اقتصادی

تحولات سیاسی بر نوسانات بازار ارز / آینده مبهم دلار در سال ۱۴۰۰

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  چندی پیش در جلسه هیئت دولت رئیس جمهوری با بیان اینکه قیمت فعلی دلار واقعی نیست اعلام کرد که اگر منابع بلوکه شده ایران در کره‌حنوبی در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار در آینده وضعیت بسیار بهتری خواهد داشت. به گفته روحانی اگر صرفا ۷ میلیارد دلار منابع ایران که در بانک‌ یکی از کشورها بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان خواهد رسید. پس از این حرف بازار به واسطه سیگنال فرستاده شده از سوی رئیس جمهور تمایل بیشتری به کاهش نرخ نشان داد، البته با وجود بالا رفتن امید برای کاهش بیشتر نرخ ارز، بازار از ابتدای بهمن‌ماه روند افزایشی قیمت‌ها را آغاز کرد.
طی دو هفته پایانی دی‌ماه قیمت دلار از ۲۶ هزار تومان به نزدیکی ۲۱ هزار تومان رسید، این کاهش قیمت موجی از نظرات خوش‌بینانه را روانه بازار کرد و بر اساس پیش‌بینی‌ها احتمال کاهش قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان و حتی کمتر از آن نیز بالا گرفت. اما تمام دلخوشی‌ها برای کاهش نرخ دلار با آغاز بهمن و شروع مجدد افزایش قیمت‌ها ناکام ماند. البته پیش از این برخی از تحلیلگران و کارشناسان از غیرممکن بودن سقوط قیمت دلار می‌گفتند، آنها معتقد بودند که امکان ریزش قیمت‌ها به زیر ۲۰ هزار تومان وجود ندارد و بازار تابع دستورات نیست. از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باور بودند که حتی در صورت آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران و تزریق آن به بازار ارز، ریزش قیمت‌ها مقطعی خواهد بود و بازار پس از مدتی کوتاه شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها می‌شود. میثم هاشم‌خانی تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه دلار تا چه حدی می‌تواند با کاهش قیمت مواجه شود؟ گفت: «پاسخ من به این سوال که آیا دلار می‌تواند به زیر ۱۲ هزار تومان برسد، بله است و این تنها با تزریق تمام منابع ارزی به بازار ارز عملیاتی می‌شود؛ اما در این زمینه مسئله این است که کاهش قیمت پایدار نمی‌ماند. اگر دلار به هر صورتی به کمتر از ۱۵ هزار تومان برسد، در خوش بینانه‌ترین حالت این قیمت حداکثر دو تا سه ماه می‌تواند حفظ شود بعد از آن به سمت قیمت تعادلی که در بالا ذکر شد، جهش پیدا می‌کند.»
سرنوشت دلار در سال ۱۴۰۰
با وجود نوسانات اخیر بازار ارز و تحلیل‌های متفاوت در این خصوص حال باید پرسید که نرخ دلار در ماه‌های آتی چه مسیری را برای ادامه حرکت خود انتخاب می‌کند؟ /ابتکار

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا