اقتصادی

موانع ورود سرخابی‌ها به بورس چیست؟

خبرمهم: کارشناس بازار سرمایه درباره علل و موانع ورود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بورس توضیحاتی داد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با موانع ورود سرخابی ها به بورس، اظهار کرد: برای ورود شرکت ها به بازار سرمایه  یک سری مشکلات ظاهری و محتوایی وجود دارد.او ادامه داد: مشکلات ظاهری به این معنی است که هر شرکتی می‌خواهد وارد بورس شود، باید شرایطی را احراز کند. مانند سودآوری سالیانه، داشتن صورت‌های مالی منظم، داشتن حسابرس، داشتن اساسنامه و.. قطعا این دو تیم این شرایط را ندارند و نمی‌توانند احراز کنند. حتی این شرکت‌ها اصلا سود آوری نیز ندارند.

او در ادامه گفت: مشکل محتوایی نیز همان نا به سامانی است که از بعد اجتماعی به وجود می‌آید. زیرا زمانی که شرکت ها وارد بورس شوند، احتمال خرید آن‌ها از جانب کسی که صلاحیت نداشته باشد، وجود دارد و ممکن است که مجامع آن‌ها با مشکل مواجه شود. در هر صورت اگر شکل ظاهری و احراز شرایط ورود به بورس این شرکت‌ها را در نظر نگیریم، از نظر ذات محتوایی ورود این دو باشگاه به بورس باید با ظرافت خاصی همراه باشد تا مسئله مالکیت آن‌ها به طرفداران این دو باشگاه صدمه نزند.

تاجبر بیان کرد: مشکل بحث سیاسی است. به نظر من هر کس که موافق ورود این شرکت‌ها به بورس هستند، می‌داند که این کار به راحتی امکان پذیر نیست؛ بنابراین ورود این شرکت‌ها به بورس به آسانی اتفاق نمی‌افتد و من نیز نسبت به ورود آن‌ها به بورس در کوتاه مدت خوش بین نیستم. چندین سال است که این بحث مطرح است، اما اقدامی انجام نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه ورود این دو باشگاه به بورس چه تبعات اجتماعی می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: اکنون مالکیت این دو باشگاه در دست دولت است. به هر حال دولت نیز به نمایندگی از مردم این باشگاه‌ها را اداره می‌کند و سوء استفاده‌ای از این باشگاه ها انجام نمی‌شود. باید دقت شود زیرا این دو باشگاه میلیون‌ها طرفدار دارند و می‌توانند مورد سوء استفاده قرار گیرند.

تاجبر در ادامه اظهار کرد: زمانی که مالکیت آن‌ها از دولت منتقل می‌شود، احتمال این سوء استفاده‌ها نیز زیادتر می‌شود؛ بنابراین باید ساز و کاری اندیشیده شود تا از این سوء استفاده‌ها جلوگیری شود. بیشترین نگرانی من از این بابت است. در این مدتی که تقریبا نزدیک به ۱۰ سال است و از ورود این دو باشگاه به بورس جلوگیری می‌شود، به نظر می‌رسد که بحث سوء استفاده از مالکیت و طرفداران این دو باشگاه مطرح باشد.

او افزود: مالک باشگاه می‌تواند به طرفداران جهت دهد. همچنین می‌تواند به اعتصابات و انتخابات نیز جهت دهد. در هر صورت می‌توانند از این همه طرفدار استفاده‌های سیاسی کنند که ریسک بزرگی است. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا