تردید در دادوستدها و رکود شده‌اند اما به‌طور قطع می‌توان گفت با توجه به نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی، اکنون میزان حباب سکه به صفر رسیده و واقعی شده است.او در توصیف آخرین وضعیت بازار طلا در کشور می‌گوید نوسان‌های بازار طلا در هفته‌های گذشته باعث تردید خریداران و رکود در بازار طلا شده است.

ضمن اینکه تجربه دوره‌های گذشته نیز نشان می‌دهد هر زمان نوسان در بازار طلا زیاد شده، میزان معاملات بازار کاهش پیدا کرده و رکود حاکم شده است. به‌گفته او کاهش استقبال مردم از طلای آبشده ناشی از مشکلاتی است که برای برخی خریداران طلای آبشده ایجاد شد و میزان تقاضا برای این نوع طلا با هدف سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است .

‌می‌توان گفت میزان تقاضا برای خرید طلای آبشده اکنون به ۱۵ تا ۲۰ درصد کم شده در حالی که در دوره‌ای حتی به ۶۰ تا ۷۰درصد از مجموع معاملات بازار طلا می‌رسید. در عوض به‌دلیل از بین رفتن حباب سکه و واقعی شدن قیمت آن، میزان تقاضا برای سکه رشد کرده است.
تا جایی که سکه تمام بهار آزادی طرح جدید آخر وقت دیروز چهار میلیون و ۷۲۰هزار تومان فروخته و چهار میلیون و ۶۲۰هزار تومان خریداری شد.

خرید و فروش سکه طرح قدیم هم به‌ترتیب با نرخ چهار میلیون و ۶۷۰هزار تومان و چهار میلیون و ۵۷۰هزار تومان انجام شد. طبیعتا به‌خاطر افزایش قیمت تقاضا برای سکه‌های کوچک‌تر افزایش پیدا کرد تا نیم‌سکه دو میلیون و ۴۲۰هزار تومان و ربع‌سکه به قیمت یک میلیون و ۴۸۰هزار تومان برسند. قیمت سکه یک گرمی ‌نیز در حالی که قیمت یک گرم طلا ۴۷۶هزار تومانی بود، به ۹۴۰هزار تومان رسید. البته که عیار سکه گرمی‌با عیار گرم طلای ۱۸عیار تفاوت دارد. /هفت صبح

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا